پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی انجام شد؛
۱۴۰۱-۰۶-۲۸

تجدید چاپ 3جلد کتاب المعجم فی فقه لغة القرآن برای سومین نوبت

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، جلدهای 21، 26 و 27کتاب «المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته» برای سومین بار تجدید چاپ شد.

به گزارش آستان‌نیوز، این اثر ارزشمند دایرةالمعارفی درباره‌ لغات قرآن کریم و حاصل تلاش چندین ساله‌ مرحوم آیت‌الله واعظ‌ زاده خراسانی و جمعی از همکاران ایشان است که به زبان عربی نگاشته شده است.
تدوین کتاب‌هایی در زمینه‌ توضیح لغات قرآن مجید، یکی از تلاش‌های مسلمانان در تاریخ اسلام است و سابقه‌ی آن به قرن اول هجری می‌رسد. می‌توان گفت کتاب «المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته»  جدیدترین و جامع‌ترین کتاب‌ها در زمینه‌ شرح لغات قرآن کریم است.
مؤلف در این کتاب، لغات قرآن را به ترتیب حروف الفبا چینش کرده و شرح هر لغت را در 4 بخش ارائه می‌دهد؛ ابتدا توضیحی کوتاه پیرامون ساختار لغت و تعداد کاربرد آن در سوره‌های مختلف قرآن گزارش می‌کند، سپس معنای واژه در منابع لغوی - به ترتیب تاریخ تألیف - ارزیابی می‌شود.
بعد از آن، نظرات مفسران گوناگون از صدر اسلام تا زمان معاصر درباره‌ آن واژه آورده می‌شود و سپس از وجه ادبی به تحلیل واژه و ریشه‌شناسی آن و تبیین معنای حقیقی و مجازی آن می‌پردازد و در بخش آخر که مهم‌ترین بخش است، کاربردهای قرآنی آن واژه بر اساس تدبر و تحلیل اطلاعات توسط نویسنده به خواننده ارائه می‌شود.
از همین رو پژوهنده‌ قرآنی پس از اطلاعات لغوی، تفسیری و ادبی که به‌دست می‌آورد، نخست از مراجعه به سایر کتاب‌های لغت بی‌نیاز می‌شود و همچنین با بهره‌وری از تحلیل مؤلفان در کتاب، می‌تواند معنایی دقیق از واژه کسب کند و در راه تدبر قرآنی از آن سود ببرد.
در واقع این کتاب فراتر از یک کتاب لغت و به‌نوعی مجموعه‌ای از معارف قرآنی است، به همین سبب عنوان «الموسوعة القرآنیّة الکبرى» به پیشنهاد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان آن افزوده شده است. تاکنون 44 جلد از این کتاب چاپ و منتشر شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی