پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۷-۰۳

خدمت ۳۰۰ دختر دهه هشتادی مشهد در موکب دختران نجمه

دختران دهه هشتادی‌اند، با شور و هیجان برای خدمت به زائران امام رضا(ع) آماده شده‌اند؛ آن هم در موکبی اختصاصی که قرار است از صفر تا صدش را خودشان مدیریت کنند.

به گزارش آستان نیوز، موکب دختران نجمه، به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی در ابتدای خیابان فداییان اسلام برپا شده است. ۳۰۰ نفر از دختران جوان و نوجوان دهه هشتادی، هر روز در این موکب خدمت می‌کنند و پذیرای بیش از هزار دختر زائر هستند.

شور و شوق خدمتگزاری این دختران نوجوان قطعا تماشایی است و باید در جمع‌شان بود تا حس و حالشان را درک کرد. آدرس را می‌گیرم و راهی موکب می‌شوم، برای تماشای این زیبایی.

 

ی

 

موکبی با ۱۸ خدمت متنوع، از مشاوره تا تعمیر لباس

پس از ورود با استقبال دختری جوان به نام زهرا علیزاده از کارکنان روابط عمومی موسسه جوانان آستان قدس روبرو می‌شوم، او برایم توضیح میدهد: موکب دختران نجمه از اول تا پنجم مهر برپاست و از سراسر کشور زائران دختر را می‌پذیرد. در این موکب هجده خدمت به زائران ارائه می‌شود؛ بعنوان مثال غرفه مشاوره، به دختران مشاوره اعتقادی، فردی و تحصیلی ارائه میدهد؛ غرفه خیاطی که کار تعمیر لباسهای زائران را بر عهده دارد، در غرفه قاب مجازی آتلیه برای عکسهای یادگاری داریم.

علیزاده ادامه می‌دهد: در غرفه نانوایی تعدادی خانم از جنوب کشور جهت طبخ پنج نوع نان محلی برای زائران آمده اند، در غرفه عینک مجازی افراد محتواهای مجازی را با عینک سه بعدی تماشا می‌کنند، در خانه کتاب زائران می‌توانند پادکست و کتابهای صوتی گوش کنند و کتاب بخوانند.

 

کافه نوجوان، جایی برای دورهمی‌های دخترانه زائران

بین توضیحاتش همانطور که با هم قدم می‌زنیم نگاهم به غرفه کافه نوجوان می‌افتد و درباره آن میپرسم که پاسخ می‌دهد: کافه نوجوان محل برگزاری دورهمی های دخترانه است یعنی مانند یک کافه نوشیدنی و خوردنی های مختلف سرو میشود و محل تبادل نظر در خصوص محورهای مختلف اعتقادی و رشد فردی است.

علیزاده در ادامه می‌گوید: در غرفه طب سنتی شاگرد یکی از اساتید بنام طب سنتی از تهران آمده تا زائران را ویزیت کند، غرفه پزشکی هم بصورت شبانه روزی دایر است و دانشجویان علوم پزشکی در آن به زائران خدمات می‌دهند.

 

هر شب یک شهید گمنام میهمان ویژه این موکب است

جلوی غرفه نایب الزیاره توقف می‌کنیم و او برایم می‌گوید: در این غرفه برای افرادی که موفق نشدند در این ایام به زیارت امام رضا(ع) بیایند زائران به صورت داوطلبانه به نیابت از آنها زیارت انجام  می‌دهند.

اما برنامه‌های موکب دختران دهه هشتادی مشهد به اینجا ختم نمی‌شود، طبق توضیحات زهرا، علاوه بر همه این موارد هر شب یک شگفتانه و اتفاق خاص در این موکب برای زائران وجود دارد، مواردی مثل حضور خانواده محترم شهدا و سلبریتی‌ها از دیگر مواردی است که باعث هرچه جذابتر شدن این برنامه ها می‌شود، او در ادامه می‌گوید: هر شب حضور پیکر مطهر یک شهید گمنام را داخل موکب داریم که زائران می‌توانند آن را زیارت کنند.

برنامه های دیگر مثل شعرخوانی توسط شاعران بنام اهل بیت همچون حمیدرضا برقعی، صابر خراسانی و حضور میهمانان شاخصی مانند خانواده شهید احمدی روشن از دیگر برنامه های این موکب دختران دهه هشتادی شهر امام رضا(ع) است.

این موکب غرفه‌ای به نام جهاد تبیین هم دارد که بانوانی مانند خانم دکتر پزشکی در حوزه های زنانه و دخترانه و سبک زندگی نشست های جهاد تبیین برگزار میکنند.

علیزاده توضیحاتش را اینطور ادامه می‌دهد: این موکب از طرف موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار می‌شود و سیصد نفر از دختران جوان دهه هشتادی هر روز در این موکب خدمت می‌کنند، موسسه جوانان آستان قدس چون با قشر جوان و نوجوان کار می‌کند شبکه ارتباطی وسیعی با آنها دارد و از دانش آموخته‌های دوره ها و رویدادهایی که برگزار کرده برای این موضوع فراخوان زده و با استقبال خیلی زیادی روبرو شدیم.

در این موکب هر شب برای بیش از هزار نفر امکان اسکان همراه با سه وعده غذایی و میان وعده فراهم است که بخشی از هزینه‌های آن مربوط به نذورات مردمی است.

 

ی

 

چطور خادم موکب شدید؟

شور و اشتیاق این دختران دهه هشتادی را که حین کار می‌بینم دلم می‌خواهد از انگیزه‌هایشان بدانم، اصلا چه شد که اینجا آمدند و شدند خادم موکب دهه آخر صفر، دلم می‌خواهد بدانم چرا اینها شبیه آن اقلیت هم سن و سال‌های آشوبگرشان نشدند.

شور و اشتیاق این دختران دهه هشتادی را که می‌بینم دلم میخواهد از انگیزه‌هایشان بدانم، اصلا چه شد که اینجا آمدند و شدند خادم موکب دهه آخر صفر، دلم میخواهد بدانم چرا اینها شبیه آن اقلیت هم سن و سالهای‌شان در کف خیابان‌ها نشدند.

زینب قاسمی ۱۴ سال دارد و قرار است در غرفه خیاطی کمک کند، او انگیزه اش را از این کار رضایت امام رضا(ع) میداند.

 

هدیه امام رضا(ع) به سارا چه بود؟

سارا قنادان هم متولد سال ۸۶ است با شور و اشتیاق خاصی روبرویم می‌نشیند و داستان اینکه چطور شد از اینجا سر درآورد را برایم تعریف می‌کند: امسال عید وقتی برای لحظه سال تحویل در حرم امام رضا(ع) بودم از آقا یک عیدی خیلی ناب خواستم و دقیقا سه روز بعد آگهی ثبت نام دوره بی‌نهایت موسسه جوانان آستان قدس را در تلویزیون دیدم، این دوره مربوط به دهه هشتادی‌ها بود و مباحث اعتقادی را آموزش می‌داد، پس از پایان این دوره در اردیبهشت دوباره از امام رضا(ع) هدیه معنوی دیگری خواستم و چند وقتی در روز زیارتی امام رضا(ع) که با کاروان پیاده به حرم رفته بودم پیامکی از طرف موسسه جوانان آستان قدس برایم آمد که مربوط به دوره «فصل نو» بود که برای عده ای از بچه ها که در دوره های قبلی شرکت کرده بودند در نظر گرفته شده بود. معارفی که در این دوره آموزش داده شد بسیار جذاب بود؛ در همین حین با تلاشی که انجام دادم توانستم به عنوان مربی دوره بی نهایت نیز در این موسسه مشغول به کار شوم.

سارا که همه این موفقیت را عیدی امام رضا(ع) می‌داند، ادامه می‌دهد: وقتی خبر دار شدم که قرار است موکبی مخصوص دختران برپا شود ثبت نام کردم و خدا را شکر انتخاب شدم و حالا افتخار خدمت در غرفه پذیرش این موکب را دارم.

 

خدمت در این موکب حس و حال اربعین دارد

رقیه حجتی نیا خادم دیگری است که با او همکلام می‌شوم، او که دانش آموز سال دهم است قصه خادم شدنش را اینطور روایت میکند: اربعین  خیلی دوست داشتم اربعین به زیارت امام حسین(ع) بروم اما متاسفانه بخاطر نرسیدن گذرنامه علیرغم اینکه همه خانواده رفتند من نتوانستم در این سفر همراهشان باشم، وقتی خانم فیاض(مسئول بخش دختران موسسه جوانان آستان قدس) اطلاع دادند قرار است چنین موکبی با کمک دختران برپا شود حس کردم حضور و خدمت در این موکب کمی از دلتنگی ام برای پیاده روی اربعین را کم میکند و به عشق خدمت به زائران آقا امام رضا(ع) در دل همه ما پدید آمد و حالا با خدمت به زائران حال دلم خیلی خوب است.

اینجا با هر کدامشان که همکلام می‌شوم حس و حالشان همین است؛ عشق خدمت به زائران آقا و لبخند رضایتش، در کلامشان موج می‌زند. این احساسات آنقدر پاک و بی آلایش است که گاهی بین روایتها، بغض میکنند اشکشان جاری میشود و با همان حجب و حیای دخترانه آن را از گوشه چشمشان پاک می‌کنند.

از هر کدامشان میپرسم دوست داری مزد این خدمتت چه باشد بدون لحظه ای تامل میگویند زیارت امام حسین(ع).

 

گزارش: معصومه مومنیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی