پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۷-۰۴

پاسخ به یک شبهه‌افکنی در مورد شهادت امام رضا(ع) در کتاب «فرجام آفتاب» 

کتاب «فرجام آفتاب» اثری است که در پاسخ به یک شبهه افکنی تاریخی در خصوص شهادت امام رضا(ع) ازسوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نگاشته شده و در آستانه شهادت این امام همام معرفی می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، یکی از محورهای پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تحقیق و ارائه مطلب در موضوع زندگینامه امام رضا(ع) است که در این محور پژوهشی از مهم‌ترین رخدادهای زندگی این امام همام، مسئله شهادت ایشان است.
با توجه به این موضوع مهم، اثری با عنوان «کیف قضی الامام علی بن موسی الرضا(ع)»، توسط جعفر بیاتی به زیور طبع آراسته شد. این کتاب به زبان عربی با افزوده‌ها، اصلاحات و ترجمه فارسی چاپ و به بازار نشر عرضه‌ و با عنوان «فرجام آفتاب؛ پیرامون شهادت امام رضا (ع)» به زبان فارسی ترجمه و تحقیق شد و در اختیار علاقمندان علم و دانش قرار گرفت.
در مورد زندگینامه امام رضا(ع) آثار متعدد دیگری در بنیاد پژوهش‌های اسلامی به چاپ رسیده؛ اما کتاب حاضر به‌صورت اختصاصی موضوع شهادت امام رضا(ع) را مورد پژوهش و بررسی قرار داده است.
مسئله اصلی این کتاب، پاسخ به یک شبهه‌افکنی تاریخی در مورد شهادت امام رضا (ع) است. برخی مورخان اظهار کرده‌اند امام رضا (ع) رحلت کردند و تلاش داشتند که مأمون را از جنایت و به شهادت رساندن امام تبرئه کنند.
در کتاب «فرجام آفتاب» با تکیه بر منابع تاریخی و روایی، اعم از منابع شیعه و سنی و تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، اثبات‌شده که امام علی‌ ابن موسی‌ الرضا (ع) توسط مأمون به شهادت رسیده و انگیزه‌های مأمون از این اقدام به جنایت نیز ذکر شده است؛ در این اثر به شکل علمی و کاملاً مستند به این شبهه تاریخی پاسخ‌ داده‌ شده است.
امام‌رضا(ع) به دلیل موضع‌گیری‌هایی که در دوران حضورشان در مرو داشتند، چهره‌ای از اسلام و حقیقت تشیع را نشان دادند که برای مأمون و بنی‌عباس قابل تحمل نبود. به همین دلیل، این کتاب از این منظر که توانسته است نشان بدهد حضرت‌رضا(ع) یک مبارز خستگی‌ناپذیر و یک آمر به معروف و ناهی از منکر بودند و نمی‌توانستند در برابر رفتار‌های نادرست و غیراسلامی مأمون سکوت کنند و در حقیقت مبارزه‌ای را آغاز کردند که به شهادت آن حضرت منتهی شد، حائز اهمیت است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

تروریستی اعلام کردن سپاه نشانه اوج خباثت دشمنان ایران است
تولیت آستان قدس رضوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را قهرمان مبارزه با تروریست خواند و تروریستی اعلام کردن این نهاد مردمی…

تلویزیون اینترنتی