پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۷-۰۵

اجتماع عظیم عزاداران رضوی در سالروز شهادت ثامن‌الحجج(ع) 

در آخرین روز ماه صفر، صحن پیامبر اعظم(ع) حرم مطهر رضوی میزبان ده‌ها هزار زائری شد که در سوگ شهادت حضرت ثامن‌الحجج(ع)، اجتماع "قریب غریب" را برپا کردند. 

به گزارش آستان‌نیور، در این اجتماع عزاداری که به همت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، جمع کثیری از زائران و هیئت‌های عزاداری سراسر کشور حضور یافتند و ارادت خودت به ساحت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) را به نمایش گذاشتند. 

آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارشی از حال و هوای این اجتماع عظیم عزاداران رضوی است: 

با تمام شدن نماز جماعت ظهر و عصر، گردش پرچم‌های سرخ، سبز و سیاه مقابل ایوان ولیعصر(عج) آغاز می‌شود و چند جوان به نوبت پرچم بزرگ سیاه «آجرک الله یا صاحب الزمان(عج)» را در هوا می‌چرخانند. 
با آغاز نوای مداحی، جمعیت زیر بلندای سایه ایوان ولیعصر(عج) می‌نشینند. میرداماد، مداح مراسم، روضه شهادت امام رضا(ع) را می‌خواند و از لحظه‌ای می‌گوید که حضرت جوادالائمه(ع) سرمبارک پدر را بر بالین می‌گیرد. نقطه اوج روضه میرداماد لحظه یادآوری غربت امام حسین(ع) است که در کربلا پسری نداشت تا سرش را در بغل بگیرد. روضه کربلا و غربت امام حسین(ع) در حرم غریب الغربا، چشم‌های همه را گریان می‌کند. 
 

دلشکستگی نشان توجه حضرت
مداحی اول که تمام می‌شود، حسین مشکینی از مداحان مطرح کشوری در جایگاه قرار می‌گیرد و همراه با جمعیت نوحه سرایی و روضه‌خوانی می کند. او می‌خواند: «جانم رضا... جانم رضا... ای جان جانانم رضا...» و جمعیت حاضر هم نوا با او تکرار می‌کنند. هم‌نوایی و هم‌خوانی عزاداران، شور مراسم را بیشتر و بیشتر می‌کند.در ادامه مداح، برای آذری زبانان حاضر در مراسم هم، با زبان ترکی مداحی می‌کند تا شور و حال آنها مضاعف شود.
جعفر ملائکه روضه‌خوان پایان مراسم است. او بعد از روضه امام رضا(ع)، به حضرت ابوالفضل(ع) توسل می‌کند.
عرض سلام رو به سوی گنبد طلای علی ابن موسی الرضا(ع) نقطه پایان مراسم است، همراه با طلب مغفرت، دعای برای شفای بیماران، دعا برای ظهور... . 

طاهره فجرداودلي

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی