پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی
۱۴۰۱-۰۷-۰۹

نشست «عصری‌سازی سیره پیامبر(ص)» برگزار شد

به همت پژوهشکده علوم اسلامی رضوی، نشست «عصری‌سازی سیره پیامبر(ص)چیستی و چرایی»  برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید کاظم طباطبایی، دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث در نخستین نشست از سلسله نشست های سیره‌پژوهی که با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به بررسی ۴ گونه رفتاری از سیره پیامبر(ص) پرداخت.
وی عنوان کرد: نخستین گونه رفتاری، رفتارهای فرا زمانی و فرامکاتبی حضرت است. گونه دیگر، رفتارهایی است که تحت تاثیر شرایط محیطی و آداب و فرهنگ قرار دارد. مورد سوم رفتارهای مبهم است و گونه رفتاری دیگر نیز رفتارهایی هستند که تصورش در زندگی امروزه ما میسر نیست از همین رو نیازمند عصری‌سازی و روزآمدی هستیم.

وی با بیان اینکه برای عصری‌سازی باید گونه‌های رفتاری را از هم جدا کنیم، گفت: در این گونه رفتارها مواردی که تحت تاثیر شرایط محیطی قرار داشته از گردونه خارج نمی‌شود بلکه باید معیارها و ملاک‌هایی که سبب پذیرفتن رفتار شده را استنباط کنیم و آنها را استخراج کرده و در زندگی امروزه خود به کار بریم. 
دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: رسول گرامی اسلام(ص) ۵ رفتار را به عنوان رفتارهای مستمر خود عنوان می‌کنند که می‌خواهند به عنوان یک سنت در بین مردم عمل شود، در واقع این رفتارها همچون دوشیدن شیر بز، پوشیدن لباس‌های پشمی، سلام دادن به کودکان، سوار شدن بر الاغ بی پالان و ... از جمله رفتارهای اثر پذیر دوره حضرت است که انجام برخی از آنها در دوره جدید میسر نیست. وی خاطر نشان کرد: در واقع حضرت با این رفتارها می‌خواهند ما را متوجه کنند که عجب و تکبر را باید از خود دور کنیم و این یک معیار است که باید از رفتار حضرت استخراج شود. مهم ترین اقدام برای عصری‌سازی و روز آمد کردن سیره پیامبر(ص) این است که رفتارهای حضرات معصومین را دقیقا بررسی و تحلیل کنیم و عواملی را که سبب پدید آمدن این رفتارها شده است شناسایی کنیم. 
حجت‌الاسلام طباطبایی تصریح کرد: یکی دیگر از راه‌های عصری‌سازی سیره پیامبر(ص) توجه به اقوال و مجموعه گفتارهای ایشان است. در واقع باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که اگر پیامبر(ص) در محیط کنونی زندگی می‌کردند چه رفتارهایی داشتند، ما نیز همان گونه رفتار کنیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

تروریستی اعلام کردن سپاه نشانه اوج خباثت دشمنان ایران است
تولیت آستان قدس رضوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را قهرمان مبارزه با تروریست خواند و تروریستی اعلام کردن این نهاد مردمی…

تلویزیون اینترنتی