پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۷-۱۱

دیدار اعضا هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با پژوهشگران بنیاد پژوهش‌های اسلامی  

جمعی از اعضا هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با پژوهشگران گروه قرآن و حدیث بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش آستان‌نیوز، در این دیدار که روز گذشته در محل نمایشگاه دائمی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی انجام شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن مومن‌زاده، مدیر گروه قرآن بنیاد پژوهش ها با اشاره به اهم فعالیت‌های این گروه عنوان کرد: کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن وسر بلاغه» از جمله کارهای فاخر و ارزشمند این گروه است که  تاکنون 45 جلد از آن به چاپ رسیده است.
این پژوهشگر ادامه داد: مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی با هدف آشنایی و فهم دقیق قرآن. کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن وسر بلاغه» را پایه گذاری کرد و در این اثر از تمامی کتاب های لغتی که از صدر اسلام تا کنون نگاشته شده استفاده شده است.
وی یکی از رموز موفقیت کتاب المعجم را عمق و گستره پژوهشی این اثر ذکر کرد و گفت: در این اثر از تفاسیر و لغات مهم شیعه و سنی استفاده شده است و حدود هزار مدخل و ذیل آن 5 فصل مهم اعم از  فهرست الفاظ، لغت، تفسیر نصوص، تحلیل‌های لغوی و استعمال قرآنی آورده شده است.
حجت‌الاسلام مومن‌زاده خاطر نشان کرد: ما باید تاثیر قرآن بر علوم تجربی، انسانی، اجتماعی و... را شناسایی کنیم تا در جامعه هدف به ویژه حوزه های علمیه شاهد ثمره عملی آن باشیم. 
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم مرجعیت قرآن را به دنیا معرفی کنیم باید از جلوه‌های قرآن و اثرات آن در زندگی بگوییم که خوشبختانه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این خصوص سرمایه گذاری‌های ارزشمندی کرده است.
 

فقدان مسئله محوری در مراکز پژوهشی

حجت الاسلام و المسلمین غرسبان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در ادامه این دیدار، یکی از معضلات در بحث مراکز پژوهشی و فرهنگی را فقدان مسئله محوری دانست و گفت: از جمله مسائلی که توسط دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه قرآن پی گرفته شده موضوع مرجعیت قرآن کریم است.
وی یکی از راه‌های تحقق مرجعیت علمی قرآن را اثر گذاری آن بر علوم مختلف ذکر کرد و افزود: ما به دنبال تولید دانش قرآن بنیان هستیم و چشم انداز 10 ساله برای فعالیت در این راستا در نظر گرفته شده است.
غرسبان از جمله فعالیت‌های انجام شده در این خصوص را راه‌اندازی کارگروه قرآنی و تولید منشور مرجعیت علمی قرآن ذکر کرد و ادامه داد: مبنای جاودانگی قرآن، عدم تحریف ناپذیری قرآن، همراهی قرآن با روایات و سنت اهل بیت(ع) از عرصه‌ها‌ی مرجعیت علمی قرآن است که در این منشور به آن اشاره شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی