پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛
۱۴۰۱-۰۷-۱۴

کتاب «نقد و تصحیح متون» تجدید چاپ شد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «نقد و تصحیح متون: مراحل نسخه‌شناسی و شیوه‌های تصحیح نسخه‌های خطی فارسی» برای دومین‌ نوبت تجدید چاپ شد.

به گزارش آستان‌نیوز، نسخه‌های خطی میراث گران‌بها و بی‌مانند عالمان، پژوهشگران، ناسخان، ورّاقان و بازتاب دهنده مجاهدتی علمی، بی وقفه و پرپیشینه آنان است که در واقع بازشناسی این گنجینه بزرگ از حکمت و معرفت در علوم مختلف و نقد، تصحیح و آراستن آنها به زیور طبع هم مایه روشنی دیده‌ها به نوری از معرفت است و هم موجب غروری اسلامی و ملی و زنده کردن نام عالمانی پر تلاش است.
راه و رسم شناسایی این دست نوشته‌های پرشمار جایگاه کاتبان و نسخه‌نویسان در این پهنه و ضرورت اهمیت مراحل و شیوه‌های کار سترگ و فاخر تصحیح نسخ فارسی از مباحثی است که در کتاب «نقد و تصحیح متون: مراحل نسخه‌شناسی و شیوه‌های تصحیح نسخه‌های خطی فارسی» به آن پرداخته شده است.
یکی از انگیزه‌های نجیب مایل هروی، نویسنده این کتاب، اهمیت موضوع نقد و تصحیح متون بوده است، بر اهل علم پوشیده نیست یکی از راه‌های شناخت آراء و پسندها و کم و کیف زندگی فردی، خانوادگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و به طور کلی جمیع شئون زندگی گذشتگان و نیز چگونگی تغییر و تحول تاریخی زبان بررسی و شناخت آثار مکتوب آنان است.
یکی دیگر از انگیزه‌های نگارنده که در پرداختن این کتاب موثر بوده ناشناخته بودن اصول و قواعد نقد و تصحیح متون است. این ناشناخته‌ها به اندازه‌ای است برخی از فضلا و دانشوران را به این پندار سوق داده است بدون تحصیل اصول و رموز فن تحقیق در مخطوطات و بی توجه به موازین نسخه شناسی و شیوه‌های تصحیح می‌توانند به نقد و تصحیح اثری از آثار گذشته اهتمام کنند.
در بخش هایی از این اثر به نکات و مباحث نسخه‌شناسی اشاره شده و از تاریخ، ادوار و شبکه‌ها و آداب نسخه‌نویسی و کتابت سخن به میان رفته است. همچنین در بخش‌های دیگر این اثر به موضوع ادوار رسم الخط و تاثیر آن بر نسخه‌شناسی و گونه‌های زبان نسخه‌های خطی فارسی که پیوندی با گونه زبان نویسندگان و کاتبان دارد، پرداخته شده است.
این کتاب در شمارگان 300 نسخه و در قطع وزیری به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی