به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، پنجمین و ششمین نشست از سلسله درس گفتارهای «رنجهای وجودی و معنای زندگی» برگزار شد.
نشست درس گفتارهای «رنج های وجودی و معنای زندگی» برگزار شد
به گزارش آستان نیوز، دکتر امیر عباس علیزمانی استادیار دانشگاه تهران دراین نشستها که در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: از جمله کارکردهای اصلی دین در تمامی قرون و اعصار، کاهش رنجهای انسان است. رنجهای وجودی تنهایی، ناامیدی، پوچی و... از اصلیترین رنجهای انسان بهشمار میآیند.
وی ابراز کرد: از منظر بودا که همچون یک پزشک به تشخیص بیماری میپردازد و علل بیماری را بررسی کرده و حکم میدهد، در قدم نخست باید درد را شناسایی کرده و در قدم های بعدی دردها را درمان کنیم.
این استادیار دانشگاه به معنای درد اشاره کرد و ادامه داد: از دیدگاه بودا درد و رنج دارای 4 حقیقت است، نخست اینکه درد و رنج اصالت و واقعیت دارد، به این معنا که رنج یک واقعیت انضمامی است و توهم و عدمی نیست. حتی شادیها نیز در این دنیا اندک، سطحی و زود گذرهستند و همانند دردها عمیق نیستند در واقع شادی ها زخم بر جای میگذارند.
وی تصریح کرد: حقیقت دوم رنج این است که علل آن قابل تشخیص است و حقیقت سوم این است که برای رنج علاجی است و میتوان نگاهی امیدوارانه به آن داشت، حقیقت بعدی نسخه درمان رنج است.
علیزمانی در ادامه با بیان اینکه رنج به معنای شکست، پوچی، بیهودگی، انجام تلاش های بی ثمر و تکراری و... است، گفت: عالم و جهان هستی ناماندگار است و هیچ چیز آرام و قرار ندارد، آن چیزی که رنج را به وجود می آورد عطش و تعلق است.
استادیار دانشگاه تهران تصریح کرد: در واقع تناقض بین عالم درون و بیرون رنج را به وجود میآورد و رنجهای ما ناشی از آرزوها و امیال متعدد و متکثر ماست، در حقیقت تمنای دگرگونی در انسان موجب ایجاد رنج میشود.
وی خاطر نشان کرد: اگر این 4 حقیقت را درک کنیم در مییابیم که هیچ چیز دوام و قرار ندارد و همه چیز تهی است که در صورت فهم این موضوع از رنج های ما کاسته میشود.