به همت پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی و به مناسبت هفته وحدت نشست علمی «آموزههای مشترک فریقین در قرآن» برگزار شد.
اندیشمندان تشیع و تسنن «آموزههای مشترک فریقین در قرآن» را بررسی کردند
به گزارش آستاننیوز، دکتر احد فرامز قراملکی، مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی درابتدای این نشست که صبح امروز 17 مهرماه با حضورجمعی از دانشمندان شیعه و اهلسنت در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام(ص) گفت: خداوند متعال به انسان هوش و اندیشه داده تا بتواند در برابر مسائل، واکنش هوشمندانه داشته باشد و هسته اصلی این واکنش گفت وگو، مباحثه و اندیشیدن است. وی ادامه داد: وقتی گفته میشود انسان حیوان ناطق است، علاوه بر سخن گفتن، مقصود اندیشیدن و تفکر است و این دو رکن از ارکان واکنش هوشمندانه است. در واقع واکنش هوشمندانه در مقابل واکنش هیجانی است و بنیان آن گفت وگوی معرفتی است. مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزاری این نشست ها را در راستای ارج نهادن بر امر «گفت وگو» خواند و خاطر نشان کرد: برگزاری اینگونه نشستها و تبادل نظرات و بیان دیدگاهها بین شیعه و سنی میتواند در وحدت هر چه بیشتر و انسجام اسلامی تاثیر گذار باشد.
بن مایههای وحدت از منظر قرآن
آیتالله علی نصیری، استاد درس خارج حوزه علمیه قم نیز در ادامه این مراسم به تبیین موضوع «بن مایه های وحدت از منظر قرآن» پرداخت و گفت: اختلاف به معنای تفاوت امری تکوینی و اجتناب ناپذیر است، اما نباید دچار چندگانگی و پیدایش اختلافات درون دینی و برون دینی شود.
وی ادامه داد: صراط مستقیم همواره بدون تکثر و تعدد بوده است و اما راه کج دارای بی نهایت تکثر است بر همین اساس در قرآن کریم هرگز صراط به صورت جمع نیامده است.
وی همچنین گفت: قرِآن کریم توجه به نقاط مشترک، چنگ زدن به ریسمان الهی، مراجعه به سنت پیامبر(ص) و مراعات حقوق دیگران را از راههای ایجاد وحدت میداند.
وحدت اسلامی رویا و خیال نیست
امام جمعه شهرنصرآباد تربت جام نیز وحدت را مهمترین عنصر پیوند دهنده جوامع و ملتهای مسلمان دانست و گفت: وحدت اسلامی فراهم کننده قدرت حقیقی است که خداوند متعال به عنوان تکیه گاه استواری برای مسلمانان از آن یاد کرده است.
مولوی احمد صارمی با بیان اینکه وحدت اسلامی یک رویا و خیال نیست، گفت: وحدت اسلامی یک باور و اعتقاد راسخ است که ریشه در آموزهها و نصوص قرآنی و روایی ماست. در واقع وحدت اسلامی از آرزوهای شیرین و دیرین امت اسلامی بوده و انسجام در زیر سایه اسلام، عمل به قرآن و سیره نبوی رسول اکرم(ص) است.
مولوی صارمی در ادامه گفت: مسلمانان، امروز با جمعیتی نزدیک به دو میلیارد پس از مسیحیت، جامعه مذهبی و دینی را تشکیل دادهاند و به دلیل منابع عظیم انرژی که در بخشهای مسلمان نشین کشور وجود دارد همواره مورد تهاجم وطمع قدرتهای بزرگ اقتصادی جهان بوده اند تا منابع امت اسلامی را به یغما ببرند. از همین رو وظیفه متفکران و اندیشمندان این است که در پی آگاهی تودههای مردم برآیند، آنان را از اندیشه شوم دشمنان آگاه کرده و وحدت اسلامی را در امت اسلامی حاکم کنند.
مولوی صارمی همچنین دوری از تفرقه، اخوت و همدلی، آگاهی از خدمات و برکات الهی را از نتایج وحدت اسلامی برشمرد و وحدت را رمز موفقیت امت اسلامی دانست.
رسیدن به وحدت در پرتو عصمت انبیاء الهی
مولوی یحیی شاه مردی مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام نیز در نشست سخنرانی کرد. مولوی یحیی شاه مردی به موضوع «عصمت پیامبر و وحدت اسلامی» پرداخت و تصریح کرد: آیات بسیاری در قرآن کریم خبر از عصمت پیامبران میدهد و ما میتوانیم در پرتوعصمت انبیاء الهی به وحدت برسیم. مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام به معانی مختلف ازعصمت اشاره کرد و گفت: معنای عصمت از منظر متکلمین و فلاسفه اسلامی این است که خداوند انبیاء را از چیزی به نام گناه مصون داشته است و از همین رو انبیاء الهی هیچ گاه معصیت نمیکنند.
وی ادامه داد: معتزله نیز عصمت را لطفی از جانب خدا دانسته که در حق پیامبران عطا فرموده است و امامیه نیزعصمت را به معنای پاکی از گناهان صغیره و کبیره و دوری از خطاها میدانند و معنای حداکثری از عصمت را بیان میکنند.
شاهمردی گفت: در واقع عصمت به این معنا نیست که فرد قدرت انجام گناه را نداشته باشد بلکه معصوم به درجهای از باور و یقین رسیده است که ضمن امکان انجام گناه اما در پی آن نمیرود.