پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

موزه رضوی، حافظ آثار هنرمندان بزرگ ایران 
۱۴۰۱-۰۷-۱۸

تلفیق هنر و ارادت در آثار میناکاری مرحوم صنیع‌زاده 

بارگاه ملکوتی حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) نگین انگشتر معماری و هنر اصیل ایرانی و یادگاری از استادان هنر اسلامی است که در در هر خشت و هر نقشی در این آستان ملکوتی ارادت و عشق ورزی هنرمندان به ساحت حضرت رضا(ع) احساس می شود که همین امر نیز بر شکوه و ماندگاری این آثار افزوده است.

به گزارش آستان نیوز، مرحوم استاد شکرالله صنیع زاده، هنرمند احیاگر میناکاری و نقّاش برجسته، از جمله این بزرگان شهیر است که آثار او در حرم مطهر حضرت رضا(ع) به یادگار مانده است.
وی در زمینه نقاشی سنّتی در کارگاه مرحوم عبدالحسین، ملقّب به صنیع همایون نقاش قلمدان ساز معروف اواخر دوره قاجار، به کسب مهارت و رموز هنر نقاشی، تذهیب و نگارگری پرداخت و این هنر را که به دلیل سختی کار رو به افول نهاده بود در سال 1310 احیا کرد.
زنده یاد استاد صنیع‏‌زاده با پشتوانه هنر و پیشینه خانوادگی و با همّتی بلند به خلق آثار متعدد میناکاری در حجم و اندازه‏‌های بزرگ و با کیفیت بی‌‏نظیر در طرح و نقش پرداخت. 
بسیاری از آثار ارزشمند استاد صنیع‌زاده، زینت بخش بسیاری ا زموزه‏‌های داخلی و خارجی و مجموعه‌های هنری و اماکن متبرکه است که در قالب درب‌ها، ضریح‌ها و تابلوهای ادعیه تبلور یافته است. 
 

تلفیق هنر و ارادت در آثار میناکاری مرحوم صنیع‌زاده


از جمله آثار این هنرمند که زینت بخش جای جای حرم مطهر و موزه رضوی شده است می‌توان به میناکاری و خاتم کاری صندوق قرآن کریم اهدایی مرحوم صمصام 1339 شمسی، شمایل میناکاری حضرت علی(ع) بر پایه نقره کاری اهدایی 1336 شمسی، میناکاری یک جفت لچک بزرگ ایوان ‏نادری نصب در ایوان 1343 شمسی، یک جفت درب میناکاری نصب در رواق دارالشکر 1346 شمسی، یک جفت اذن دخول میناکاری دارالسیاده (موجود در خزانه) 1347 شمسی اشاره کرد. 
همچنین دو جفت درب نفیس میناکاری ورودی دارالفیض به حرم مطهر ـ پایین پا 1349 شمسی، تابلوِ میناکاری اشعار مرحوم رسا (خزانه) 1349 شمسی، دو جفت درب مطلّا و قلم زنی و میناکاری ورودی دارالحفاظ به حرم مطهر ـ روبه رو 1353 شمسی، یک جفت درب مطلّا و میناکاری (دارالحفاظ به دار السلام) 1353 شمسی و پنکه نقاشی و میناکاری اهدایی 1388 شمسی، از دیگر آثار اهدایی این هنرمند فقید در حرم مطهر رضوی به شمار می رود که تعدادی از آن هم اکنون در موزه حرم شناسی حرم مطهر رضوی در معرض دید هنردوستان و بازدیدکنندگان قرار دارد. 
موزه‌های آستان قدس رضوی با گنجینه‌هایی ارزشمند از اشیای تاریخی و انواع هنرها و صنایع دستی یکی از بزرگترین و غنی‌ترین مجموعه‌های موزه‌ای در ایران محسوب می‌شود.
این موزه‌ها با تزئینات و معماری دوره اسلامی و آثار گران‌بها جزو جاذبه‌های گردشگری مهم مشهد مقدس شناخته می‌شود و در ایام مختلف علاقه‌مندان زیادی از آن بازدید می‌کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی