پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

 پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:
۱۴۰۱-۰۷-۲۲

حقیقت ادیان آسمانی از دیدگاه قرآن امری واحد است

پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، گفت: قرآن كريم، حقيقت اديان آسماني را امري واحد دانسته و همه را به معناي تسليم شدن در برابر خداوند بزرگ معرفي كرده است.

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا وطن دوست در نشستی علمی که به همت مرکز اسلامی زیر نظر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، به مناسبت هفتۀ وحدت، در شهرهای تربت جام و تایباد، با حضور پژوهشگران شیعه و سنی برگزار شد، به تبیین دو موضوع «رفتار وحدت گرایانه تمدن ساز پیامبر اسلام» و «اقدامات عملی پیامبر برای ایجاد و حفظ وحدت» پرداخت. وی دیدگاه اسلام به وحدت را درسه سطح جامعه جهاني، اديان آسماني و جامعه ايماني ذکر کرد و گفت: برای اثبات نظر اسلام درباره وحدت در سطح جامعه جهاني باید از آیات قرآن مانند «قل يا أيّها الناسُ إني رَسولُ اللِه إلَيكُم جَميعاً» و «و ماأرسَلناكَ إلاّ رَحمةً لِلعالَمينَ» بهره گرفت. به استناد این آیات تمام جوامع بشري امت محمدي به شمار می‌آیند با این تفاوت که برخی «امة الإجابه» و برخی «امة الدعوه» محسوب می‌شوند.
 برای اثبات نظر اسلام به وحدت در ميان اديان آسماني باید به این نکته اشاره کرد که قرآن كريم، حقيقت اديان آسماني را امري واحد دانسته و همه را به معناي تسليم شدن در برابر خداوند بزرگ معرفي كرده است. همچنین سه اصل بنيادين توحيد، نبوت و معاد را از اصول مشترك برشمرده است كه همة اديان آسماني بر آن اتفاق نظر دارند. 
وی در ادامه برای تأیید این مطلب به آیۀ مباهله استدلال کرد و گفت: برای اثبات نظر اسلام به وحدت در جامعة ايماني می‌توان به آیۀ «إنّما المُؤمِنُونَ إخْوةٌ» استدلال کرد و بر همین اساس است که رسول خدا فرهنگ برادري و همگرايي ايماني را در جامعة توحیدی پایه گذاری کرد و پيوندي عميق با محوريّت ايمان در ميان یگانه‌پرستان پديد آورد. حجت‌الاسلام وطن دوست در ادامه با استناد به آیات قرآن، به ضرورت برقراری وحدت و پاس داشتن از آن در میان مسلمانان اشاره کرد و گفت: اخذ بيعت در منا و در منطقۀ حدیبیه با هدف جلوگیری از اختلافات احتمالی، انعقاد پيمان در میان مسلمانان مهاجر و انصار و همچنین تمامی ساکنان مدینه، تشكيل حكومت بعد از ورود به مدینه، برقراری عقد اخوت میان اصحاب و... برخی از اقدامات پیامبر(ص) در حفظ وحدت اسلامی بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

جبهه مقاومت امتداد خط مبارزه و ظلم‌ستيزي ائمه اطهار(ع) است
تولیت آستان قدس رضوی جبهه مقاومت را پیرو و امتداد خط مبارزاتی و ظلم ستیزی بی‎وقفه ائمه اطهار(ع) دانست.

تلویزیون اینترنتی