پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۷-۲۲

دفاع بانوان بیرجندی از عزت و هویت ایرانی

راهپیمایی و اجتماع بزرگ بانوان با شعار "زن، عزت، هویت ایرانی" در بیرجند برگزار شد و حضور خادمیاران رضوی و قشرهای مختلف زنان در این اجتماع مردمی پررنگ بود.

به گزارش آستان نیوز از خراسان جنوبی؛ راهپیمایی و اجتماع بزرگ بانوان در دفاع از مقام شامخ زن با شعار «زن، عزت، هویت ایرانی» با حضور خادمیاران رضوی و قشرهای مختلف زنان در بیرجند برگزار شد.

راهپیمایان با شعارهایی چون «مرگ بر آمریکا و اسرائیل»، «لبیک یا خامنه ای»، «هیهات من الذله»، «ما حافظان دینیم، از پا نمی نشینیم» و «کوه اراده هستیم، امریکا را شکستیم» ضمن ابراز انزجار خود از دشمنان کشور، بار دیگر با آرمان‌ها و ارزش‌های والای اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی تجدید پیمان کردند.

 

تحقیر زن در اندیشه غربی
طاهره روستا، استاد حوزه و دانشگاه در سخنرانی پایانی اجتماع بزرگ بانوان بیرجندی اظهار کرد: تاریخ بشریت پر از ظلم به همه انسان ها به خصوص قشر بانوان است و نه تنها ظلم که گاهی اوقات شاهد بودیم جنس زن را تحقیر کرده و انسان به حساب نمی آوردند.

وی ادامه داد: از ابتدای تاریخ وقتی مرور می کنیم در زمان یونان باستان زنان را پلیدتر از حیوانات و سلاله شیطان می دانستند و حتی چهره های علمی که در آن زمان حضور داشتند از جمله سقراط و ارسطو با تمام علمی که داشتند اما نسبت به جنس زن دیدگاه خوبی نداشتند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نگاه تحقیرآمیز غربی ها به زنان، تصریح کرد: متاسفانه در ادیان الهی به غیر از اسلام هم که نگاه می کنیم وضعی بهتر از این مشاهده نمی کنیم. در اروپای قرون وسطی شاهد برگزاری مراسمی در سال ۵۸۶ میلادی بودیم با این عنوان که «زن انسان است یا خیر»؟

 

ظهور اسلام و فرصت درخشش زنان
وی به ظهور اسلام و فرصت درخشش زنان اشاره و تصریح کرد: در دوران ظلمانی جاهلیت بود که نور محمدی بر ظلمت جاهلیت پرتو افکند و حضرت محمد(ص) با توجه به آموزه های قرآنی از مختصات زن در هندسه دین رونمایی کردند و وجود زن را در کنار مرد به رسمیت شناختند و به رسمیت شناختن نقش آفرینی زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی مطرح شد.

روستا در ادامه بیان کرد: عرب جاهلی زن را زنده به گور می کرد و از شنیدن خبر تولد فرزند دختر خشمگین می شد اما در این بین اسلام نازل شد و مردم آن زمان شاهد بودند که پیامبر(ص) برای یک زن که  فاطمه زهرا(س) بود تمام قد می ایستند و  تعابیری از جمله «فداها ابوها» به کار می برند.

وی با بیان اینکه عرب جاهلی شاهد بود که چگونه حضرت فاطمه زهرا(س) و دخترشان حضرت زینب(س) در تحول آفرینی زمان خود نقش ایفا کردند، افزود: اگر زحمات حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پبامبر نبود اسلام وضعیت فعلی را پیدا نمی کرد حضرت زهرا(س) زحماتی متحمل شدند که با تمام زحمات پیامبر طی ۲۳ سال دوران رسالت برابری می کرد.

استاد حوزه و دانشگاه متذکر شد: متاسفانه این دوران کوتاه بود و بار دیگر جاهلیت سایه خود را بر سر زنان انداخت و شاهد جاهلیتی مدرن هستیم و اکنون شاهد گورهای تزیین شده ای هستیم که به دست مردان جاهل و شهوت‌ران برای زنان فراهم شده است. اگر عرب جاهلی با خاک، انسانیت یک زن را پنهان می کرد اکنون شاهد برجسته کردن بعد جسمی و غریزه جنسی زنان هستیم که نمی گذارد انسانیت زن به نمایش گذاشته شود.

 

اسلام و انقلاب زنان را از ذلت به اوج عزت رساند
روستا گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی شاهد برجسته شدن نقش بانوان اسلامی در تمامی عرصه ها هستیم. مقام معظم رهبری سه عرصه برای حضور زن در جامعه را به تصویر کشیدند که شامل عرصه تکامل انسانی، عرصه حضور اجتماعی و عرصه خانواده می شود. امام خمینی (ره) نیز فرمودند: «ملتی که بانوان بصیر آن در راه پیشبرد اهداف پیشقدم باشند آسیب نخواهد دید.»

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اسلام  و انقلاب اسلامی بود که زنان را از ذلت به اوج عزت رسانید، به جایگاه علمی بانوان اشاره و خاطرنشان کرد: در سال ۵۷ فقط ۳۵ درصد بانوان ایرانی باسواد بودند که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بانوان ایرانی باسواد هستند.

وی بیان کرد: سال ۵۵ تنها ۶ درصد زنان ایرانی تحصیلات دانشگاهی داشتند که اکنون به ۴۴ درصد رسیده، سال ۵۷ فقط هفت رشته ورزشی برای بانوان بود که اکنون به ۳۸ رشته افزایش یافته و در سال ۵۵ تعداد سه هزار و ۵۰۰ پزشک زن داشتیم که تا سال ۹۵ به ۶۰ هزار پزشک زن رسیده است.

در پایان این اجتماع بیانیه ای قرائت شد و بانوان بیرجندی مراتب حمایت خود را از حافظان جان و مال و امنیت اعلام داشته و بر دفاع از امنیت، عفت عمومی در جامعه، پاسداشت ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب تاکید کردند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی