پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر مرو ترکمنستان:
۱۴۰۱-۰۷-۲۴

منطقه ویژه اقتصادی سرخس می‌تواند عامل ثبات تجاری در حوزه CIS باشد

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر مرو ترکمنستان در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: باتوجه به ظرفیت‌های موجود، این منطقه می‌تواند عامل ثبات تجاری در کل حوزه CIS باشد.

به گزارش آستان نیوز، رسول جعفری در سفر یک روزه خود به شهرستان سرخس، ضمن بازدید از زیرساخت‌های منطقه ویژه، با فعالیت‌ها و واحدهای تولیدی آن آشنا شد.
او با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تولیدی، تجاری و حمل‌ونقل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: این منطقه می‌تواند علاوه‌بر ایجاد امنیت و ثبات اقتصادی در کشور، باعث گسترش روابط ایران با کشورهای حوزه CIS شود.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر مرو ترکمنستان ادامه داد: اگرچه با شیوع کرونا محدودیت‌هایی برای ورود ناوگان ایرانی از سوی ترکمنستان ایجاد شد اما با فروکش کردن این بیماری در دنیا و به دنبال حضور رئیس‌جمهور و وزیر نفت ایران در این کشور، علاقمندی طرف مقابل برای افزایش تبادل کالا بین دو کشور بیشتر شده است.


رشد چشمگیر ترانزیت میان ایران و ترکمنستان
جعفری با بیان این‌که با برطرف شدن برخی موانع، از سال گذشته شاهد رشد چشمگیر ترانزیت از مرز سرخس - ترکمنستان بوده‌ایم، گفت: اتصال این منطقه به نقطه صفر مرزی، شرایط تجاری و صنعتی آن، تجمیع گمرکات سرخس در این منطقه و ایجاد پنجره‌ای واحد برای تسهیل در امر ترانزیت و صادرات کالا، از جمله نقاط قوت منطقه ویژه اقتصادی سرخس به‌شمار می‌رود.
او وجود فرودگاه اختصاصی در مرز ایران با ترکمنستان را یکی دیگر از مزیت‌های این منطقه عنوان کرد و افزود: راه‌اندازی کامل این فرودگاه بین‌المللی می‌تواند باعث جذب گردشگر از کشورهای آسیای میانه شود.
او ادامه داد: همین امور باعث شده است تا پس از مشکل پیش آمده در اروپا بین روسیه و اکراین، کشورهای حوزه CIS نگاه ویژه‌ای به این مرز داشته باشند.


برگزاری نشست کمیسیون‌های مشترک ایران و ترکمنستان
جعفری با اشاره به برگزاری هفدهمین نشست کمیسیون‌های مشترک ایران و ترکمنستان در آبان ماه امسال خاطرنشان کرد: مباحث اصلی که در این نشست مطرح می‌شود، پیرامون موضوعاتی همچون حمل‌ونقل، تجارت، صنعت و معدن و... خواهد بود.
او ادامه داد: این نشست فرصتی خوبی است تا بتوانیم امکانات، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس را برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و ترکمنستان معرفی کنیم.


تسهیل و تسریع ترانزیت از مرز سرخس
محمدرضا برهمند رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه سرخس نیز در این دیدار این منطقه را دروازه ورود به آسیای میانه دانست و تصریح کرد: با تجمیع گمرکات در منطقه و ایجاد پنجره‌ای واحد برای فرآیندهای گمرکی، شاهد تسهیل و تسریع ترانزیت از این مرز هستیم.
او ادامه داد: آستان قدس رضوی به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد عام‌المنفعه جهان و متولی این منطقه تاکنون برای آماده‌سازی زیر‌ساخت‌های موجود در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.


احداث ۵۰ کیلومتر ریل عریض و نرمال 
رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه سرخس با اشاره به احداث ۵۰ کیلومتر خط ریلی عریض آسیای میانه و نرمال ایران در منطقه ویژه در کنار یکدیگر گفت: وجود سکوهای بزرگ تخلیه بارگیری در سایت‌های مختلف ریلی و احداث پل تخلیه غلات بر روی خطوط ریلی عریض، نشان دهنده بروز بودن امکانات در این منطقه است.
او با بیان این‌که روزانه ۴۰۰ دستگاه کامیون در مرز زمینی و از طریق کریدور ترانزیتی منطقه ویژه به مرز ارسال می‌شود، افزود: امکانات موجود در منطقه باعث شده است که این مرز ۸۰ درصد حجم ترانزیت و صادرات کالا در کشور را در سال گذشته به خود اختصاص دهد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی