پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۷-۲۷

«سیره اجتماعی امام حسن مجتبی(ع)» در رواق کتاب معرفی شد

به همت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «سیره اجتماعی امام حسن مجتبی(ع)» در رواق کتاب معرفی شد.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا وطن‌دوست، پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این ویژه برنامه که در رواق کتاب صحن قدس حرم مطهر رضوی برگزارشد، به معرفی کتاب «سیره اجتماعی امام حسن مجتبی(ع)» از جمله آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی، پرداخت و گفت: این کتاب به قلم محمد جواد برهانی در 4 فصل نگاشته شده و به موضوعاتی همچون روابط اجتماعی در گفتار و رفتار امام حسن(ع)، گروه‌های اجتماعی موثر در زندگی و روابط اجتماعی،آسیب‌شناسی روابط اجتماعی و رفتار امام حسن(ع) با دشمنان پرداخته است.
حجت الاسلام وطن دوست ادامه داد: در یکی از فصول این کتاب عهد شکنی، بی وفایی، ضعف ایمان، مادی گرایی، تطمیع از سوی دشمن، لزوم حفظ خون مردم و... از جمله عوامل صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه ذکر شده است.
وی با بیان اینکه متن صلح‌نامه توسط خود امام حسن مجتبی(ع) نگاشته شد و صلح امام از نوع نرمش قهرمانانه بود، گفت: در این متن شروطی برای مصالحه بیان شده است، نخستین شرط این که معاویه در میان مردم مطابق کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) و سیره جانشینان صالح او حکومت کند، معاویه نمی‌تواند پس از خود جانشینی برای حکومت تعیین کند، مردم باید در هر کجا که باشند در امان باشند، یاران و پیروان امام علی(ع) و زنان و فرزندانشان باید در امان باشند و معاویه باید در این خصوص سوگند یاد کند و پیمان دهد.
این پژوهشگر در ادامه به مقایسه صلح امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پرداخت و اظهار کرد: هر دو بزرگوار هم صلح کردند و هم قیام، با این تفاوت که امام حسن مجتبی(ع) ابتدا قیام کردند و در ادامه تن به صلح دادند و امام حسین(ع) صلح برادرشان را به مدت 9 سال ادامه دادند و در ادامه دست به قیام زدند و نهضت کربلا را به وجود آوردند.
رواق کتاب واقع در صحن قدس حرم مطهر رضوی همه روزه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با ارائه برنامه‌های فرهنگی مختلف از جمله منبر کتاب، خوانش کتاب، قصه‌گویی و … پذیرای زائران و مجاوران حرم مطهر است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی