پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مسئول پژوهش و آموزش کتابخانه و موزه ملی ملک خبر داد؛
۱۴۰۱-۰۷-۲۷

استقبال جامعه پزشکی از نشست‌های «تاریخ پزشکی در ایران و جهان اسلام» در موزه ملک

مسئول پژوهش و آموزش کتابخانه و موزه ملی ملک از استقبال جامعه پزشکی کشور از برگزاری سلسله نشست‌های «تاریخ پزشکی در ایران و جهان اسلام» با همکاری این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی و هسته پژوهشی تاریخ پزشکی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران خبر داد. 

پیمان سمندری ظهر امروز چهارشنبه 27 مهر در حاشیه برگزاری نهمین نشست تاریخ پزشکی در ایران و جهان اسلام در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: این نشست‌ها علاوه بر دانشجویان پزشکی، مورد توجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم و همچنین فرهنگستان علوم پزشکی قرار گرفته است. 
وی گفت: کتابخانه و موزه ملی ملک دارای مجموعه نفیسی از نسخه‌های خطی پزشکی است که منتخبی از این آثار در تالار «علوم در ایران اسلامی» موزه ملی ملک در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار دارد. 
مسئول پژوهش و آموزش کتابخانه و موزه ملی ملک ادامه داد: با توجه به استقبال گروه‌های دانشجویان پزشکی از نفایس این تالار در طی بازدیدهای خود از موزه، همکاری‌های کتابخانه و موزه ملی ملک با دانشگاه‌های علوم پزشکی به ویژه دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز شد. 
وی بیان کرد: برگزاری برنامه‌های علمی مشترک کتابخانه و موزه ملی ملک با دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز از اواخر سال گذشته در قالب برپایی نمایشگاه‌ها و نشست‌های علمی- پژوهشی در موضوعات گوناگون کلید خورد چنان‌که منابع کهن این برنامه‌ها توسط این کتابخانه و دانش روز آن‌ها از سوی این دانشگاه به ویژه دانشکده طب ایرانی آن فراهم می‌شود. 
سمندری گفت: بیشتر نشست‌های تاریخ پزشکی در ایران و جهان اسلام در کتابخانه و موزه ملی ملک برپا شده و تعدادی از آن‌ها در دانشکده طب ایرانی و گاهی نیز در خانه تاریخی «پیرنیا» برگزار شده است.
وی به برگزاری نشست‌های «نسخه‌بینی» در قالب این همکاری مشترک نیز اشاره و اضافه کرد: در این برنامه دانشجویان طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌توانند با توجه به دروس خود از نسخه‌های خطی پزشکی گنجینه ملک همچون آثار ابوعلی سینا و ذخیره خوارزمشاهی، از نزدیک دیدن کنند.
سمندری گفت: همچنین به بهانه برگزاری این برنامه‌ها، دانشجویان پزشکی می‌توانند از کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کرده و با فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی بیشتر آشنا شوند. بدین ترتیب نگاه علمی دانشجویان، جنبه‌های علوم انسانی‌تری نیز پیدا می‌کند. 


بررسی تاریخچه پیشگیری و درمان سالک در ایران معاصر
این خبر حاکی است، نهمین نشست تاریخ پزشکی در ایران و جهان اسلام نیز با موضوع «تاریخچه پیشگیری و درمان سالک در ایران معاصر» با سخنرانی دکتر علی خامسی‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس شبکه تحقیقات کشوری لیشمانیوز و دکتر حسین مرتضوی عضو هیئت علمی این دانشگاه برگزار شد و حاضران با چگونگی درمان بیماری سالک در ایران معاصر و روش‌های پیشگیری از آن آشنا شدند.
سالک، گونه‌ای بیماری پوستی و از بیماری‌های مشترک میان انسان‌ها و دیگر جانوران است. سالک در اصطلاح علمی، شکل پوستی لیشمانیوز است؛ لیشمانیوز نیز گونه‌ای بیماری انگلی داخل سلولی به شمار می‌آید و به سه دسته پوستی، مخاطی و احشایی طبقه‌بندی می‌شود. 
این بیماری بر اثر گزش نوعی پشه خاکی پدید می‌آید و احتمال ابتلای کودکان و مردان به آن بیشتر‌ است. مطالبی از این بیماری با عنوان بلخیه یا «ریش بلخی» (زخم بلخی) و در رسته آماس‌ها در منابع کهن همچون «ذخیره خوارزمشاهی» یافت می‌شود؛ البته در گویش‌های محلی، همچنین زبان‌های گوناگون مانند عربی و ترکی، نام‌هایی متفاوت برای آن آمده است. 
امروزه لیشمانیوز پوستی، از معضلات بهداشتی جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه، از جمله ایران و افغانستان است. کاربرد نامِ سالک برای این بیماری نسبتاً جدید بوده و به پزشکی‌نامه‌های دوره قاجار باز می‌گردد.
کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1316 شمسی بر بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) وقف شده است و در حال حاضر همه‌روزه بجز روزهای تعطیل، از ساعت 8:30 تا 16:20 (پنج‌شنبه‌ها از ساعت 9 تا 16:20) در تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سر در باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق) آماده خدمات‌رسانی به اهل علم و هنر است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی