پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مروری بر رویکرد ویژه بنیاد فرهنگی رضوی به سلامت جسم و روح دانش آموزان
۱۴۰۱-۰۷-۲۷

تقویت زنگ ورزش از تفریح تا تربیت تمام ساحتی در مدارس امام رضا(ع)

در حال حاضر کم تحرکی و اضافه وزن، دو چالش و مشکل اساسی دانش آموزان است، چنانچه وزارت بهداشت نیز به تازگی اعلام کرده: «بر اساس آخرین نتایج طرح ملی کنترل وزن و چاقی، ۶۳،۹ درصد دانش‌آموزان نرمال، ۳۰،۱ درصد چاق و دارای اضافه وزن و ۶ درصد لاغر یا لاغر شدید هستند.»

به گزارش آستان نیوز، دو سال تحصیل غیر حضوری در دوره کرونا نیز بر مشکلات کم تحرکی و اضافه وزن دانش آموزان افزوده است. بنیاد فرهنگی رضوی با درک اهمیت نیاز جسمی و روحی در 7500 دانش آموز خود، طرح و برنامه‌های متنوعی را به منظور متناسبسازی فضاهای تربیتی و تقویت زنگ ورزش به اجرا گذاشته که آغاز هفته تربیت بدنی فرصت مناسبی برای معرفی اقدامات انجام شده در این حوزه است.
 

امکانات بی‌رقیب ورزشی
اگر نخواهیم بگوییم، تجهیزات و فضاهای ورزشی 15 مدارس امام رضا(ع) بی‎رقیب هستند، بدون تردید از جمله مدارس مجهز و برخوردار ورزشی شهر مشهد هستند که نشان از توجه ویژه آستان قدس رضوی به سرانه ورزشی دانش آموزان دارد. 
اما تنها سالن ورزشی تخصصی مدارس امام رضا(ع) با وسعت 650 متر مربع به واحد یک امام رضا(ع) در منطقه کم برخوردار شهید رجایی اختصاص دارد. در کنار آن، این واحد آموزشی دارای حیاط پویا به وسعت 200 متر مربع است. دو مدرسه دیگر، واحدهای 14 و نیز 2و16 امام رضا(ع) نیز دارای زمین چمن مصنوعی جمعاً به وسعت 1100 متر مربع هستند. اما در مجموع 15 مدرسه امام رضا(ع) از حدود 101 هزار متر مربع زیربنای ورزشی اعم از سالن، زمین چمن و حیاط پویا برخوردار است.  
 

تقویت زنگ ورزش از تفریح تا تربیت تمام ساحتی در مدارس امام رضا(ع)


تجهیز و نوسازی مدارس با لوازم و سازههای ورزشی
بنیاد فرهنگی رضوی در فصل تابستان با هدف ایجاد پویایی و نشاط بیشتر در دانش‌آموزانی که با دو سال آموزش غیر حضوری دچار رخوت و کم‌تحرکی شده بودند، دست به تهیه، تجهیز و نوسازی امکانات ورزشی مدارس امام رضا(ع) از پیش دبستانی تا دوره دوم متوسطه زد. بعد از پایش و ارزیابی امکانات و تجهیزات ورزشی توسط کارشناسان تربیت بدنی، حدود 700 قلم امکانات استاندارد ورزشی به ارزشی حدود 2 میلیارد و 500 میلیون ریال تهیه شد و در اختیار مدارس امام رضا(ع) قرار گرفت. 
اقلام ورزشی تأمین شده شامل توپ رشتههای ورزشی آموزشگاهی، تورهای مخصوص رشتههای والیبال، بسکتبال، هندبال، بدمینتون و پینگ پنگ، حفاظ و ایمنی میلهها، راکت و توپ برای رشتههای راکتی، حلقه هولاهوپ، انواع طناب، میز برای رشته تنیس و... بودند. به علاوه، برای زنگ تفریح‌های دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) نیز تدبیر شده تا به جای بیهوده گذراندن وقت، با انواع سازه‌های حیاط پویا شامل نردبان افقی مانکی بار، نردبان شطرنجی، بارفیکس و مسیر تعادلی، ترامپولین غنی شود.
اما تازه‌ترین اتفاق جهت رفع کمبودهای ورزشی در مدارس امام رضا(ع)، در جریان بازدید حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی از دبیرستان دخترانه امام رضا(ع) واحدیک شهرک شهید رجایی رقم خورد. ایشان با اطلاع از کمبودهای موجود در سالن ورزشی این واحد آموزشی که در منطقه کم برخوردار شهر مشهد واقع شده، 3 میلیارد تومان جهت تجهیز این سالن اختصاص دادند که می‎تواند مقدمه خوبی برای ارتقای سطح سلامت و تقویت روحیه دختران دانش آموز باشد.

ورزش، نشاط، سلامتی
هر ساله مدارس امام رضا(ع) هم پیشگام برگزاری مسابقات به میزبانی واحدهای آموزشی خود می‌شود و هم حضور چشمگیری در مسابقات استانی، ملی و نیز بین المللی دارد که کسب 80 عنوان و موفقیت ورزشی در واحدهای مختلف دخترانه و پسرانه، نشان از نمودار صعودی رشد دانش آموزان و البته توجه به موضوع ورزش و سلامتی در بنیاد فرهنگی رضوی دارد. 
با شروع سال تحصیلی جدید و تجهیز و تکمیل فضاهای ورزشی مدارس امام رضا(ع) نیز فرصت اجرای طرح و برنامه‌های جدید ورزشی با هدف افزایش نشاط و حفظ سلامتی تسهیل شد. در اولین اقدام، با توجه به اهمیت رشد صحیح قامتی دختران در ایام کودکی و پایش ناهنجاری‌های ساختار قامتی در دختران نوجوان و جوان، دو دوره آموزشی تخصصی در رشته‌های شنا و ژیمناستیک ویژه دختران ابتدایی مدارس امام رضا(ع) ترتیب داده شد که در چارچوب واحدهای فوق برنامه آموزشی این واحد به اجرا درمی‌آید. قرار است این دوره‎های تخصصی ورزشی پس از پایش نتایج و مشارکت اولیای دانش آموزان در14 مدرسه مدارس امام رضا(ع) نیز به اجرا درآید. 
در اقدام دیگری، مدارس امام رضا(ع) با هماهنگی معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان، میزبان برگزاری آیین افتتاحیه استانی هفتمین دوره المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای خراسان رضوی شده تا به بهانه انجام یک سلسله رقابت‌های ورزشی میان دختران و پسران دانش آموز، دوباره فضای شور و نشاط و سلامتی را در مدارس احیا کند. 
از آنجایی که هنوز در آغاز سال تحصیلی هستیم، فرصت زیادی برای اجرای برنامه‌های ورزشی و سلامت محور در مدارس امام رضا(ع) باقی است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی