پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در نشست «گلگشتی در باغ سناباد» کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی؛
۱۴۰۱-۰۷-۲۷

تاریخچه مضجع شریف رضوی در قرون اولیه اسلامی بررسی شد

نشست «گلگشتی در باغ سناباد» با موضوع «نگاهی دوباره به تاریخچه مضجع شریف رضوی در قرون اولیه اسلامی» در کتابخانه مرکزی بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار شد. 

به گزارش آستان نیوز، این نشست صبح امروز به همت کتابخانه تخصصی امام رضا(ع)، با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس برپا شد. 
محمدهادی زاهدی مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در این نشست اظهار کرد: «نیشابور»، «توس»، «هرات» و «مرو»، چهار شهر مهم سرزمین خراسان بزرگ بودند. 
وی گفت: شهر توس بر طبق تاریخ مکتوب دارای چهار شهر «رادکان»، «تابران»، «طرقبه» و «نوغان» بوده و یا بنا بر دیگر منابع موجود دارای دو شهر «تابران» و «نوغان» بوده است. همچنین توس بیشتر یک منطقه در خراسان باستان بوده تا یک شهر چنان‌که بیش از هزار روستا داشته است.
 

نگاهی دوباره به تاریخچه مضجع شریف رضوی در قرون اولیه اسلامی


زاهدی با بیان اینکه سناباد یکی از روستاهایی نزدیک شهر نوغان بوده است، افزود: باغی حاکم‌نشین در خارج از منطقه مسکونی در سناباد وجود داشته که در ادوار مختلف تاریخی به نام‌هایی همچون باغ «کنارنگیان» و باغ «حمید بن قحطبه» معروف بوده است. 
مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با بیان توضیحات بیشتر درباره سبقه تاریخی این باغ ادامه داد: وقتی هارون عباسی در سال ۱۹۳ هجری قمری از دنیا می‌رود، در ساختمان این باغ دفن می‌شود. 
وی با اشاره به چگونگی به خلافت رسیدن مأمون به حکومت عباسیان، هجرت تاریخی حضرت رضا(ع) و شهادت این حضرت توسط مأمون در سال ۲۰۳ هجری قمری گفت: مامون درصدد بوده حضرت رضا(ع) را پس از شهادت در این باغ در پایین پای پدرش هارون دفن کند، اما به دلیل برخورد به سنگ‌های بسیار بزرگ موفق نمی‌شود. بدین ترتیب حضرت رضا(ع) در بالای سر هارون دفن می‌شود و مأمون به هدف خود نمی‌رسد.
همچنین در این نشست حاضران سؤالات خود را درباره تاریخچه مضجع شریف رضوی در قرون اولیه اسلامی مطرح و به برخی روایات و مستندات تاریخی در این خصوص اشاره کردند. ‌

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی