پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۷-۲۸

آغاز کشت پاییزه در اراضی شرکت کشاورزی رضوی

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی از آغاز کشت پاییزه در اراضی این شرکت در سال زراعی 1402-1401 خبر داد.

سید مهدی موسوی در گفت‌وگو با آستان نیوز بیان کرد: شرکت کشاورزی رضوی ۹ بخش کشاورزی شامل مزرعه نمونه، انابد، اسفراین، سرخس، چناران، تربت حیدریه، باغات و همچنین موقوفات و کشاورزی جنوب خراسان، موقوفات و کشاورزی سمنان در زیرمجموعه خود دارد که برنامه‌ریزی شده است کشت پاییزه در مساحت حدود ۴۲۳۰ هکتار از اراضی انجام شود.
او ادامه داد: بدین منظور قرار است 2138 هکتار به کشت گندم، 346 هکتار به کلزا، 421 هکتار زیره و 131 هکتار ترتیکاله اختصاص داده شود.
مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی افزود: در کشت پاییزه امسال از ارقام گواهی شده مادری، پرمحصول، مقاوم و مناسب با اقلیم هر منطقه استفاده می‌شود.
 

اصلاح الگوی کشت محصولات
او اصلاح الگوی کشت محصولات را یکی از موضوعات مورد تاکید دولت سیزدهم در سال زراعی جدید عنوان کرد و افزود: الگوی کشت در سال زراعی گذشته و جاری در شرکت کشاورزی رضوی طبق آب در اختیار به متر مکعب، به تفکیک هر کشت و صنعت و براساس میزان تقدم و تاخر‌ تاریخ کشت در پایه ارقام مختلف تهیه و تدوین شده است.
موسوی ادامه داد: در این راستا با توجه به محدودیت‌های منابع آب و تغییرات اقلیمی به سمت الگوی کشت متناسب با اقلیم هر منطقه، استفاده از تجربیات محققان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان و همچنین نظرات کمیته‌های تخصصی و کارگروه‌های مرتبط شامل مشاوران و کارشناسان خبره رفته‌ایم.
 

استفاده از بذور اصلاح شده
او درباره برنامه‌های در دستور کار شرکت کشاورزی رضوی برای افزایش عملکرد تولید در سال زراعی جاری گفت: استفاده از بذور اصلاح شده با پتانسیل ژنتیکی بالا، بهره‌گیری از تیمارهای مختلف تغذیه‌ای و روش‌های به زراعی، مهم‌ترین عوامل در دست اقدام شرکت برای دستیابی به عملکرد بالاست.
 

تجهیز 85 درصد اراضی زراعی به سامانه‌های نوین آبیاری
موسوی با تاکید بر لزوم توسعه سامانه‌های جدید آبیاری در بخش کشاورزی تصریح کرد: بیش از ۸۵ درصد از اراضی زراعی زیرکشت این شرکت به روش‌های تحت فشار و مابقی به صورت سطحی آبیاری می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی