پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۸-۰۳

تحول در زبان‌آموزی دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) 

«با هم به سمت آرمان شهر آموزش پیش خواهیم رفت»؛ این شعار و هدف کانون زبان امام رضا(ع) است که گام‌به‌گام دانش آموزان را تا تحقق آموزش تمام ساختی همراهی و راهنمایی می‌کند. 

به گزارش آستان نیوز، با آغاز سال تحصیلی، کانون زبان امام رضا(ع) تحت سرپرستی بنیاد فرهنگی رضوی، آموزش نوین زبان‌های خارجه را برای نخستین بار به روش یکپارچه با رویکرد اسلامی از طریق سرگرمی و بازی، به صورت سطح بندی شده برای 2500 دانش آموز پایه‌های پیش دبستانی و ابتدایی به اجرا گذاشته است. عباس خادم الرضا مسئول کانون زبان‎های خارجه امام رضا(ع) در گفت‌وگویی به تشریح جزئیات رویکرد جدید بنیاد فرهنگی رضوی برای زبان آموزی فراگیر دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) پرداخته که در ادامه می‌خوانید:
 

آموزش زبان از طلایی‌ترین سن 
وی با اشاره به سابقه فعالیت این کانون گفت: کانون زبان امام رضا(ع) سال 1385 آغاز به کار کرد و فراز و فرودهای متعددی را در طول 15 سال اخیر طی کرد. اما پائیز سال گذشته، پس از سه سال توقف فعالیت کانون به جهت شیوع کرونا، با رویکرد جدید بنیاد فرهنگی رضوی و تأکید بر مهارت‌افزایی دانش‌آموزان در بستری امن و فرهنگی، فعالیت خود را با محوریت تدریس در فضای تحصیلی مدارس امام رضا(ع) مجدداً از سر گرفت. 
خادم الرضا افزود: به همین منظور نقاط قوت و ضعف گذشته کانون زبان مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت تا برنامه جامعی برای زبان آموزان تهیه و تدوین شود. در این دوره جدید، مقطع ابتدایی به عنوان دوره پایه و سن طلایی در دستور تدریس زبان قرار گرفت و از پائیز گذشته، سه ترم آموزشی با حضور 500 زبان آموز از بین دانش آموزان واحدهای 2و16، 5و17 و 8 امام رضا(ع) تشکیل شده است. 
از طرف دیگر، کانون زبان، فرایند سخت‌گیرانه و تخصصی را برای جذب مدرسان نخبه و دارای صلاحیت‌های عالی علمی، فرهنگی و اخلاقی پشت سر گذاشت. امسال از بین 210 نفر متقاضی تدریس زبان، تنها 15 نفر موفق به کسب رتبه لازم و پذیرش شدند. 
 

توجه به عوامل ارتقای راندمان یادگیری
او درخصوص کیفیت آغاز طرح تحول در حوزه مهارت زبان آموزی در بنیاد فرهنگی رضوی اظهار کرد: طبق درخواست والدین دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) برای انتقال دوره‌های آزاد کانون زبان از وقت عصر به ساعت صبح، دوره‌های زبان‌آموزی در قالب فوق برنامه‌های آموزشی مدرسه ارائه می‌شود.
این کارشناس زبان‌های خارجه همچنین بیان کرد: در یک فرایند 60 روزه، 190 نوآموز پیش دبستانی و نیز 2300 دانش آموز شش مقطع ابتدایی مدارس امام رضا(ع) برای نخستین بار در مقاطع پایه تحصیلی در سطح کشور سطح‌سنجی شدند تا هم سطح مهارتی دانش آموزان مشخص شود و هم دست مربیان برای استفاده از روش «بازی همراه سرگرمی» برای آموزش زبان باز باشد.
 

سطح‌بندی پایه‌های ابتدایی برای نخستین بار
وی ادامه داد: به منظور برگزاری دوره‌های استاندارد زبان آموزی، تصمیم بر آن شد تا در سال تحصیلی جدید کلاس زبان برای همه دانش آموزان دوره ابتدایی به صورت سطح بندی شده برگزار شود. این ظرفیت، معادل 4 برابر دوره‌های آموزشی پیش از این است که در نوع خود یک حرکت بی‌سابقه است. در همین راستا بر اساس روشC.E.F.R  کمبریج، یک کتابچه تعیین سطح از استارتر تاA2  آماده شد تا این فرایند کاری علمی باشد؛ نه سلیقه‌ای. 
شماری از این دانش آموزان کم سن و سال‌تر که سابقه حضور در کلاس‌های مؤسسات را نداشتند، در سطح استارتر جای گرفتند، اما بخشی از دانش‌آموزان پایه‌های چهارم تا ششم نیز به واسطه گذراندن دوره‌های آزاد مهارت زبانی، در سطحی بالاتر از هم‌سن‌وسالان خود قرار داشتند که دوره‌ای ویژه آنها تشکیل شد. در حال حاضر همه دانش آموزان دارای یک سابقه زبانی هستند که مبنای سنجش مدرسان در طول سال تحصیلی خواهد شد.   
 
توجه به رویکرد فرهنگی کتب آموزشی
خادم الرضا با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین پایش‌های صورت گرفته بر محتوای کتب آموزشی زبان، توجه به اثرات سوء فرهنگی منابع خارجی بود، افزود: برخی از محتوای این کتاب‌ها، سبک زندگی غربی را ترویج می‌کنند. با توجه به اینکه این کانون زبان در حریم علمی عالم آل محمد(ص) مشغول فعالیت است، از رویکرد بسیار نوین و به‌روز آموزشی C.L.I.L(آموزش یکپارچه زبان) استفاده شد تا فرایند زبان آموزی مبتنی بر رشد سنی و شناختی و نیز منطبق بر سبک زندگی آنها باشد.
از سویی، کتاب بیگ انگلیش جهت تدریس انتخاب شده که تا حدود 99 درصد از بارگزاری فرهنگی غیر بومی خالی و کتابی صرفاً علمی است. برای پر کردن خلأ فرهنگی موجود و انتقال مفاهیم مرتبط با سیره اسلامی، مدرسان این کانون از توانمندی‌های فردی و مهارت‌های آموخته استفاده خواهند کرد. 
 

کاهش هزینه‌های اضافی 
به گفته وی، یکی دیگر از مزیت‌های بی‌سابقه دوره جدید فعالیت کانون زبان این است که مانند گذشته، اولیاء در سال تحصیلی جدید وجه اضافه‌ای را پرداخت نمی‌کنند. شهریه این دوره‌ها، از محل همان شهریه مصوب سالیانه که در آغاز سال تحصیلی دریافت می‌شود، محاسبه شده و 2 ساعت از 5 ساعت فوق برنامه آموزشی به تدریس زبان اختصاص پیدا می‌کند. به این ترتیب، دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) ضمن فراگیری دروس تحصیلی، زبان انگلیسی را به صورت کاملاً تخصصی می‌آموزند و در عین حال برای والدین هزینه‌تراشی جدیدی نمی‌شود. 
همچنین برای همراهی بیشتر با اولیای دانش آموزان و کاستن از بار مالی آنها، کتاب‌های زبان انگلیسی ویژه این دوره‌ها بسته به سطح بندی‌های اعمال شده و با تخفیف 60 درصدی، توسط کارشناسان کانون تدوین و چاپ شده و در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد. 
وی همچنین درخصوص گام‌های بعدی این طرح آموزشی خبر داد و گفت: گام‌های بعدی این طرح ویژه دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه از ترم زمستان در دست آماده‌سازی است. در اهمیت نتایج اجرای کامل چنین طرحی باید اشاره کنم؛ در پایان دوره تحصیلات دیپلم، دانش آموزان در چهار مهارت اصلی شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن، توانمندی صددرصدی پیدا می‌کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی