پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛
۱۴۰۱-۰۸-۰۴

کتاب «اسلام و حق حیات انسان» منتشر شد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «اسلام و حق حیات انسان» منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش آستان‌نیوز، تاریخ همواره شاهد تلاش مفرط معاندان ادیان آسمانی برای ایجاد نزاع میان دین و مقوله‌های اساسی و سرنوشت‌ساز زندگی بشر بوده است.

در واقع حقوق بشر پیش از آنکه ارمغان اروپایی باشد فکری اسلامی است که از اصل برابری و برادری انسان ها منتج شده است. در این میان برخی با انگیزه حمایت از اسلام بهانه را به دست معاندان داده و در عمل تلاش صادقانه ای را که در جهت احقاق حق انسان‌های ستمدیده جهان انجام پذیرفته زیر سوال برده‌اند.

از این رو ضروری است که با تکیه بر آموزه‌های عمیق و فطری دین به دور از شبهات حقوقی بهانه را از دست مغرضان بگیریم و با روشنگری مناسب ادعای تهافت اسلام و حقوق بشر را باطل نماییم. از همین رو کتاب «اسلام و حق حیات انسان» در 4 بخش به مفاهیم و مبانی حق، حیات، انسان و حق حیات انسان و «حق حیات انسان در قرآن»، «موارد استثنا از بهره‌مندی حق حیات انسان از دیدگاه قرآن» و «بررسی نقد شبهات وارد بر ادعای حرمت جان انسان از دیدگاه قرآن» می‌پردازد.

چاره جویی روشنفکران در حل شبهات، نقد شبهات، موارد جواز سلب حق حیات در قرآن، عوامل زمینه ساز بروز شبهه، پیشگیری از تجاوز دشمن با پیش دستی در تدارک حمله، شبهه تفاوت حق حیات زن و مرد، اغزاق و بزرگ نمایی جنگ های اسلام توسط سیره‌نویسان و... از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.در بخشی از این کتاب به مفهوم حق حیات انسان اشاره شده و آمده است: حق حیات انسان چیزی جز حق تنفس در هستی و بودن در جهان آفرینش تا مرز استهلاک طبیعی نیست.

همان معنایی از حیات که بر عناصری چون رشد تحرک، تکثیر و تغذیه تکیه می کند که نظیرآن را می‌توان در حیوانات و حتی نباتات سراغ گرفت.در این نوشتار حق تداوم حیات مادی انسان مورد نظر است که به اقتضای آن همه آدمیان استحقاق بهره مندی از ادامه زیستن در کره خاکی را پیدا نموده و هیچ موجودی اجازه ندارد آن را از انسان سلب کند.

کتاب «اسلام و حق حیات انسان» به قلم دکتر حمید رضا نوری نگاشته شده است و در شمارگان 300 نسخه و قطع وزیری به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان به موضوعات اسلامی قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی