پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

استاد فلسفه دانشگاه تهران در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی:
۱۴۰۱-۰۸-۱۱

شادی و آرامش در مقابل رنج‌ها با تقویت درون ممکن است

استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: تنها راه مواجه‌شدن با رنج و مصیبت‌ها و رسیدن به شادی و آرامش کنترل امیال درونی منفی است.

به گزارش آستان نیوز، دکتر امیرعباس علیزمانی استاد فلسفه دانشگاه تهران در نشست هفتم سلسله درس گفتارهای «رنج‌های وجودی و معنای زندگی» که ظهر امروز در سالن شیخ طوسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: «فلسفه رواقی گری» به دوران قبل از میلاد مسیح(ع) برمی‌گردد و برخی از این فلاسفه در اوایل میلاد مسیح زندگی می‌کردند. 
وی ادامه داد: فلسفه رواقی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های بشر که مواجهه با رنج‌های زندگی است پرداخته است. کانون این فلسفه چگونه زیستن در مواجهه با مصیبت‌ها و سختی‌ها است. فلاسفه‌ای که در این حوزه فعالیت داشته‌اند بیشتر زندگی خودشان و تجاربشان را برای ما مطرح کرده‌اند.


آن چه انسان را برتر می کند
علیزمانی بیان کرد: عبارت رواقی اشاره به کلاس هایی دارد که در آن دوران روم فلسفه آموزی وجود داشته است. فلسفه رواقی داری سه ضلع آرامش، شادی و فضیلت است و محور اصلی فلسفه رواقی فضیلت است که مقصود از فضیلت همان انسان بودن و چیزی که انسان را برتر می‌کند «تفکر» است. فیلسوفان رواقی می‌گویند اگر تفکر داشته باشید می‌توانید احساسات خود را کنترل کنید و اگر این‌ها را کنترل کنید شما به آرامش درونی می‌رسید.
وی با بیان اینکه فلسفه رواقی فلسفه‌ای برای شادکامی و آرامش است اما این شادکامی با فضایل به دست می‌آید، افزود: با کتاب خواندن و کلاس‌های متعدد رفتن فضیلت به دست نمی‌آید بلکه با تغییرات درونی و تمرین به دست می‌آید.
علی زمانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه فلسفه رواقی فلسفه‌ای برای بهتر زیستن است و فلسفه‌ای برای مواجهه با مسائل زندگی است، گفت: در این فلسفه هنر شاد زیستن و آرام زیستن مطرح است. فلسفه رواق سه خصلت دارد منطق، طبیعیات و اخلاق، اما اصل فلسفه رواقی اخلاق است.


چه زمانی نا امید می شویم؟
وی تصریح کرد: فیلسوف کسی است که روح خوبی داشته باشد نه اینکه منظومه و شفا و.. غیره خوانده باشد. زمانی که آگاهی از فاصله عالم درونی و عالم بیرونی را می‌خواهیم کم کنیم و نمی‌شود از این مسئله ناامید می‌شویم و رنج می‌بریم. تنها راه مواجهه با رنج این است که به درون خودمان بپردازیم. فیلسوف کسی است که به درون خود تسلط دارد و برای هر شرایطی آماده است.
وی ادامه داد: دانش و قدرت نه عامل آرامش است و نه عدم آرامش بلکه این مهم است که چگونه با آن مواجه شویم. استاد فلسفه دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه امیال متفاوت و منفی زمانی که در ما وجود نداشته باشد آرامش نخواهیم داشت، گفت: برای رسیدن به آرامش باید امیال منفی خود را کنترل کنیم. زمانی احساس آرامش‌خواهیم داشت که امیال و نیازهای ما وحدت داشته باشد و این ممکن نیست جز با کنترل امیال.
علیزمانی تصریح کرد: رواقی زیستن تمرین شادی است که طولانی‌مدت باید ادامه داشته باشد. کتابی با همین موضوع با عنوان «رواقی زیستن در دنیای امروز» به ترجمه محمود مقدسی منتشر شده است که برای علاقه‌مندان به شناخت این نوع فلسفه توصیه می‌شود. وی در بخش پایانی ارائه اش، گفت: فیلسوفان رواقی توصیه کرده‌اند به مصیبت‌ها فکر کنیم و در این موقعیت به جای نگاه به ازدست‌داده‌هایمان به داشته‌هایمان فکر کنیم و بپذیریم هر آنچه داریم به‌صورت موقت در اختیار ما هستند و این دنیا فانی است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی