پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۸-۱۲

نشست تبیینی «آمریکا از فریب تا واقعیت» در دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد

نشست تبیینی «آمریکا از فریب تا واقعیت»  با سخنرانی دکتر علیرضا زادبر استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ معاصر در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، دکتر علیرضا زادبر استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ معاصر در نشست تبیینی «آمریکا از فریب تا واقعیت»  گفت: تصور اشتباهی وجود دارد که آمریکا فقط با ایران کار دارد در حالی که اولویت آنها حفظ قدرت و تسلط اقتصادی بر جهان است. رویکرد استعمارگری آنها تنها منحصر به ایران نیست. 
وی اظهار کرد: فلسفه تشکیل و دوام کشورهای سرمایه داری استعمار کشورهای دیگر است. دکترینی در کشورهایی مانند آمریکا به وجود آمد که گزینه نظامی برای کشورها استفاده نشود زیرا تجربه ای مانند ویتنام را با خود دارند. آن ها تغییر رویکرد دادند و تلاش می کنند با دادن صلاح و پشتیبانی از افراد مزدور جنگ راه بیندازند. آنها جهان را مانند دهکده ای فرض کرده اند که پلیس آن را خودشان می دانند. 
 

استعمار چه زمانی مسلط می شود؟

این استاد دانشگاه ادامه داد: زمانی استعمار بر یک کشور مسلط می شود که در داخل هم پذیرش وجود داشته باشد. ذات استعمار این گونه است که فکر می کند باید بر جهان مسلط باشد.
 وی با اشاره به این که ما پس از انقلاب اسلامی صاحب قدرت و استقلال سیاسی هستیم، افزود: کسانی که دشمنی های دشمن را نمی بینند و آنهایی که کم کاری خود را پای دشمن می گذارند، با هم یکی هستند.
 

نظام سرمایه داری مخالف کوچک ترین استقلال کشورهاست
 وی با اشاره به این که آمریکا، حتی قبل از انقلاب هم ایران را تحریم کرده بود، عنوان کرد: در تحلیل های امروزی، تاریخ را کنار گذاشته ایم و جوانان دهه هشتادی فکر می کنند این گونه روابط از سال ۱۳۸٠
به این طرف است. باید ذهن ها را روشن کرد و ببینیم که چرا آمریکا قبل از انقلاب اسلامی هم ما را تحریم کرد؟ آمریکایی ها در ماه های پایانی حکومت شاه با او چه رفتاری داشتند؟ 
حقیقت این است که دولت های قدرتمند در نظام سرمایه داری مخالف کوچک ترین استقلال کشورها خارج ازدایره قدرت خودشان هستند.  
زادبر ادامه داد: اگر تاریخی به وقایع نگاه کنیم و جدال بین ایران و آمریکا را بررسی نماییم می بینیم آن ها در سه حکومت قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی علیه ایران اقدامات گسترده انجام دادند اما در دو دوره پهلوی و قاجار بخش هایی از خاک ایران گرفته شد. 
 وی با بیان اینکه چیزی که ایران را با این همه تفاوت فرهنگی حفظ کرده تمسک به فرهنگ اسلام ناب است،  افزود: در ماجراهای  تنباکو، مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی این لیدرهای مذهبی و گفتمان مذهبی بود که پیشگام بودند و الان می خواهند این را از ما بگیرند. 
 وی بیان کرد: امام خمینی در وصیت نامه خود گفته اند اگر جمهوری اسلامی در ایران سیلی بخورد تا دوره ها و اعصار، دولت نمی تواند روی پای خود بایستد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی