پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛
۱۴۰۱-۰۸-۱۴

کتاب «اطلس تاریخی سادات ایران، سادات طبرستان – مازندان» منتشرشد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «اطلس تاریخی سادات ایران، سادات طبرستان – مازندان» از آغاز ورود تا پایان قرن نهم هجری قمری» منتشر شد.

به گزارش آستان نیوز، تکاپو برای مطالعه گروه‎های اجتماعی در مسیر تاریخ بخشی از بازشناسی هویت اجتماعی و فرهنگی جوامع به شمار می‌رود که در عصر حاضر اهتمام زیادی به آن می‌شود و مطالعات سادات به عنوان یکی از پایدارترین گروه‌های اجتماعی در فرهنگ و تمدن اسلامی در همین راستا قابل ارزیابی و بررسی است.

کتاب حاضر در پی ترسیم نمایی کلی، جامع و مستند از سیر مهاجرت، سکونت و نقش‌آفرینی سادات در ناحیه طبرستان – مازندان است. در این پژوهش سعی شده با استفاده از منابع معتبر و با روشی توصیفی- تحلیلی چرایی و چگونگی مهاجرت سادات به این ناحیه، مهم‌ترین شاخه‌ها و خاندان‌های استقرار یافته و بخشی از نقش آن ها در عرصه سیاست و فرهنگ گزارش شود.
این مطالعه تاریخی در بستر جغرافیا صورت گرفته و داده‌های مهم آن در قالب تصاویر، مزارها، تبارنامه، خاندان‌ها و نقشه‌های مهاجرت، تصویرسازی شده است. طرح اطلس تاریخی سادات ایران، به منظور شناسایی سادات مهاجر و ساکن در فلات ایران از منابع معتبر و معرفی آن ها با شیوه و زبانی جدید در بنیاد پژوهش‌های اسلامی طراحی شده و در حال اجراست. 

خروجی این طرح به صورت کتاب‌هایی مستقل در معرفی سادات هر یک از مناطق و حوزه های تاریخی و تمدنی ایران خواهد بود که تعدادی به چاپ رسیده و تعداد باقی مانده کم کم تکمیل و منتشر خواهد شد.
کتاب حاضر چهارمین دفتر از این مجموعه است که به معرفی سادات ناحیه طبرستان مازندان از آغاز ورود تا پایان قرن نهم هجری می پردازد. این کتاب شامل یک مقدمه و کلیات، سه بخش و سه پیوست است، در بخش نخست با در نظر داشتن موقعیت جغرافیایی و شرایط سیاسی، عوامل مهاجرت سادات به این ناحیه، نخستین مهاجرت‌ها، مهم‌ترین شاخه‌ها و خاندان‌های ساکن و کانون‌های استقرار آن‌ها معرفی شده است.
در بخش دوم فعالیت‌های سیاسی سادات در این ناحیه در قالب حکومت‌ها و یا شرکت و نقش‌آفرینی آن‌ها در رویدادهای سیاسی مورد ارزیابی قرار گرفته است. 

بخش سوم به حوزه فرهنگی و علمی و پیامدهای آن اختصاص یافته است. فعالیت‌های سادات و نقش آن‌ها، گسترش اسلام و تشیع، معرفی عالمان و اندیشمندان سادات و شناسایی مزارهای منتسب به آن‌ها در این بخش آمده است.
در پایان کتاب نیز سه پیوست وجود دارد که در واقع جزو اصل کتاب است ولی به سبب محدودیت‌های چاپ و نشر به صورت پیوست آمده است و شامل نسب نامه‌های سادات به صورت نموداری نقشه‌های مهاجرت و استقرار در شهرها و روستاهای گوناگون و همچنین تصاویری از بقاع و مزارات متعلق و منتسب به سادات در این ناحیه است.
این اثر به کوشش اسماعیل رضایی برجکی تهیه و تدوین شده و در شمارگان 300 نسخه و قطع وزیری در اختیار علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی