پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی،
۱۴۰۱-۰۸-۱۶

کتاب «اطلس تاریخی سادات ایران، سادات همدان» منتشرشد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «اطلس تاریخی سادات ایران، سادات همدان؛ از آغاز ورورد تا پایان قرن نهم هجری قمری» منتشر شد.

به گزارش آستان نیوز، موضوع سادات از همان عصر نبوی و علوی به مثابه یک حوزه مطالعاتی مورد توجه نسب‌شناسان، به ویژه نسب‌شناسانی که خود یا از اهل بیت(ع) بوده‌اند و یا نسبتی با آنان داشته‌اند، قرار گرفت.
در واقع کتاب «اطلس تاریخی سادات ایران، سادات همدان» تلفیقی از حوزه‌های مطالعات جغرافیایی، جغرافیایی تاریخی، تاریخ محلی، تاریخ عمومی، تاریخ سیاسی، رجال، تراجم، مزارشناسی، تبارشناسی و هنر است که می توان همه این حوزه‌های مطالعاتی را بخشی از مطالعات تمدنی دانست.
نویسنده هدف اصلی این کتاب را جستجوی علمی دامنه‌دار و بسیار گسترده، فهم میزان تاثیر این حوزه مطالعاتی بر دین پژوهی، شیعه شناسی، ایران شناسی و نیز ظرفیت‌شناسی این حوزه مطالعاتی در زمینه تولید دانش تمدنی ذکر کرده است.
این کتاب در پی آن است که این حوزه مطالعاتی را از حالت ایستایی، روایی و توصیفی محض به یک مطالعه پویا و تحلیل تبدیل کند. به بیان دیگر کوشیده است تا با پیوند این مطالعات به نیازهای عصری، این پژوهش ها را کاربردی کرده تا ضمن احیای دانش تبارشناسی و یادآوری اهمیت آن، بخشی از هویت گم شده و مغفول جامعه اسلامی – ایرانی را بازسازی کرده  و ضرورت تدوین تاریخ خاندان‌ها و حفظ تراث خانوادگی و همچنین اصالت دادن به تجربه‌های درونی خانواده‌ها و فهم روابط پنهان این حوزه با مطالعات تمدن سازی را برای فرهیختگان و پژوهشگران تاریخ یادآور شود.
این اثر در دو بخش تاریخ همدان و سادات همدان و 5 فصل به جایگاه تاریخی و نقش فرهنگی سادات حسنی، مهاجرت فرزندان حسن امیر به همدان، سادات حسنی فرزندان حسن مثنی، سادات حسینی همدان و سادات موسوی و رضوی اشاره دارد.
در بخشی از این کتاب آمده است: از 8 فرزند امام حسن مجتبی(ع) چهار تن در کودکی به شهادت رسیدند و چهار تن دیگر به نام‌های حسن مثنی، زیدبن حسن، عمربن حسن و حسین اثرم، دارای فرزند شدند. نسل حسین اثرم و عمر از بین رفتند و تنها نسل حسن مثنی و زیدبن حسن باقی ماندند، این شاخه در برخی از مناظق مانند حجاز به شرفا مشهور هستند.
این اثر به کوشش غلامرضا جلالی تهیه و تدوین شده و در شمارگان 300 نسخه و قطع وزیری در اختیار علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی