پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد،
۱۴۰۱-۰۸-۱۸

بررسی سیر مهاجرت سادات فارس در کتاب «اطلس تاریخی سادات ایران، سادات فارس» 

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «اطلس تاریخی سادات ایران، سادات فارس» از آغاز ورورد تا پایان قرن نهم هجری قمری به تازگی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش آستان نیوز، مهاجرت سادات ایران و حضور آن ها در این سرزمین، یکی از موضوع‌های مهم تاریخ سیاسی، اجتماعی و مذهبی ایران پس از اسلام به شمار می‌رود، سادات با ورود به این خطه در آماده‌سازی بسترها برای ترویج اسلام و مذهب تشیع سهیم شدند.
حضور سادات در ایران پیامدهایی از قبیل تشکیل خاندان‌های سادات، موقوفات خاص سادات، ایجاد مزار برای برخی سادات، تاسیس برخی نهادها از قبیل دارالنقابه‌ها، مدرسه‌ها و دارالسیاده‌ها را در پی داشته است که شایسته پژوهش و بررسی‌اند.
سادات به عنوان خاندان پیامبر(ص) و وابستگان نسبی ایشان در طول تاریخ اسلام، تحت شرایط مختلف و به دلایل گوناگون به مهاجرت و جابجایی اقدام کرده‌اند، از جمله مناطقی که پذیرای آن‌ها شد، ناحیه فارس بود که مهاجرت سادات به این منطقه از قرن دوم هجری آغاز شد و در تمام سده‌ها و سال های بعد ادامه یافت.
اثر حاضر با هدف شناسایی خاندان‌ها و شاخه‌های مختلف سادات مهاجر به ناحیه فارس و بررسی نقش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن ها در تحولات این منطقه از ابتدای ورود تا پایان قرن نهم هجری تدوین شده است.
در این اثر ابتدا مباحث کلی درباره حدود جغرافیایی فارس، تاریخچه آن، علت مهاجرت سادات به این خطه مطرح می‌شود، سپس شاخه‌ها و خاندان‌های مختلف سادات حسنی، حسینی، موسوی، رضوی، علوی و طالبی مهاجر به فارس شناسایی شده و در مباحث بعدی نیز از فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، علمی، ادبی و عرفانی سادات فارس سخن به میان آمده است.
در پایان این کتاب نیز پس از فهرست منابع، پیوست‌هایی تهیه شده که شامل نسب نامه‌های سادات مهاجر، نقشه‌های مهاجرت و پراکندگی سادات و تصاویر برخی بقاع امامزادگان مشهور و دارای قدمت تاریخی منطقه است، این اثر با استفاده از الگوی پژوهش تاریخی، با بهره‌گیری از روش توصیفی- تحلیلی و منابع انساب و تاریخ تدوین شده است.
کتاب حاضر در 7 فصل به مباحث کلیات، سادات حسنی، سادات موسوی و رضوی، علویان غیر فاطمی و طالبیلن غیر علوی، نقش سیاسی سادات فارس، نقش علمی و فرهنگی سادات فارس می‌پردازد.
این اثر به کوشش سد حسن حسینی تهیه و تدوین شده و در شمارگان 300 نسخه و قطع وزیری در اختیار علاقمندان به کتاب و کتاب‌خوانی قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی