عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی ضمن تبیین وجوه و ابعادی از الهیات و مبانی حکومت دینی، گفت: در حکومت دینی اصل بر آخرت است و مسائلی از قبیل سیاست، اقتصاد، مسکن، شغل و... به عنوانی مقدمات و ابزاری هستند که انسان را به اصل نزدیک کنند چرا که تمام شدنی هستند.
چند گام در الهیات حکومت دینی
به گزارش آستان نیوز، رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دومین جلسه از سلسله جلسات بررسی مبانی الهیات انقلاب اسلامی که پنجشنبه شب در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، اظهار کرد: برخی فکر میکنند یک حکومت دینی، معصوم و بیخطا و از تجربه و عقل بشری بی نیاز است. در حالی که، این حکومت به لحاظ مبانی و غایات دینی است اما به لحاظ ابعاد مدیریت و ساختار، از امور بشری است.
وی افزود: در زمان حکومت حضرت علی(ع) هم مشکلاتی وجود داشته است. در آن زمان هم در توزیع ثروت و قدرت مشکلات به حدی رسید که حضرت در چهار سال متحمل چهار جنگ شد دهها هزار مسلمان از دو سوی جنگ شهید شدند و در آخر هم خود ایشان ترور شد.
حکومت دینی به دنیا اصالت نمیدهد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: اعجاز حکومت در مکتب توحید و پیامبر و سنت اهلبیت (ع) دنیا و آخرت را یک جا تعریف میکنند و جسم و روح را از هم تفکیک نمیکنند. زیرا هدف یکی است و افراد هر کاری انجام میدهد فقط برای بندگی خداست.
وی تأکید کرد: اصل بر عابد بودن نیست، بلکه عبد بودن مهم است و نمونه آن شیطان است که عابد بود اما عبد نبود. شیطان از اول هم کافر بود زیرا هدف اش از عبادت خودش بود و نه خداوند. این باعث میشود کسی که عبادتهای بسیاری داشته است در بزنگاه کاری میکند که ملحد هم آن اشتباه را انجام نمیدهد.
رحیمپور ازغدی تصریح کرد: در حکومت دینی اصل بر توجه به آخرت است و سیاست، اقتصاد، مسکن و شغل مقدمه هستند.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) میفرمایند: «تعجب میکنم از اینکه برخی دلبسته در دنیا هستند بااینکه نمیدانند تا چه زمانی در دنیا هستند». یکی از اشتباهات ما این است که تخیلات را با واقعیت اشتباه میگیریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حضرت رضا(ع) میفرمایند:«دنیا آمیخته با رنج و سختی است وزندگی بدون آنها امکان ندارد». البته رنجهایی است که خودمان درست میکنیم که منشأ آن ظلم و گناه و خطا است. زندگی در دنیا پر از تضاد، ناسازگاری، رنج و سختی و شادی است اما همه آنها موقت است. خداوند میفرماید«زمین را برای زندگی انسان تزئین کردهایم تا بتواند روی آن زندگی کند اما پس از انسان آن را خاکستر خواهیم کرد».
وی ادامه داد: امام رضا(ع) میفرماید: «یکی از وظایف حکومت دینی این است که مردم را متوجه و آگاه کند. در دنیا باید حقوق تأمین شود و آباد باشد اما نباید فراموش کرد برای این دنیا نخواهیم ماند». عنصر اصلی این دنیا زمان است و حقیقت آن برای ما معلوم نیست. هیچکدام از ما برای بینایی و کارکرد اعضای بدن دستور نمیدهیم و از حقیقت فعالیت کامل آن آگاه نیستیم. امیرالمؤمنین(ع) از گذر عمر تعبیر دارند از انسان که در یک غافله در حال حرکت خواب است و فکر میکند ثابت است درحالیکه فرصتهای عمر را از دست میدهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وقتی به سیاست، قدرت و موارد دیگر بهعنوان وسیله نگاه کنیم و نه هدف حکومت دینی شکل میگیرد . امام علی (ع) میفرماید: شما هدف دنیا هستید و دنیا نباید هدف شما باشد.
وی ادامه داد: در حکومت دینی اصل انسانیت انسان است ولی به این معنی نیست که طبیعت انسان هم نادیده گرفته شود.
رحیمپور ازغدی بیان کرد: امام رضا(ع) با اشاره به باور به ناپایداری طبیعت زیربنای سبک زندگی دینی است حتماً حکومت دینی در فرهنگ تبلیغات باید به این قضیه توجه داشته باشد.
وی عنوان کرد: امام رضا(ع) فرمودند:«حاکمانی که به مردم دروغ بگویند حاکمان دینی نیستند». برخی مسئولین بدون آگاهی تصمیمگیری میکنند و بعداً هزاران کارگر بیکار و برخی هم به اعتیاد و آفتهایی دچار میشوند و همان مسئول میگوید خدا لعنت کند باعث و بانی این کار را درحالیکه خودش عامل این مسائل بوده است.
رحیم پور ازغدی تأکید کرد: وقتی صاحبان قدرت به مردم ستم کنند دولت و حکومت بیاعتبار میشود و مشروعیت و محبوبیت خود را از دست میدهد . زکات یعنی سرمایهداران حق محرومین را از سبدشان خارج کنند . اگر ثروت از روی قله به دامان محرومین نرسد و بهره نبرند خواهید فهمید کلیه دارایی تان نابود میشود و تعجب نکنید. مدیریتها نباید از صداقت و شفافیت حتی یکقدم فاصله بگیرند.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) فرمودند در جامعه حکومت دینی همه باید با لبخند باید روبهرو شوند. یک رکن اخلاق اسلامی شاد کردن مردم است و اینیک نگرانی دینی در حکومت اسلامی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: برخی احساس میکردند حکومت کردن در زمان پیامبر و حضرت علی راحت و ساده و همهچیز سیاهوسفید بوده در حالی که اینطور نیست.
در کلام امام رضا (ع) امامت در برابر حاکمیت نیست. امامت ازنظر شیعه، رهبری انسانی است و فقط مسائل سیاسی و حکومت داری نیست. امامت از ارتباط دادن انسان با خداوند و فلسفه خلقت است.
وی در بخشی دیگر ادامه داد: حکومت اسلامی در ایران از جهاتی بینظیر است اما در برخی زمینهها تجدید شده است و اگر دقت نکنیم در حوزههایی نیز مردود میشویم.
مبارزه حضرت رضا (ع) با عوام فریبی و ریاکاری
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امام رضا (ع) در خصوص دینداری و رد ریاکاری و عوامفریبی عنوان کردهاند: «نماز بیسروصدا، دعا و نیایش پنهانی که کسی آن را نبیند موردپسند است». یک عبادت پنهانی پاداش معنوی آن برابر هفتاد عبادت علنی است.
وی در خاتمه بیان کرد: امام رضا(ع) ملاک برای دینداری را اخلاص و صداقت میدانند و میفرمایند: «عبادت ارتباط خالص انسان باخدا است».