پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

قائم‌مقام تولیت آستان قدس در دیدار وزیر جهاد کشاورزی:
۱۴۰۱-۰۸-۲۰

ایران قوی، اقتصاد و کشاورزی قوی می‌خواهد/ حمایت آستان قدس از دولت برای تحول‌آفرینی در کشاورزی

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به  ضرورت داشتن ایران قوی در تمامی عرصه‌های  اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و صنعتی که راهگشای همه مشکلات و مسائل کشور است، گفت: تحقق ایران قوی نیازمند توجه اساسی به زیرساخت‌ها و الزامات آن با نگاهی علمی، برنامه محوری و رویکردی جهادی و تکیه بر توان داخلی است.

به گزارش آستان نیوز، مالک رحمتی در دیدار سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی و هیئت همراه اظهار کرد: ایران قوی، اقتصاد و کشاورزی قوی و کارآمد می‌خواهد و آستان قدس رضوی آمادگی دارد با توجه به تجربه موفق خود در کشاورزی و صنایع وابسته آن، برای تحول‌آفرینی در این عرصه حامی دولت باشد.

رحمتی افزود: مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت داشتن ایران قوی تاکید ویژه دارند و تحقق آن را نسخه نجات‌بخش کشور می‌دانند، بر این اساس، کلیه دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و غیر دولتی و فعالان اقتصادی، هر کدام به نسبت خود، برای عملیاتی کردن و عینیت‌بخشی به این مطالبه وظیفه‌ و مسئولیتی بر عهده دارند.

وی گفت: تحقق ایران قوی، مستلزم توجه جدی به تولید است و زمانی که بتوانیم در حوزه تولید و عرصه گسترده و مهمی همچون کشاورزی، شاهد پیشرفت‌های چشمگیر باشیم، بدون شک ایران قوی محقق می‌شود و بر همه  مشکلات  اقتصادی نیز فائق خواهیم آمد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: حمایت و پشتیبانی جدی از تولید و به تبع آن، حمایت از کشاورزی باعث خودکفایی، تقویت و ارتقاء امنیت غذایی کشور، اشتغال‌زایی برای جوانان و افزایش رشد اقتصادی در جامعه می‌شود و باید در این مسیر  تلاش شبانه‌روزی انجام داد و موانع را نیز تدبیر و مدیریت کرد تا سرعت این رشد و پیشرفت کم نشود.

 

کشاورزی قوی، لازمه رسیدن به ایران قوی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، کشاورزی قوی را یکی از الزامات برای داشتن اقتصاد قوی برشمرد و اظهار کرد: در این مسیر، توجه به ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی ضروری است چرا که اقتصاد مقاومتی بر شناخت و بهره مندی از ظرفیت‌های داخلی کشور در حوزه تولید تاکید دارد و به دلیل اینکه کشور ما سرزمینی وسیع و گسترده، خاکی حاصلخیز، اقلیمی متنوع و نیروی انسانی قابل توجهی دارد، کشاورزی به عنوان یک پیشران و صنعت پیشرو در عرصه رشد تولید داخلی شناخته می‌شود، که این مسئله مسئولیت و وظیفه  ما و وزارت جهاد کشاورزی را دوچندان می کند.

 

توجه آستان قدس رضوی به کشاورزی دانش‌بنیان

رحمتی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت این حوزه، طبق تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی، پرداختن به اقتصاد کشاورزی دانش‌پایه و دانش‌بنیان را به عنوان یکی از وظایف و ماموریت های اصلی در حوزه اقتصادی تعریف کرده ایم و دستاوردهای متعددی نیز در این حوزه داشته‌ایم که می‌تواند الگویی برای دولت و دیگر فعالان اقتصادی باشد.

 

دانش‌محور بودن، نقشه نجات کشاورزی کشور

رحمتی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از موقوفات حضرت رضا(ع)، اراضی کشاورزی است که به عنوان امانت به ما سپرده شده و بایستی با الگوی کشت علمی و با بهره‌وری مناسب، آنها را حفظ کنیم تا این اراضی و باغات کشاورزی درآمد‌زا بوده و عواید حاصل از آن صرف اجرای نیت واقف شود، بنابراین تلاش کرده‌ایم شیوه‌های نوین و دانش‌محور را در کشاورزی دنبال کنیم و بهره‌وری موقوفات رادر حد توان افزایش دهیم.

وی افزود: نسخه نجات کشاورزی، بهره‌گیری از دانش روز است که البته کاری بسیار سخت، اما انجام شدنی است و آستان قدس رضوی با توجه به تجربیاتش طی سال‌های اخیر، در این زمینه پیشرو بوده و قطعا حامی و کمک کننده دولت در توسعه و ترویج این رویکرد نیز خواهد بود.

 

الگوی موفق  توسعه سرخس قابل اجرا توسط دولت است

وی ادامه داد: به عنوان نمونه، آستان قدس رضوی با الگوگیری از سیاست اقتصاد مقاومتی، همراه با همت جهادی و بهره‌گیری از دانش و امکانات روز دنیا  و متخصصان داخلی، در حال ایجاد رشد و پیشرفت متوازن در شهرستان سرخس است و طرح‌های ویژه و متعدد اقتصادی، صنعتی و کشاورزی را در این شهرستان اجرایی کرده است.

رحمتی افزود: این رویکرد تحولی، در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است و وزارت جهاد کشاورزی نیز با بهره‌گیری از این الگو می‌تواند یک تحول اساسی در حوزه ارتقا و تقویت بهره وری کشاورزی کشور ایجاد کند.

 

پذیرش ریسک کاشت محصولات صادرات محور و کم مصرف در آب

وی در ادامه گفت: آستان قدس رضوی طی دو سال گذشته با ریسک‌پذیری در حوزه کشاورزی، کاشت محصولاتی که ارزآوری بالا و مصرف آب کمتری دارند را در اولویت قرار داده، کشت‌هایی که نیازمند مصرف آب بالایی است را متوقف کرده یا به حداقل رسانده، و اصلاح الگوی کشت و استفاده از بذرهای مناسب و سازگار با شرایط اقلیمی را در دستور کار قرار داده است که اتفاق بزرگ و اثربخشی بوده است.

رحمتی در پایان تاکید کرد: آستان قدس رضوی آمادگی دارد تجربیات چند ساله اخیر خود در حوزه ارتقای بهره‌وری کشاورزی بر پایه دانش‌بنیانی را که مطالبه رهبر معظم انقلاب است و به‌ویژه طرح ترویج کشاورزی قراردادی و مشارکتی را در اختیار دولت قرار دهد و در این زمینه تا رسیدن به نقطه مطلوب، تعامل، همکاری و هم‌افزایی بیشتری با وزارت جهاد کشاورزی داشته باشد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی