پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

نگاهی به خدمات گروه سلامت و درمان آستان قدس رضوی به بیماران دیالیزی
۱۴۰۱-۰۸-۲۳

بیماران دیالیزی زیر چتر حمایت آستان قدس / از تامین 40 درصد محلول همودیالیز کشور تا ارائه بهترین خدمات در مراکز درمانی

آستان قدس رضوی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود از دیرباز به اقشار آسیب‌پذیر جامعه توجه داشته است، چنان‌که در راستای کمک به نظام سلامت کشور، سال‌هاست تعدادی از مراکز زیرمجموعه گروه سلامت و درمان بنیاد بهره‌وری موقوفات، خدمات ارزشمندی را به بیماران خاص دیالیزی ارائه می‌کنند.

به گزارش آستان نیوز، کلیه‌ها از جمله عضوهای حیاتی بدن انسان به شمار می‌روند که بروز مشکلاتی در عملکرد آن‌ها می‌تواند جان افراد را به خطر بیندازد. گاه این شرایط به حدی بحرانی می‌شود که بیمار چاره‌ای بجز پیوند کلیه ندارد. عمل کلیه‌ تا محقق شدن شرایط پیوند آن و یا در مواقعی که امید به موفقیت پیوند از بین رفته باشد، باید به‌طور مصنوعی انجام شود. در این وضعیت همودیالیز(دیالیز خونی) و دیالیز صفاقی، دو راه پیش روی بیماران نارسایی کلیوی است.
خدمات شرکت‌ داروسازی ثامن در حوزه تولید محصولات همودیالیز و دیالیز صفاقی و توزیع آن توسط شرکت یاراطب ثامن و همچنین فعالیت بخش‌های همودیالیز بیمارستان فوق تخصصی رضوی و مؤسسه درمانی این آستان مقدس، مواردی است که به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی(23 تا 30 آبان ماه) با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.
 

داروسازی ثامن، اولین تولیدکننده انحصاری محلول‌های دیالیز صفاقی 
شرکت داروسازی ثامن، اولین و تنها تولیدکننده انحصاری محلول‌های دیالیز صفاقی و ارائه‌دهنده خدمات مراقبت‌های ویژه این فرآورده به بیماران کلیوی در ایران است.
با توجه به مشکلات بیماران همودیالیز در کشور و مزایای مختلف روش دیالیز صفاقی و رایج بودن آن در دنیا، این شرکت از سال 1374 با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، تولید محلول‌های استریل دیالیز صفاقی و ارائه خدمات آن در کشور را در دستور کار خود قرار داده است.
حمیدرضا خدیوی رئیس واحد دیالیز صفاقی داروسازی ثامن می‌گوید: در حال حاضر بیش از 70 مرکز دیالیز صفاقی با حمایت این شرکت در کشور فعالیت می‌کند که دو مرکز بیمارستان گنجویان دزفول و باهنر کرج در سال جاری راه‌اندازی شده‌ است.
او ادامه می‌دهد: با توجه به تحریم‌های همه‌جانبه کشور و توقف واردات ملزومات محصولات دیالیز صفاقی به ایران در سال 1398، داروسازی ثامن با حمایت از شرکت دانش‌بنیان لفاف‌های چندلایه خزر، برای تولید داخلی فیلم‌های چندلایه، ست و سایر ملحقات فرآورده‌های دارویی کیسه‌ای را وارد کرد تا وقفه‌ای در تولید محلول‌های دیالیز صفاقی این شرکت ایجاد نشود که البته همچنان با بهره‌گیری از دانش بومی به تولید خود در این حوزه ادامه می‌دهد.
خدیوی اضافه می‌کند: این شرکت علاوه‌بر تولید سبد محصولات دیالیز صفاقی، در مسیر به‌روزرسانی محصولات خود مطابق با آخرین محلول‌های رایج دنیا تمام تلاش خود را به کار بسته است.
 

تأمین 40 درصد نیاز محلول همودیالیز کشور
توزیع محلول‌ها و ملزومات دیالیز صفاقی تولیدی داروسازی ثامن، اقدام ارزشمند دیگری است که با همکاری یاراطب ثامن به عنوان یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی انجام می‌شود.
رئیس واحد دیالیز صفاقی شرکت ثامن می‌گوید: دفتر مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) همچنان در این واحد فعال است و علاوه‌بر پاسخگویی روزانه به تماس‌های بیماران و کادر درمان، به صورت ادواری میزان رضایتمندی بیماران دیالیز صفاقی را نسبت به محصولات و خدمات این شرکت بررسی می‌کند.
او با اشاره به برگزاری جلسات هم‌اندیشی با کادر درمان و بیماران در طول سال به منظور ارتقای سطح آگاهی مردم در حوزه دیالیز صفاقی، اظهار می‌کند: این جلسات امسال در مشهد، شیراز، یزد و اصفهان برگزار شده که مهمترین آن جلسه «رفع موانع و چالش‌های توسعه دیالیز صفاقی در کشور» بوده است.
خدیوی ادامه می دهد: در این جلسه جمعی از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بیمه سلامت ایران و استادان برجسته نفرولوژیست کشور در محل شرکت داروسازی ثامن در مشهد حضور داشتند.
او با بیان این‌که داروسازی ثامن، در کنار ارائه خدمات در حوزه دیالیز صفاقی، در حوزه تولید محلول همودیالیز نیز فعالیت می‌کند، می‌گوید: این شرکت در 6 ماهه نخست سال 1401 توانست بیش از 40 درصد نیاز محلول همودیالیز کشور را تأمین کند.
 

ارائه بهترین خدمات در بیمارستان رضوی به بیماران دیالیزی  
بیمارستان رضوی یکی از مراکز درمانی آستان قدس رضوی است که به عنوان بیمارستانی فوق تخصصی با درجه یک عالی، خدمات ارزشمندی را به بیماران کلیوی ارائه می‌دهد چنان‌که بخش همودیالیز آن با هدف ارائه خدمات به بیماران دیالیزی سرپایی و بستری بیمارستان راه‌اندازی شده است.
فاطمه جبار مسئول بخش همودیالیز بیمارستان رضوی در این باره اظهار می‌کند: در حال حاضر این بخش دارای 14 تخت بستری موقت و یک اتاق بستری ایزوله است. 4 دستگاه همودیالیز نیز در برخی از بخش‌های ویژه بیمارستان همچون بخش آی.سی.یو جنرال قرار دارد تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.
او با تأکید بر فعالیت بخش همودیالیز بیمارستان رضوی زیر نظر سه پزشک متخصص نفرولوژی می‌گوید: در مجموع 10 پرستار در سه شیفت مختلف از ساعت 7 تا 24 در این بخش به بیماران خدمات‌رسانی می‌کنند. این بیمارستان همچنین امکان ارائه خدمات پزشکی اورژانسی به بیماران همودیالیز در شیفت شب را دارد.
جبار با اشاره به برخی از خدمات آموزشی بیمارستان رضوی به بیماران کلیوی اضافه می‌کند: بخش همودیالیز این بیمارستان ماهانه به صورت میانگین به بیش از 700 بیمار دیالیزی در فضایی بالغ بر 500 مترمربع در طبقه همکف ساختمان شماره یک خدمات‌رسانی می‌کند که جمعی از آن‌ها بیماران ثابت سرپایی هستند که به طور معمول هفته‌ای سه بار همودیالیز می‌شوند.
 

نگاه معنوی بیماران دیالیزی به دارالشفای امام(ع)
دارالشفای امام(ع) نزدیک‌ترین مرکز درمانی شهر مشهد به حرم مطهر رضوی است که زیر نظر مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی به زائران داخلی و خارجی بسیاری از گوشه و کنار جهان خدمات‌رسانی می‌کند. 
در این میان، فعالیت بخش همودیالیز این دارالشفا موجب شده تا زائران دیالیزی با آرامش‌خاطر به مشهدمقدس مشرف شوند و به زیارت امام مهربانی‌ها(ع) بپردازند.
سیدمیلاد حسینی‌زاده سرپرستار بخش همودیالیز دارالشفای امام(ع) در این خصوص می‌گوید: این بخش با دارا بودن 6 تخت با تجهیزات همودیالیز و 9 نیروی پرستار و کمک پرستار از ساعت 7 تا 20 آمادگی پذیرش بیماران زائر و مجاور را زیر نظر پزشک متخصص دارد.
او ادامه می‌دهد: بخش همودیالیز دارالشفای امام(ع) همه روزه بجز روزهای جمعه در سه شیفت کاری در طبقه منهای یک دارالشفا آماده ارائه خدمات به زائران و مجاوران است که البته در برخی ایام تعطیل و مناسبتی سال با توجه به نیاز بیماران زائر نیز خدمات‌رسانی دارد و حتی شیفت شب آن فعال می‌شود.
حسینی‌زاده اضافه می‌کند: ارائه خدمات آموزشی، توزیع غذای متبرک مهمان‌سرای حضرت رضا(ع) بین تمام بیماران زائر و مجاور و اختصاص کمک هزینه ایاب و ذهاب به بیماران ثابت، از دیگر خدمات این بخش به شمار می‌آید.
او با بیان اینکه ماهانه به طور میانگین نزدیک به 500 بیمار از خدمات بخش همودیالیز دارالشفای امام(ع) بهره‌مند می‌شوند، می‌گوید: بیماران نگاه معنوی خاصی به این مرکز درمانی دارند و به نیت شفا به آن مراجعه می‌کنند. به طور مثال چندی پیش دختر نوجوان مشهدی که قرار بود پیوند کلیه شود و از بیماران ثابت یکی دیگر از مراکز همودیالیز شهر نیز بود، به نیت انجام آخرین دیالیزش به دارالشفا مراجعه کرد.
حسینی‌زاده با تأکید بر اینکه مراجعان همودیالیزی تحت پوشش بیمه بیماران خاص کشور به ‌صورت رایگان و بیماران غیرایرانی طبق تعرفه مصوب، امکان استفاده از خدمات این بخش را دارند، خاطرنشان می‌کند: بیماران برای انجام هماهنگی با این بخش می‌توانند با شماره تلفن‌ 18- 32244310(051)، داخلی‌های 189 و 251 تماس بگیرند.
او ادامه می‌دهد: زائران دیالیزی به منظور استفاده از خدمات این بخش ضمن به همراه داشتن مدارک لازم همچون معرفی‌نامه از مرکز دیالیز مبداء، بهتر است قبل از سفر به مشهد یا حداقل صبح روز مراجعه، نسبت به اعلام نیاز خود اقدام کنند تا ظرفیت پذیرش بخش تکمیل نشده باشد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی