پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به مناسبت هفته کتاب صورت گرفت؛
۱۴۰۱-۰۸-۲۴

معرفی نسخه‌های خطی و کهن داستانی کتابخانه ملی ملک در سرای اهل قلم تهران

به مناسبت هفته کتاب، نشست «معرفی نسخه‌های خطی و کهن داستانی(با نگاهی به تالار هزارداستان کتابخانه و موزه ملی ملک)» در سرای اهل قلم تهران برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، این نشست در راستای گرامیداشت سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک و خانه فرهنگ و ادبیات ایران با حضور جمعی از کارشناسان و علاقه‌مندان به آثار کهن فرهنگی و ادبی بعدازظهر روز گذشته در سرای اهل قلم پایتخت برپا شد. زینب فری‌زاده نیز دبیری نشست را برعهده داشت. 

نگار ساقریچی کارشناس و راهنمای موزه کتابخانه و موزه ملی ملک و پیمان سمندری مسئول پژوهش و آموزش این مجموعه، در این نشست نکاتی را درباره چیستی، اهمیت و کارکردهای منابع کهن داستانی بیان کردند.
همچنین این سخنرانان به منابع ادبیات داستانی موجود در گنجینه نسخه‌های خطی و چاپ سنگی گنجینه ملک پرداخته، آن‌ها را معرفی و بررسی کردند. 
معرفی خدمات کتابخانه و موزه ملی ملک در زمینه دسترسی به این منابع ارزشمند برای پژوهشگران، نویسندگان و آفرینندگان آثار ادبی و هنری و دیگر دوستداران فرهنگ و هنر، از دیگر محورهای مطرح شده در این نشست بود.
 

هزارداستان؛ تالار موزه‌ای محتوامحور
با توجه به برپایی تالار موزه‌ای «هزارداستان» در کتابخانه و موزه ملی ملک که به نمایش تخصصی کتاب‌های کهن با موضوع قصه و روایت و ادبیات داستانی اختصاص دارد، در بخشی از این نشست به بازخوانی این نمایشگاه دائمی، دلیل و تاریخچه پیدایش آن و فعالیت‌های جانبی مرتبط با آن در جایگاه یکی از مهم‌ترین خدمات ارائه‌شده به مخاطبان این‌گونه آثار کهن فرهنگی و ادبی پرداخته شد.
تالار هزارداستان موزه ملی ملک، یکی از نخستین تالارهای موزه‌ای محتوامحور در کشور به شمار می‌آید و همواره مورد توجه گردشگران و بازدیدکنندگان موزه و فعالان عرصه‌های فرهنگی برای کودکان بوده است.
این نشست به شیوه زنده از شبکه اینترنتی خانه کتاب و ادبیات ایران در سرویس اشتراک ویدیوی آپارات به نشانی aparat.com/khaneketab/live نیز پخش شد.
این خبر حاکی است، کتابخانه و موزه ملی ملک موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی به مناسبت هفته کتاب، برنامه‌های متنوعی را با همکاری مراکز فرهنگی به ویژه کتابخانه‌های کشور از 21 تا 27 آبان ماه برگزار می‌کند. 
شایان ذکر است، این موقوفه فرهنگی در حال حاضر همه‌روزه به جز روزهای تعطیل، از ساعت 8:30 تا 16:20 (پنج‌شنبه‌ها از ساعت 9 تا 16:20) در تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سر در باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق) پذیرای دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی