پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۸-۲۴

 نشست علمی نیازهای انسان معاصر در اندیشه علامه طباطبایی در بنیاد پژوهش ها برگزار می‌شود

به همت گروه کلام اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نشست علمی و هم اندیشی «علامه طباطبایی و نیازهای انسان معاصر» برگزار می‌شود.

به گزارش آستان‌نیوز، این نشست به مناسبت سالروز بزرگداشت فیلسوف بزرگ، علامه سید محمد حسین طباطبایی با حضور استادان و محققان علوم عقلی تدارک دیده شده است.
نشست علمی «علامه طباطبائی و نیازهای انسان معاصر» 5 شنبه 26 آبان ماه از ساعت 9 تا 11 در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.


علامه طباطبایی نقطه عطفی در سیر تفکر دینی معاصر

در همین رابطه به  سراغ مدیر گروه کلام و فلسفه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی رفتیم تا در موضوع این نشست با وی گفت وگو کنیم. حسین لطیفی با بیان اینکه علامه طباطبایی نقطه عطفی در سیر تفکر دینی معاصر است، گفت: یکی از برجسته‌ترین چهره‌ها و بارزترین نام‌ها که بر تارک تاریخ مسلمین در زمان حاضر می درخشد قطعا نام علامه سید محمد حسین طباطبائی است. وی ضمن معرفی شخصیت علمی این عالم بزرگوار، وی را بزرگترین فیلسوف متکلم شیعی و استوارترین طلایه دار دفاع از اعتقادات ناب شیعی در قرن معاصر دانست. 
وی اظهار کرد: علامه طباطبایی در سال 1321 هجری قمری، در شهرستان تبریز از خانواده سادات طباطبایی دیده به جهان گشود. او مقدمات و سطوح را در تبریز فرا گرفت و سپس به سال 1344 قمری به نجف مهاجرت کرد، وی همچنین از دروس فقه و اصول از محضر شیخ محمد حسین اصفهانی میرزای نائینی و سید ابواالحسن اصفهانی بهره برد و درس فلسفه را نزد سید حسین بادکوبه‌ای و دروس ریاضی را نیز نزد ابوالقاسم خوانساری فرا گرفت.
این پژوهشگر ادامه داد: علامه طباطبایی در سال 1354 قمری به ایران باز گشت و در تبریز ساکن شد، او به مدت 10 سال به تدریس فقه و فلسفه و تصنیف و تالیف پرداخت و در سال 1356 قمری به شهر قم مهاجرت کرد و به تدریس فقه واصول و تفسیر و حکمت پرداخت.
وی همچنین در ادامه به ویژگی های شخصیت علمی این عالم بزرگوار اشاره کرد و گفت: علامه مسائل فلسفه را به صورت نو و با اصطلاحاتی که امروز در فلسفه مطرح است بیان کرد و مساله شناخت ارزش ادراکات اعتباری، اثبات وجود خدا را به عنوان اولین مسئله فلسفی پی‌ریزی کرد و شیوه نوینی از تفسیر را ابداع کرد. 
لطیفی افزود: از دیگر ویژگی های وی می‌توان به اشاعه تفکر فلسفی و تعقلی در میان بسیاری از فضلا و دانشمندان، کوشش در تفهیم مسائل فلسفی و ملموس ساختن بسیاری از مسائل پیچیده، کوشش در نشر آثار اهل بیت(ع) و دعوت به مسئله و بررسی آثار واحادیثی که از آن ها به یادگار مانده است، اشاره کرد.
 

اشاعه فکر شیعی در خارج از جهان اسلام

وی همچنین جمع میان مفاهیم قرآنی با آنچه که در اختیار خاندان رسالت وارده شده است، اشاعه فکر شیعی در خارج از جهان اسلام از طریق مکاتبه‌ها و مصاحبه‌ها، حل بسیاری از اخبار مشکل و پیچیده، اشاعه طریق سیر و سلوک در میان افراد مستعد که صد در صد با اصول اسلامی مطابق است و در نهایت تالیفات گرانبهای ایشان که بیش از 30 کتاب در زمینه های گوناگون است را از دیگر ویژگی های شخصیت علمی این علامه بزرگوار برشمرد.
لطیفی در ادامه به برخی از معروفترین آثار علامه اشاره و خاطر نشان کرد: تفسیر المیزان، سنن النبی(ص) خلاصه تعالیم اسلام، مصاحبه با استاد هانری کربن فرانسوی، قرآن در اسلام، شیعه دراسلام، بدایه الحکمه و نهایته الحکمه، علی و فلسفه الهی، رساله در حکومت اسلامی، اصول فلسفه و روش رئالیسم و تعلیقات بر حکمت متعالیه ملاصدرا برخی از آثار و تالیفات علامه طباطبایی است.
وی ادامه داد: سرانجام این حکیم فرزانه در روز یکشنبه 18 محرم الحرام سال 1402 هجری قمری برابر با 24 آبان ماه سال 1360 هجری شمسی دیده از جهان فرو بست و پیکرش در حرم حضرت معصومه(س) در شهر قم به خاک سپرده شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی