پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

 همزمان با هفته کتاب صورت گرفت؛ 
۱۴۰۱-۰۸-۲۶

تجلیل از فهرست‌نگاران پویا و مستمر نسخه‌های خطی در کتابخانه و موزه ملی ملک

همزمان با هفته کتاب، همایش تجلیل و بزرگداشت «فهرست‌نگاری پویا و مستمر نسخه‌های خطی در سه کتابخانه و مرکز فرهنگی بزرگ کشور» در کتابخانه و موزه ملی ملک موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، کتابخانه و موزه ملی ملک این برنامه بزرگداشت را به عنوان دومین پیش‌همایش «همایش بین‌المللی مخطوطات مشرق‌ زمین» با همکاری مجمع ذخایر اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور جمعی از شخصیت‌ها و فعالان فرهنگی کشور بعدازظهر روز گذشته در این موقوفه در پایتخت برپا کرد. 

تجلیل از متولیان و مدیران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کتابخانه بزرگ آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(ره) و مرکز احیای میراث اسلامی برای فهرست‌نگاری پویا و مستمر نسخه‌های خطی، از مهمترین برنامه‌های این همایش بود. 

در این مراسم، محمدرضا رضوان‌طلب رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به تاریخچه تأسیس این موقوفه و اهداف نیک‌اندیشانه حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف آن، بر لزوم اشاعه هر چه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در کشور تأکید کرد. 
 

تجلیل از فهرست‌نگاران پویا و مستمر نسخه‌های خطی در کتابخانه و موزه ملی ملک


همچنین علی حیدری یساولی دبیرعلمی همایش مخطوطات مشرق زمین، محمدحسین ظریفیان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیداحمد حسینی اشکوری فهرست‌نگار نسخه‌های خطی، تراجم‌نگار و مؤسس مرکز احیای میراث اسلامی، سیدمحمود مرعشی نجفی متولی و رئیس کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی و ابوالفضل حسن‌آبادی مدیر مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این بزرگداشت سخنرانی کردند. 
روایت بخشی از پیشینه دستنویس‌های اسلامی و ایرانی و معرفی منابع و فعالیت‌های مرکز احیای میراث اسلامی، کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در حوزه نسخ خطی، از جمله محورهای این سخنرانی‌ها بود. 
در ادامه این مراسم علاوه بر تجلیل از بزرگان حوزه فهرست‌نگاری در این سه کتابخانه و مرکز فرهنگی بزرگ کشور، از جمعی از فهرست‌نویسان و خادمان عرصه نسخ خطی نیز تقدیر شد. 
همایش تجلیل و بزرگداشت فهرست‌نگاری پویا و مستمر نسخه‌های خطی در سه کتابخانه و مرکز فرهنگی بزرگ کشور، از جمله برنامه‌های کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت سی‌امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بود که هم‌زمان با هشتاد و پنجمین سالگرد وقف این مجموعه برگزار شد. 
 

تجلیل از فهرست‌نگاران پویا و مستمر نسخه‌های خطی در کتابخانه و موزه ملی ملک


این خبر حاکی است، کتابخانه و موزه ملی ملک با دارابودن حدود 20 هزار عنوان نسخه و رساله خطي، یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی محسوب می‌شود که در ادوار مختلف برنامه‌های متنوعی را در این حوزه به ویژه با همکاری سایر کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی برگزار می‌کند.
شایان دکر است، این مجموعه فرهنگی در سال ۱۳۱۶ شمسی بر بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) وقف شده است و در حال حاضر به نشانی تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق)، به اهل علم و پژوهش خدمات‌رسانی می‌کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی