پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد:
۱۴۰۱-۰۸-۲۶

اهتمام جدی آستان قدس رضوی برای توسعه فرهنگ قرآنی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مهجوریت قرآن و ضرورت تلاش برای جبران این کاستی در جامعه گفت: آستان قدس رضوی برای توسعه فرهنگ قرآنی و جاری و ساری شدن قرآن در زندگی اجتماعی مردم اهتمام جدی دارد.

به گزارش آستان‌نیوز، مالک رحمتی در مراسم اختتامیه طرح «حافظون رضوی» و تجلیل از ۵۰۵ حافظ قرآن تربیت شده در این طرح اظهار کرد: متاسفانه با وجود تلاش‌های انجام شده در کشور، امروز نه فقط در زمینه تفسیر قرآن، بلکه حتی در زمینه روخوانی و روانخوانی این کتاب انسان‌ساز هم با نقایصی مواجه هستیم و در نتیجه هم قرآن در مهجوریت قرار دارد و هم زندگی و جامعه امروز ما با معارف قرآنی فاصله دارد.
رحمتی با تاکید بر ضرورت تلاش همه نهادهای مرتبط در کشور برای خروج قرآن از مهجوریت، تصریح کرد: اگر جامعه ما قرآنی باشد، آسیب‌های اجتماعی در آن وجود نخواهد داشت و با این نگاه، لازم است همه نهادها در توسعه فرهنگ قرآنی در کشور نقش‌آفرینی کنند که امروز بیش از پیش به این مقوله مهم نیازمند هستیم و خانواده‌ای که در آن تمسک به اهل بیت و معارف قرآنی محور باشد، از بسیاری از آسیب‌ها در امان خواهد ماند.
 

دغدغه تولیت آستان قدس رضوی بر محوریت قرآن در همه فعالیت‌ها
وی به اقدامات آستان قدس رضوی در این عرصه نیز اشاره کرد و گفت: محوریت قرآن در تمام فعالیت‌های آستان قدس رضوی، یکی از دغدغه‌های تولیت آستان قدس رضوی است و ما به نوبه خودمان باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که قرآن در تمام امور زندگی ما راهنمایی و راهبری کند. بر این اساس، توجه به روخوانی و روان‌خوانی قرآن در کنار تفسیر آن و همچنین حفظ این کلام نورانی مورد اهتمام تمامی بخش‌های فرهنگی و تبلیغی آستان قدس است.
 

نگاه علمی به توسعه فعالیت‌های قرآنی
وی با اشاره به اقدامات آستان قدس رضوی در این زمینه افزود: برنامه‌های اشاعه و توسعه فعالیت‌های قرآنی با نگاهی علمی در آستان قدس رضوی آغاز شده و تمام تلاش ما این است که قرآن، محور تمام فعالیت‌ها در این آستان باشد. 
رحمتی تصریح کرد: از چند سال پیش به همت مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی و سازمان علمی و فرهنگی این آستان، طرح‌های «حافظون رضوی»، «تحفیظ رضوی» و «من قرآن را دوست دارم» در سطح ملی آغاز شد و خوشبختانه امروز شاهد معرفی 505 حافظ قرآن در این دوره‌ها هستیم.
 

مشارکت در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن
رحمتی افزود: امیدوارم فعالیت‌های قرآنی آستان قدس رضوی با شتاب بیشتری استمرار داشته باشد و ما در سال آینده شاهد برگزاری مراسم تجلیل از چند هزار حافظ قرآنی باشیم. رحمتی گفت: این امید وجود دارد که طرح «حافظون رضوی» مسیری باشد تا از مهجوریت این کتاب هدایت در جامعه بکاهد و بتوانیم پاسخ مناسبی نسبت به یکی از دغدغه‌های اصلی و مطالبات مقام معظم رهبری، مبنی بر توسعه فعالیت‌های قرآنی و تربیت ۱۰ میلیون حافظ داشته باشیم.
 

حافظان قرآن، الگوهای جامعه
رحمتی همچنین خطاب به حافظان قرآن حاضر در این مراسم نیز گفت: شما به عنوان حافظ قرآن، الگوی بسیاری از جوانان این جامعه هستید و باید قرآن در تمام امور زندگی شما ساری و جاری باشد. 
وی افزود: امروز فعالان قرآنی و حافظان قرآن مسئولیت سنگینی بر عهده دارند، هر یک از حافظان قرآن می‌توانند هادی یک نسل و یا متحول کننده یک شهر و ترویج دهنده فرهنگ و معارف قرآنی باشند و در جامعه تحول بیافرینند.
 

ضرورت نمایش زیبایی‌های قرآن به جهانیان 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی توجه به توسعه فرهنگ قرآن در سطح بین‌المللی را هم مهم برشمرد و گفت: تبلیغ قرآن، کاری پیامبر گونه است.
وی با اشاره به نامه چند سال پیش معلم قرآن؛ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با عنوان «فریاد قرآن» که در آن ذکر شده است: «همان‌گونه که زلیخا یوسف را به زنان مصر نشان داد و همه دست خود را بریدند و از خوردن دست کشیدند، اگر ما یوسف قرآن را به مردم نشان دهیم، مردم از همه‌ی افراد و مکتب‌های انحرافی دست خواهند کشید»، افزود: پیامبر گرامی اسلام، حافظان قرآن را برای هدایت انسان‌ها به شهرهای مختلف می‌فرستادند، ما نیز باید زیبایی‌های کلام وحی را به همه نشان دهیم و اگر بتوانیم این زیبایی‌ها را در عرصه بین‌المللی نیز با ادبیات و زبان روز دنیا و به شکل هنرمندانه به نمایش بگذاریم، قطعاً مردم جهان آن را درک کرده و پیروی از مکاتب انحرافی را رها خواهند کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی