پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

 به مناسبت هفته کتاب صورت گرفت؛
۱۴۰۱-۰۸-۲۷

نگاهی بر فتوت‌نامه‌های کتابخانه و موزه ملی ملک در سرای اهل قلم

به مناسبت هفته کتاب، نشست «بررسی فتوت‌نامه‌ها و آیین جوان‌مردی و پهلوانی از دل نسخه‌های کهن(با نگاهی به فتوت‌نامه‌های کتابخانه و موزه ملی ملک)» در سرای اهل قلم تهران برگزار شد. 

به گزارش آستان نیوز، این نشست با هدف گرامی‌داشت آخرین روز هفته کتاب که با عنوان «کتاب، ورزش و جوان‌مردی» نام‌گذاری شده، با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک و خانه فرهنگ و ادبیات ایران و حضور جمعی از کتابدوستان صبح جمعه 27 آبان ماه در سرای اهل قلم پایتخت برپا شد. 
علی زرینی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر حوزه‌های فتوت، جوان‌مردی و عیاری و نوشاد رکنی رئیس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی کتابخانه و موزه ملی ملک با موضوع فتوت‌نامه‌ها و آیین جوان‌مردی و پهلوانی از دل نسخه‌های کهن در این نشست سخنرانی کردند. پیمان سمندری نیز دبیری نشست را برعهده داشت.
معرفی و بررسی منابع ادبیات داستانی موجود در گنجینه نسخه‌های خطی و چاپ سنگی کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران، از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود. 
 

فتوت‌نامه‌های شاخص گنجینه ملک
نسخه‌های متنوعی از فتوت‌نامه‌ها یا منابع نزدیک به این حوزه موضوعی در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک وجود دارد که به طور مثال می‌توان از «فتوت‌نامه سلطانی» نوشته حسین بن علی کاشفی و دو نسخه از «رساله فتوتیه» میرسید علی همدانی، به عنوان شاخص‌ترین آن‌ها نام برد. 
همچنین یک لوح رسم معماری در میان آثار موزه‌ای این گنجینه وجود دارد که دربردارنده فتوت‌نامه معماران بوده و از اهمیتی ویژه برخوردار است. در این نشست به این نسخه‌ها و اثر موزه‌ای نیز پرداخته شد.
نشست بررسی فتوت‌نامه‌ها و آیین جوان‌مردی و پهلوانی از دل نسخه‌های کهن، هم‌زمان به شیوه زنده از شبکه اینترنتی خانه کتاب و ادبیات ایران در سرویس اشتراک ویدیوی آپارات به نشانی aparat.com/khaneketab/live نیز پخش شد. همچنین این رویداد از تلویزیون نوبنیاد اینترنتی کتاب با نشانی KETAB.TV در بستر تلوبیون (telewebion.com) در دسترس بود.
این خبر حاکی است، کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت هفته کتاب، برنامه‌های متنوعی را با همکاری مراکز فرهنگی به ویژه کتابخانه‌های کشور از 21 تا 27 آبان ماه برگزار کرد.
شایان ذکر است، این مجموعه فرهنگی توسط حاج حسین آقا ملک بزرگترین واقف معاصر ایران در سال 1316 شمسی بر آستان حضرت رضا(ع) وقف شده است و در حال حاضر همه روزه بجز روزهای تعطیل از ساعت 8:30 تا 16:20(پنج‌شنبه‌ها از ساعت 9 تا 16:20)در تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سردرباغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق)، پذیرای اهل علم و هنر است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی