پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۹-۰۶

نشست مدیران و فعالان صنعت پنبه کشور به میزبانی شرکت کشاورزی رضوی برگزار شد

با رویکرد انتقال یافته‌های تحقیقاتی در حوزه پنبه، نشست مدیران و فعالان صنعت پنبه کشور به میزبانی شرکت کشاورزی رضوی در در مزرعه کشت و صنعت انابد برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، با توجه به تامین بالغ‌بر ۶۰ درصد از نیاز کشور در حوزه تولید بذر پنبه توسط آستان قدس رضوی، آخرین یافته‌های علمی در خصوص کاشت، داشت و برداشت پنبه و اصلاح ارقام توسط مشاوران شرکت کشاورزی رضوی ارائه شد.
در این نشست علاوه‌بر محققان حوزه پنبه، کشاورزان پیشرو و مدیران بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی، قربان قربانی رئیس موسسه تحقیقات پنبه كشور، غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی، مسعود نجف نجفی سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان و... حضور داشتند و به بررسی بهبود کشت طلای سفید پرداختند.


اجرای آخرین دستاوردهای دانش‌بنیانی در حوزه پنبه در شرکت کشاورزی رضوی
سید مهدی موسوی بررودی مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی با اشاره به اختصاص بیش از ۸۵۰ هکتار از موقوفات آستان قدس رضوی به کشت پنبه اظهار کرد: این شرکت با استفاده از توانمندی‌های علمی و دانش‌بنیانی مشاوران خود و اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان، توانسته است آخرین دستاوردهای دانش‌بنیانی در حوزه پنبه را در این شرکت اجرا کند.
او ادامه داد: درحال حاضر نیز به دنبال کسب مجوز برای تکثیر برخی ارقام جدید پنبه هستیم تا بتوانیم بذرهای متناسب با اقلیم‌های مختلف را با بهره‌وری و عملکرد بالاتر در اختیار پنبه‌کاران قرار دهیم.
مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی، تجهیز مزارع پنبه به سامانه‌های نوین آبیاری را از جمله نقاط قوت در حوزه کشت این محصول دانست و گفت: به عنوان مثال تمام سطح زیر کشت پنبه در کشت و صنعت انابد که بیش از ۴۵۰ هکتار است، توسط سیستم تحت فشار قطره‌ای آبیاری شده که این سطح در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است.
او ادامه داد: به واسطه تهدیدهای آبی، خشکسالی‌های پی در پی و همچنین لزوم مدیریت بهینه منابع آبی در اختیار، استفاده از سامانه‌های جدید آبیاری، بهره‌وری بیشتر آب را در شرکت کشاورزی رضوی به دنبال داشته است.
سید مهدی طالبیان معاون امور شرکت‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات نیز در این مراسم گفت: در آستان قدس رضوی در حوزه پنبه، وجود زنجیره‌ای از بذر تا صنایع نهایی مرتبط با آن همچون نساجی و نخریسی و فرش، یکی از نقاط قوت این نهاد به‌شمار می‌رود.
او ادامه داد: تاسیس کارخانه فرآوری بذر یکی دیگر از اقدامات در دستور این بنیاد است که کمک بسیار بزرگی را به فرآوری بذر پنبه و بهبود عملکرد این محصول می‌کند.


احیاء سازمان پنبه برای حمایت از کشاورزان و خودکفایی در تولید پنبه
در این نشست همچنین ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی از احیاء سازمان پنبه در این وزارتخانه برای حمایت از پنبه‌کاران و خودکفایی در تولید داخلی این محصول خبر داد.
او در ادامه به ارائه عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه پنبه، اختصاص یارانه‌ها درخصوص ماشین‌آلات برداشت پنبه، سیاست‌های پیش‌روی این وزارتخانه و... پرداخت.
قربان قربانی رئیس موسسه تحقیقات پنبه كشور دیگر سخنران این مراسم با تاکید بر اهمیت تحقق شعار سال گفت: باید به گونه‌ای عمل کرد که تحقیقات دانش‌بنیانی در حوزه پنبه در کشور قابل لمس باشد.
او با اشاره به ارقام پنبه سازگار با اقلیم خراسان رضوی و شرق کشور اظهار کرد: موسسه تحقیقات پنبه کشور در حال حاضر ۱۴ رقم تجاری پنبه، متناسب با شرایط آب و هوایی و اقلیم‌های مختلف را در اختیار دارد.
قربانی ادامه داد: تحقیقات مربوط به دو رقم دیگر نیز انجام شده و در مرحله نامگذاری است که درصدد هستیم تا دو ماه آینده این ارقام را به کشاورزان ارائه کنیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی