پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۹-۰۹

آغاز برداشت مکانیزه پنبه از مزارع شرکت کشاورزی رضوی

بیش از هشت سال است که شرکت کشاورزی رضوی، تولید انحصاری رقم‌های ورامین و خورشید پنبه را در کشور در اختیار دارد و حالا چند روزی است که برداشت مکانیزه این محصول از سطح اراضی تعدادی از کشت و صنعت‌های این شرکت آغاز شده است.

به گزارش آستان نیوز، با توجه به تغییرات اقلیمی، بالاتر بودن صرفه اقتصادی پنبه در قیاس با سایر محصولات زراعی، وجود کارخانجات پنبه پاک‌کنی در منطقه، اشتغال‌زایی مناسب و از طرفی سازگاری این گیاه با کم آبی و شرایط آب و خاک کشت و صنعت‌های زیرمجموعه شرکت کشاورزی رضوی، این مجموعه پنبه را در الگوی کشت هر ساله خود جای داده است. همین عامل نیز باعث شده تا شرکت کشاورزی رضوی به عنوان تامینکننده بیش‌از 6۰ درصد بذر پنبه شرق کشور شناخته شود.
از سویی دیگر نصب کنتورهای هوشمند آب در مزارع و اجرای برنامه زمان‌بندی خاموشی چاه موتورها در سال‌های اخیر، باعث شده است تا این شرکت با توجه به ظرفیت‌های موجود، برنامه توسعه کشت پنبه را یکی از اولویتهای کاری خود قرار دهد.


پیش‌بینی تولید 4400 تن وش و بذر پنبه
امسال حدود 900 هکتار از کشتزارهای شرکت کشاورزی رضوی زیر کشت پنبه رفته است که این میزان نسبت به سال گذشته 68 درصد افزایش دارد.
بدین صورت که کشت و صنعت‌های انابد 470 هکتار، تربت حیدریه 167 هکتار، سرخس 104 هکتار، اسفراین 92 هکتار و موقوفات جنوب خراسان 55 هکتار از اراضی خود را به کشت این محصول کم آب‌بر اختصاص داده‌اند.
سید مهدی موسوی بررودی مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی با اشاره به برآورد تولید 3 هزار تن وش و هزار و 400 تن بذر پنبه در سال جاری اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود کار برداشت پنبه از اراضی شرکت تا پایان دی ماه به طول بی‌انجامد.


تولید ارقام با عملکرد مطلوب
سال 1393 بود که کشت و صنعت انابد، امتیاز تولید انحصاری رقمهای ورامین و خورشید را در کشور بدست آورد تا بذر آن فقط از طریق شرکت کشاورزی رضوی در کشور به کشاورزان عرضه شود.
موسوی بررودی درباره ویژگی‌های این ارقام تصریح کرد: ورامین یک رقم بومی و دارای سابقه کشت، عملکرد مطلوب و مورد تقاضای کشاورزان برای کشت است.
او ادامه داد: این رقم متوسط رس، دارای طول دوره رشد 180 روز، سازگار با شرایط منطقه خشک و نیمه خشک بوده و مدیریت آن آسان‌تر است.
مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی با اشاره به ویژگی‌های رقم خورشید گفت: کوتاه بودن طول دوره رشد(120 روز)، کاهش هزینههای کارگری، مناسب بودن برای برداشت مکانیزه و صرفه‌جویی آب، از جمله ویژگی‌های این رقم به‌شمار می‌رود.
او افزود: رقم خورشید به ویژه به دلیل قابلیت کشت پس از برداشت گندم مورد توجه کشاورزان نیز قرار دارد.


برداشت مکانیزه پنبه
موسوی بررودی با تاکید بر این‌که مكانیزاسیون در صنعت كشاورزی راهی به سوی توسعه پایدار است، اظهار کرد: برداشت پنبه تا سه سال پیش صرفا توسط نیروی انسانی و به‌صورت دستی انجام می‌شده که با هدف افزایش بهره‌وری، تسریع در برداشت و کاهش هزینه‌ها، استفاده از دستگاه قوزه‌چین در دستور کار قرار گرفته است. 
او ادامه داد: در سال جاری نیز با شیوه کاشت پنبه به صورت ردیف‌های 70 سانتی متری، این شرکت توانست از کمباین دو ردیفه برداشت پنبه استفاده کند.
موسوی بررودی با بیان این‌که توسعه ادوات کاشت، داشت و برداشت در شرکت کشاورزی رضوی با همکاری بخش خصوصی پیشرفت قابل توجهی در چند سال اخیر داشته است، گفت: به دلیل بهره‌گیری از مکانیزاسیون، با وجود کاهش منابع آبی، میزان کیفی و کمی محصولات افزایش پیدا کرده است.
او ادامه داد: با توجه به افزایش سطح زیر کشت و لزوم تسریع در برداشت محصول در زمان مناسب به دلیل حفظ قوه نامیه بذور استحصالی از وش تولید شده، ارتقاء کیفیت محلوج، بازار پسندی مطلوب در چرخه تولید و همچنین کاهش هزینههای تولید، استفاده از مکانیزاسیون امری اجتناب‌ناپذیر است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی