پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۹-۱۵

رونق جذب سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس/ حضور روس‌ها و ترک‌ها بعد از چینی‌ها

پس از سرمایه‌گذاری 400 میلیون یوآنی چینی‌ها برای احداث پارک بزرگ لجستیک بین المللی سرخس، حالا سرمایه‌گذاران کشورهای روسیه و ترکیه نیز برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای این منطقه قرارداد همکاری امضاء کرده‌اند؛ قراردادهایی که ثمره‌اش برای همه کشورهای طرف قرارداد و کل منطقه آسیای میانه مزیت‌ساز خواهد بود.

به گزارش آستان‌نیوز، مهرماه امسال بود که با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، ریاست سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، قرارداد مشارکت در ساخت و بهره برداری از پارک بزرگ لجستیک بین المللی سرخس بین سرمایه‌گذار چینی و منطقه ویژه اقتصادی سرخس به امضاء رسید. قراردادی کم سابقه در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی که به دلیل ویژگی‌های خاص منطقه ویژه اقتصادی سرخس در تبادلات اقتصادی و ترانزیت آسیای میانه، محقق شده است. به دنبال عقد این قرارداد، اکنون سرمایه‌گذارانی از کشورهای روسیه و ترکیه نیز برای مشارکت در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای این منطقه قراردادهای همکاری امضاء کرده‌اند. 
 

قرارداد با سرمایه‌گذار روس برای سایت تخصص ترانشیپ زغال سنگ و کود پتاس
در همین راستا با مشارکت منطقه ویژه اقتصادی سرخس و سرمایه‌گذار روسی، قرارداد احداث سایت تخصصی حمل و ترانشیپ (انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر) زغال سنگ و کود پتاس در منطقه ویژه اقتصادی سرخس به امضاء رسید. 
براساس این قرارداد، قرار است سرمایه‌گذار روسی با سرمایه‌گذاری 2500 میلیارد ریالی، نسبت به ساخت و تجهیز پایانه حمل‌ونقل، تخلیه و بارگیری زغال سنگ و کود پتاس متناسب با آخرین امکانات و تجهیزات روز دنیا در سایت تخصصی منطقه ویژه اقتصادی سرخس اقدام کند.
 

افزایش سهم سرخس از ترانزیت ماهانه 2.2 میلیون تنی روسیه به هند
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، درباره اهمیت عقد این قرارداد اظهار کرد: طبق اعلام گمرک روسیه، ماهانه تا ۲/۲ میلیون تن بار زغال سنگ از این کشور به هند جابجا می‌شود و قرارداد منعقد شده باعث خواهد شد بخش ویژه‌ای از ترانزیت بار روسیه به هند و حتی به داخل ایران از مرز این منطقه در سرخس انجام شود. 
محمدرضا کلائی تصریح کرد: براساس  این قرارداد، منطقه ویژه اقتصادی سرخس علاوه‌بر اخذ مجوزهای لازم و حمل‌ونقل بار از نقطه مرزی تا منطقه ویژه، نسبت به تامین زمین، زیرساخت‌های ریلی عریض و نرمال و سایر امکانات مورد نیاز سرمایه‌گذار اقدام خواهد کرد.
 

درآمدزایی و ایجاد اشتغال در کشور با تثبیت گذرگاه شمال به جنوب 
کلائی، تثبیت گذرگاه شمال به جنوب از مرز سرخس را یکی دیگر از دستاوردهای احداث پایانه جابجایی زغال‌سنگ در منطقه ویژه اقتصادی سرخس برشمرد و افزود: با راه‌اندازی این پایانه، علاوه‌ بر افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران در ترانزیت بار از روسیه به چین، شاهد درآمد ارزی بسیار بالا برای کشور، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی شهرستان و منطقه ویژه اقتصادی سرخس خواهیم بود.
 

سرمایه گذاری 3 میلیون یورویی ترک ها برای ساخت کارخانه فرآوری گوگرد 
اما جذب سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، فقط از مبدا چین و روسیه نبوده بلکه سرمایه‌گذاران ترک نیز با اشراف به اهمیت و جایگاه این منطقه استراتژیک، برای مشارکت در اجرای پروژه‌های توسعه آن اعلام آمادگی کرده‌اند و در همین راستا، با منطقه ویژه اقتصادی سرخس و سرمایه‌گذار ترک، قرارداد احداث کارخانه فرآوری گوگرد در این منطقه با سرمایه‌گذاری ۳ میلیون یورویی ترک‌ها به امضا رسید. 
با امضای این قرارداد، یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید فرآورده‌های گوگرد کشور در منطقه ویژه اقتصادی سرخس احداث خواهد شد تا پس از فرآوری، انواع محصولات بر پایه گوگرد و کودهای شیمیایی تولید شده از طریق گمرک این منطقه به کشورهایی همچون هند صادر شود. 
 

افتتاح فاز اول در اوایل 2023
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس درباره این قرارداد گفت: احداث کارخانه فرآوری گوگرد با مشارکت سرمایه‌گذار ترک، در سه فاز تعریف شده فاز نخست این کارخانه با واردات سالانه حدود یک میلیون تن گوگرد به سرخس، توسط شرکت ترکی کیمیا سولفور، در اوایل سال میلادی ۲۰۲۳ به بهره‌برداری خواهد رسید. 
وی افزود: در حال حاضر ۳۲ هزار متر مربع زمین توسط سرمایه‌گذار ترک برای احداث کارخانه فرآوری گوگرد خریداری و تجهیزات مربوطه نیز از ترکیه بارگیری شده است که در مسیر انتقال به ایران است.
 

تامین گوگرد از قزاقستان، ترکمنستان و پالایشگاه خانگیران سرخس
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس ادامه داد: بخش عمده‌ای از گوگرد مورد نیاز این کارخانه از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان و بخشی نیز از پالایشگاه گاز خانگیران تامین خواهد شد که پس از تبدیل به انواع کودها و فرآورده‌های گوگردی، علاوه‌بر رفع نیاز داخل به مقصد بازارهای ترکیه و هندوستان صادر می‌شود.
 

اشتغال‌زایی و افزایش درآمدهای ترانزیتی 
وی با اشاره به اهمیت احداث این کارخانه اظهار کرد: واردات گوگرد و صادرات فرآورده‌های حاصل از آن از طریق گمرک منطقه ویژه اقتصادی سرخس، علاوه‌ بر افزایش قابل توجه درآمدهای ترانزیتی و صادراتی کشور، ایجاد اشتغال پایدار در این شهرستان و استان خراسان رضوی را نیز به همراه خواهد داشت.
 

حمایت ویژه آستان قدس برای تقویت توان اقتصادی کشور 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس درباره رویکرد ایجاد شده برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز گفت: با توجه به نگاه ویژه تولیت آستان قدس رضوی نسبت به توسعه شهرستان و منطقه ویژه اقتصادی سرخس و همچنین سیاست‌های دولت در خصوص افزایش روابط تجاری و اقتصادی با همسایگان شرقی و غربی، این رویکرد در دستور کار ویژه قرار گرفته و نتایج آن نیز در حال نمایان شدن است. 
کلائی افزود: این منطقه همواره سعی کرده است با ارائه امکانات و خدمات مناسب برای سرمایه‌گذاری، نگاه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی داشته باشد و عقد قراردادهای اخیر با سرمایه‌گذران چینی، روس و ترک نیز در همین راستا بوده است. 
وی تصریح کرد: ایجاد اشتغال پایدار در منطقه، تقویت توان اقتصادی و ترانزینی کشور و توسعه تعاملات منطقه ای از جمله اهداف مهمی است که سبب شده آستان قدس رضوی، تلاش‌های خود برای توسعه منطقه ویژه اقتصادی سرخس را افزایش دهد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی