این روزهای سرد پاییزی، بار دیگر نمایشگاه بین المللی مشهد پذیرای یک نمایش بزرگ از محصولات فکری و آخرین دستاوردهای صاحبان اندیشه و محققان در هفته پژوهش و فناوری شده است.
افق بنیاد فرهنگی رضوی؛ هر مدرسه امام رضا(ع)، یک مرکز پژوهشی
به گزارش آستان نیوز، جایی در مرکز ازدحام و گفت و شنود سالن فردوسی، غرفه بنیاد فرهنگی رضوی جا گرفته و با ستونی از تابلوها به چشم مهمانان و بازدیدکنندگان میآید. قابهایی که تصویر و تعریفی روشنتر از مجموعه فعالیتهای علمی و تحقیقاتی پژوهشسرای امام رضا(ع) و نیز مدارس امام رضا(ع) در طول سالی که گذشت به مخاطبان غرفه ارائه میکنند.
نمای اینفوگرافی مسابقات مجمع فضایی APRSAF در ایران، سلسله نشستهای پژوهشی با صاحبنظران بین المللی، انواع کارگاههای مهارت آموزی در مدارس امام رضا(ع)، رصد اولین خورشید گرفتگی قرن، فرایند تجهیز و نوسازی لوازم آزمایشگاههای مدارس امام رضا(ع) و... نشان از خدمات انجام شده در مجموعه بنیاد فرهنگی رضوی برای تشویق دانش آموزان به تحقیق و پرسشگری دارد. شاید در نگاه اول دستاورد متفاوتی به نظر نرسد ولی خبر از دستاوردهای آینده دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) میدهد.
ترغیب به خلاقیت، تفکر و حل مسئله
اما در گوشه دیگری از این غرفه، مصادیق عملیتری از صرف فعل «خواستن، توانستن است» به چشم میخورد. فعالیتهای ذهنی و نیز خلاقیت و تفکر را میتوان شاهد بود. بازی «تسخیر خانه»، مشتریان خود را از بین بچهها و گاه بزرگترها پیدا میکند. یک بازی شبیه ماز که تودرتو به نظر میرسد و هر یک از شرکت کنندگان در این بازیِ تفکر باید با طرح پرسشهایی از ریاضی و... برای رقبا، مانع از پیشروی او به سمت هدف شوند و خود نیز در مقابل به سوالات رقیب پاسخ دهند تا موفق به رسیدن خانه شوند.
طرحی برای بازی وار سازی مفاهیم علمی ریاضی و سایر علوم که هدف از طراحی و اجرای آن ترغیب بچهها به خلاقیت، تفکر و حل مسئله بوده.
در سوی دیگری از غرفه نیز محصولات فرهنگی و تازههای نشر همکاران بنیاد فرهنگی رضوی با مشارکت سایر نهادهای فرهنگی به معرض دید عموم گذاشته شده؛ از کتب علوم دینی «المعجم» گرفته تا کتابهای ادبی و هنری «نسیم مهر» و «ادراک سمفونی».
گوشه دیگری از این غرفه، به برپایی نشستهای تخصصی در سه محور تربیت اقتصادی کودکان، آموزش مسئله محور و نیز بازی وار سازی آموزش اختصاص یافته و میزبان اساتید فن و جمعی از دانش آموزان همراه اولیا، مدیر و معلمان آنهاست. کارگاههایی که به آموزشهای مهارتی و آگاهی بخشی تعلق دارد.
دانش آموزان پژوهشگر و خلاق
اما از لابهلای کتابها و تصاویر نمایشگاهی غرفه، دو محصول پژوهشگری دانش آموزان بیشتر از همه خودنمایی می کند و به دل بینندگان مینشیند: ربات آتشنشان و دستگاه تجمیع کننده درب سطل. دو طرح پژوهشی که به تازگی در محافل علمی چون مسابقات رباتیک کشور و نیز جشنواره جوان خوارزمی خوش درخشیدند و صاحب عناوین برگزیده شدند.
به گفته مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی چندان دور نیست، آن روزی که آثار اندیشهورزی و پژوهشگری جمع زیادی از جمع 7 هزار نفری دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) در مجامع علمی و سطح عمومی شهر مشهد و عرصه کشور مطرح و مورد استفاده قرار بگیرد.
هر مدرسه، یک مرکز پژوهشی
سیدمحمدصادق علی پرست در حاشیه بازدید از این غرفه با بیان اینکه بنیاد فرهنگی رضوی به سمت توسعه هر مدرسه به یک مرکز پژوهشی در حال حرکت است، اظهار کرد: سند تحول آموزش و پرورش نیز به دنبال این است که مدرسه پایگاه رشد و تعالی دانش آموز و توسعه توانمندیها و عقلانیت و تفکر آن ها باشد.
وی افزود: یکی از مهمترین عوامل بسترساز این هدف، مهیا کردن الگوهای آموزشی است که به تولید فکر و یافتن مسئله و اندیشهورزی منجر شود. در این بنیاد تلاش بر این است که سبک و سیاق آموزش و یادگیری سوالمحور شود. آموزش پرسشمحور مقدمهای برای پژوهش است و یافتن پاسخ و راه حل.
علی پرست با تاکید بر این نکته که برای آموزش سوال محور و مبتنی بر تحقیق، باید نوع آموزش ما تولید پژوهش کند، ابراز امیدواری کرد: امید است دانش آموزان ما با هدایت آموزشی مناسب کادر مدرسه در مسیر مطالعه و جستجو و تحقیق قرار بگیرند و در آینده نزدیک نظام تعلیم و تربیت از یک محیط حافظهمدار به سمت مرکزی پژوهشمحور تبدیل شود و آثار پژوهشی دانش آموزان در قالب چنین نمایشگاههایی به منصه ظهور برسد و در سطحی بالاتر، مشکلگشای مسائل کشور باشد.
گزارش از سارا صالحی