پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

نشریات دانشجویی؛ جایی برای انعکاس اندیشه و دانش
۱۴۰۱-۰۹-۱۶

نگهداری از 9300 عنوان نشریه دانشجویی در آرشیو مطبوعات رضوی

رئیس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی به وجود 9 هزار و 300 عنوان نشریه دانشجویی در آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اشاره کرد که با بیش از 40 سال فعالیت مستقل، در 41 هزار نسخه گردآوری شده و به عنوان بزرگترین و تنها آرشیو نشریات دانشجویی در کشور به شمار می‌‌رود.

به گزارش آستان نیوز، ابراهیم حافظی دراین باره گفت: نشریات دانشجویی موجود در آرشیو آستان قدس رضوی از ابعاد پنج سانتیمتر تا پنج متر (طومار) متغیر هستند و بیشتر این نشریات به زبان فارسی است ولی نشریاتی نیز به زبان‌های عربی، انگلیسی، کردی، ترکی، روسی، اسپانیایی و... وجود دارد.
حافظی داشته‌های این مجموعه را متعلق به نشريات دانشجويي منتشر شده توسط 74 دانشگاه ايران و 4 دانشگاه از کشورهای آمريكا، آلمان، انگليس و هند دانسته و شهرهاي تهران، مشهد، بيرجند، تبريز، کرمان، يزد، خرم‌آباد، اصفهان، اهواز و شيراز را دارای بيشترين تعداد نشريات عنوان کرد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر آرشیو آستان قدس رضوی تعداد 39 عنوان از دسته نشریات دانشجویی مربوط به سال های 1315 تا 1357 شمسی را جمع آوری کرده است که از آن جمله می‌توان به  «گنج شايگان» (1332) وابسته به انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران؛ «گلبانگ» (1340) نشريه‌ای براي دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور؛ «پيمان»(1343) چاپ لیدز(انگليس) به زبان فارسی- انگليسي؛ «نامه دانشجو» (1345) نشريه دانشجويان دانشگاه تهران اشاره کرد. 


قدیمی ترین نشریه دانشجویی با 85 سال قدمت
ابراهیم حافظی همچنین به سالنامه‌ای با نام «مؤسسات علمي و فلاحتي كرج» به عنوان قدیمی‌‌ترین نشریه دانشجویی موجود در آرشیو کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اشاره کرد که قدمتی بالغ بر 85 سال دارد.
وی اظهار کرد: این نشریه  سال 1315 شمسی توسط دانشجویان پایه دوم دانشکده فلاحت کرج به صورت سالانه، در تهران با موضوع کشاورزی و باغبانی منتشر شد که هدف آن ارائه گزارش سالانه و شناساندن اين مؤسسات به مجامع و محافل علمي کشورهای خارجی و همچنین راهنمايي علاقه ‌مندان به کشاورزی و ترقي كشور بوده است.
وی همچنین «آئین دانشجویان» را دومین نشریه از نظر قدمت در آرشیو آستان قدس رضوی معرفی کرد که در سال 1323 شمسی در دانشگاه تهران در موضوعات مختلف سیاسی، علمی و اخبار دانشگاه تهران منتشر شده است.
حافظی افزود:  نشريه دانشجويي «انسان» نیز مربوط به سال 1329 وابسته به دانشگاه تهران در رده سوم قديمي ترين نسخه ‌هاي نشریات دانشجویی موجود در ايران قرار دارد.
شایان ذکر است، پس از گذشت 40 سال از فعالیت مستقل آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بیش از ۲ میلیون نشریات ادواری در کنار یکدیگر جمع آوری شدند تا پژوهشگران از هر رشته ‌ای بی هیچ دغدغه، در کتابخانه تخصصی مطبوعات بنشینند و تاریخ رشته‌شان را در مطالعه سِیر مطبوعات بیابند.
گفتنی است اطلاعات کتاب ‌شناختی تمام نشریات دانشجویی موجود در آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از طریق وب ‌سایت کتابخانه به آدرس https://library.razavi.ir در دسترس علاقه‌‌مندان قرار دارد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی