پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۹-۱۷

برگزاری کرسی‌های «تفسیر موضوعی نهج البلاغه» در حرم مطهر رضوی 

سومین کرسی آموزشی «تفسیر موضوعی نهج البلاغه»  با حضور زائران و مجاوران در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی امین‌نیا خطیب حرم مطهر رضوی و استاد حوزه علمیه در این جلسه که ظهر امروز 17 آذر برگزار شد، بر ضرورت تفکر و تعقل در اموری که موجب تضعیف عقل می‌شود، اشاره کرد و گفت: برای زندگی شایسته انسان برخی امور خوبست ولی برخی امور لازم و ضروی است که در معارف اسلامی به ویژه نهج البلاغه به بحث ضرورت‌ها توجه ویژه‌ای شده است.
وی با اشاره به اینکه نخستین و مهمترین ضرورت زندگی انسان عقل است، گفت: امیر المومنین(ع) بهترین کسی است که می‌تواند به ما کمک کند تا عقل را بشناسیم. عقل نیرویی است که خداوند به انسان عنایت کرده و هرچه قدر از آن بیشتر استفاده شود، قوی‌تر و نیرومندتر می‌شود.
حجت‌الاسلام امین‌نیا با تاکید بر اینکه هواهای نفسانی مهم‌ترین مانع در مقابل عقل است و به عنوان دشمن و آفت عقل برشمرده می‌شود، افزود: امام علی (ع) در حدیثی می‌فرمایند: هوای نفس دشمنی با عقل است. این امام همام در حدیثی دیگر می‌فرمایند: چه بسیار عقلی که اسیر است و هواهای نفسانی که امیر. از این رو پیروی از هوای نفس از مسائلی که موجب می‌شود انسان در زندگی از حقایق دور و دچار خود بزرگ بینی، انکار حق و... شود.
وی یادآور شد: پیروی از هواهای نفسانی و تقویت عقل با یکدیگر رابطه معکوس دارند و بنا به احادیث امام علی(ع) آرزو، کبر و غرور را از دیگر موانع در مقابل عقل هستند. 
کرسی آموزشی «تفسیر موضوعی نهج البلاغه» در قالب 20 جلسه پنج شنبه هر هفته در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی در صحن جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی