پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۹-۱۹

جزئیات طرح‌های سرمایه‌گذاری جدید در منطقه ویژه اقتصادی سرخس/ سرخس در مسیر توسعه و بهره‌مندی

طرح‌های جدید توسعه منطقه ویژه اقتصادی سرخس که عملیات اجرایی آن با ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری آغاز شد، تحولی چشم‌گیر در ارتقای ظرفیت‌های ترانزیتی و گمرکی این منطقه ایجاد خواهد کرد؛ تحولی که آستان قدس رضوی با سرمایه‌گذاری چند هزار میلیارد تومانی طی سال‌های اخیر آغازگر آن بوده و بستر لازم برای حضور دیگر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را هم فراهم کرده است.

به گزارش آستان‌نیوز، این طرح‌ها که بخشی از آن با جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی عملیاتی شده، شامل ایجاد سایت‌های تخصصی ترانزیت، شهرک فرآوری گوگرد، توسعه گمرک و... است. در ادامه با جزئیات این طرح‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

 

جزئیات طرح‌های سرمایه‌گذاری جدید در منطقه ویژه اقتصادی سرخس/ سرخس در مسیر توسعه و بهره‌مندی


۱۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث سایت تخلیه و بارگیری محصولات فله
از جمله این طرح‌ها، سایت تخلیه، بارگیری و بسته‌بندی محصولات فله است که با سرمایه‌گذاری ۱۶۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی، طی ۸۰ روز راه‌اندازی خواهد شد. این سایت تخصصی با اتکا به توان متخصصان داخلی و استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا در مساحت ۴۲ هزار مترمربع ساخته خواهد شد و تمامی عملیات ترانشیپ(تخلیه و بارگیری)، بسته‌بندی و صادرات انواع محصولات فله از جمله گندم، شکر، کود و زغال سنگ در آن انجام خواهد شد. هدفگذاری احداث این سایت، تبدیل شدن سرخس به نقطه اتصال ترانزیت محصولات فله روسیه به
هند تعیین شده که برای کشور ما نیز مزیت‌های اقتصادی و اشتغالزایی خواهد داشت.
 

جزئیات طرح‌های سرمایه‌گذاری جدید در منطقه ویژه اقتصادی سرخس/ سرخس در مسیر توسعه و بهره‌مندی


احداث شهرک فرآوری گوگرد با مشارکت سرمایه‌گذار ترک
در طرح جدید دیگر، با مشارکت منطقه ویژه اقتصادی سرخس و سرمایه‌گذار ترکی، شهرک فرآوری گوگرد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولید گوگرد کشور احداث خواهد شد. 
با بهره‌برداری از این طرح که عملیات اجرایی آن با ۱۱۰۰ میلیارد ریال آغاز شد، انواع محصولات گوگرد پایه و کودهای شیمیایی تولید شده در این شهرک از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس به کشورهایی همچون هند و ترکیه صادر می‌شود.
واردات گوگرد از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان برای تامین نیاز داخلی و صادرات فرآورده‌های حاصل از آن از طریق گمرک منطقه، ضمن افزایش درآمدهای ترانزیتی، اشتغال پایدار را در شهرستان سرخس و استان خراسان رضوی به دنبال خواهد داشت.
 

افزایش خطوط ورودی و خروجی‌ پایانه سرخس
همچنین با سرمایه‌گذاری 200 میلیارد ریالی دولت در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، طرح اصلاح و تعریض پایانه‌های ورودی و خروجی این شهرستان اجرایی شده و طی 4 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید. 
با اجرای این طرح، پایانه‌های ورودی و خروجی منطقه ویژه اقتصادی سرخس از یک خط ورود و خروج به ۱۰ خط افزایش پیدا خواهد کرد که تحقق این مهم، افزایش چشمگیر ظرفیت صادرات و واردات به مرز سرخس و تسهیل خدمات برای صادرکنندگان و واردگنندگان را به دنبال خواهد داشت.
 

احداث سایت ترانزیت زغال سنگ و کود روسیه
سایت تخلیه و بارگیری انواع محموله‌های ترانزیتی و صادراتی، پروژه دیگری است که با مشارکت آستان قدس رضوی و سرمایه‌گذار روسی، وارد فاز اجرایی شده است. قرار است با سرمایه‌گذاری 3 هزار میلیارد ریالی طرف روس، ساخت و تجهیز پایانه حمل‌ونقل و همچنین تخلیه و بارگیری زغال سنگ و کود پتاس متناسب با آخرین امکانات و تجهیزات روز دنیا در منطقه ویژه اقتصادی سرخس طی مدت ۲۰۰ روز، احداث شود. با توجه به جابجایی ماهانه 2/2 میلیون تن زغال سنگ از روسیه به هند، احداث این سایت در منطقه ویژه اقتصادی سرخس باعث توسعه قابل توجه درآمدهای ترانزیتی این منطقه خواهد شد.
 

استقرار دستگاه ایکس‌ری در منطقه
در طرح دیگر، با سرمایه‌گذاری 150 میلیارد ریالی منطقه ویژه اقتصادی سرخس، دستگاه ایکس‌ری برای اسکن کامیون‌های ورودی و خروجی منطقه مستقر خواهد شد. این سیستم قابلیت اسکن بار کامیون‌ها را دارد و علاوه بر تسریع خدمت‌رسانی، از احتمال سوء استفاده و قاچاق کالا نیز جلوگیری خواهد کرد.
 

تجمیع گمرکات در منطقه ویژه
همچنین در طرحی دیگر، با هدف تسریع فرایندها، کاهش بروکراسی اداری و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در سرخس، گمرکات این شهرستان در منطقه ویژه اقتصادی سرخس تجمیع می‌شوند. 
در قالب این طرح که با سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد ریالی منطقه ویژه اجرا خواهد شد، سه کد گمرکی سرخس تبدیل به یک کد منطقه ویژه اقتصادی خواهد شد و همه نهادهای خدمت‌رسان از دریچه‌ای واحد در یک محل خدمت‌رسانی می‌کنند. تحقق این هدف علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها، منجر به افزایش درآمد و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد.
 

جزئیات طرح‌های سرمایه‌گذاری جدید در منطقه ویژه اقتصادی سرخس/ سرخس در مسیر توسعه و بهره‌مندی


احداث تیر پارک با ظرفیت پارک هزار کامیون
یکی دیگر از طرح‌هایی که با سرمایه‌گذاری 500 میلیارد ریالی شهرداری این شهرستان، کلنگ‌زنی شد، احداث تیرپارک است. تیرپارک‌ها محل توقف و پارک کامیون‌ها در مسیرهای بین شهری است که استانداردهای مخصوص دارد و با توجه به تردد بالای خودور‌های سنگین در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، ایجاد آن بسیار مهم و ضروری بوده است. این پارکینگ که طی ۵ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید، ظرفیت هزار دستگاه کامیون را خواهد داشت.
 

اجرای یک طرح دانش‌بنیان
کارخانه افزودنی‌های روغن موتور و سموم فسفره نیز، طرح دانش‌بنیان است که عملیات احداث و راه‌اندازی آن آغاز شد.
 

ساخت مجتمع ویژه تجاری-اداری-رفاهی
همچنین پروژه ساخت مجتمع تجاری-اداری-رفاهی منطقه ویژه اقتصادی سرخس، با سرمایه‌گذاری ۲۲۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی کلنگ‌زنی شد. این پروژه که در مساحت 8 هزار مترمربع و در بازه زمانی یک ساله احداث خواهد شد، شامل مجتمع اقامتی، مجموعه ورزشی، فروشگاه و رستوران، مجتمع اداری، مجموعه دفاتر بازرگانی، مجموعه اداری و... خواهد بود.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

شورای شهر با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به توجه ویژه شورای شهر مشهد برای تحقق دستور رئیس جمهور در حل مشکل پارکینگ اطراف حرم مطهر در…

تلویزیون اینترنتی