پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در نشست خبری هفته پژوهش سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی مطرح شد:
۱۴۰۱-۰۹-۲۰

ایجاد بانک اطلاعات علمی و فرهنگی آستان قدس در دستور کار کتابخانه مرکزی رضوی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در نشست خبری هفته پژوهش سازمان علمی و فرهنگی این سازمان از ایجاد بانک اطلاعات علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی توسط کتابخانه مرکزی رضوی خبر داد. 

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی در نشست خبری هفته پژوهش که در تالار طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، روند فعالیت‌های کتابخانه‌های آستان قدس رضوی را زمینه سازی برای مطالعه و تحقیق پژوهشگران عنوان کرد. 
 

بخش «آستان شناسی» راه اندازی می شود

وی، ایجاد بخش «آستان شناسی» در ذیل کتابخانه امام رضا(ع) و کتابخانه دیجیتال، ایجاد و به روزرسانی پایگاه‌های تخصصی زیارت، امام رضا(ع) وقف و نذر، عفاف و حجاب، فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی علمی و هنری و اقتصادی آستان بر پایه اسناد در راستای ماموریت‌های تخصصی این سازمان را از دیگر اقدامات در دست اجرای این مجموعه برشمرد. 
حسینی همچنین ایجاد نظام فرهنگی و علمی آستان بر پایه اسناد را از دیگر اقدامات این مجموعه عنوان کرد و تالیف کتاب‌هایی همچون پیشینه 500 ساله پزشکی آستان قدس و اشتغال زنان در آستان قدس رضوی بر پایه اسناد را از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا دانست.
 

بزرگترین مرکز تحقیقاتی کشور در کتابخانه رضوی

وی با اشاره به حجم فعالیت تالار محققان کتابخانه مرکزی تصریح کرد: بزرگترین مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی کشور امروز در اختیار کتابخانه رضوی است که نزدیک به 14 هزار و 400 پژوهشگر از 12 کشور در آن عضویت دارند.

وی افزود: در این مرکز که در حال حاضر به صورت شبانه روزی در حال ارائه خدمات به محققان و پژوهشگران است تعداد 4435 نفر درمقطع دکتری عضویت دارند که 460 نفر نیز از این تعداد آثاری را به تالیف رسانده‌اند. 
حجت الاسلام و المسلمین حسینی همچنین به ارائه خدمات کتابخانه دیجیتال رضوی اشاره کرد و گفت: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از سال 1390 با ایجاد کتابخانه دیجیتال برای دسترس‌پذیری محققان به منابع از طریق فضای مجازی تلاش کرده است و ثمره آن در حال حاضر مجموعه‌ای بالغ بر یکصد و هفتاد میلیون منبع دیجیتال است که از طریق کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی در بستر وب و ایستگاه‌های مطالعه دیجیتال در سراسر کشور ارائه می‌شود و پژوهشگران در سراسر جهان برای دسترسی به منابع اطلاعاتی موجود می‌توانند از کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به نشانی digital.aqr.ir دسترسی داشته باشند.
 

ثبت 33 اثر در فهرست آثار ملی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ثبت 18 اثر دیگر از آثار گنجینه‌های موزه رضوی در فهرست آثار ملی را از دیگر دستاوردهای این مجموعه عنوان کرد و گفت: با افزوده شدن این تعداد مجموع آثار گنجینه‌های موزه رضوی به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی به 33 اثر رسیده است. 
انتشار دو فصلنامه مطالعات اسنادی و مطالعات مخطوطات برای اولین بار و کسب رتبه الف فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی در ارزیابی و رتبه بندی کمیسیون نشریات وزارت علوم از دیگر دستاوردهای این سازمان بود که وی بدان اشاره کرد. حسینی همچنین برگزاری جشنواره کتاب سال رضوی و حمایت از انتشار 2 عنوان کتاب زیارت حضرت رضا(ع) به روایت اهل سنت و سیره امام رضا(ع) در رویارویی با تعارض‌های خاندان علما، برگزاری همایش فعالیت‌های داوطلبانه با 40پیش نشست علمی را از دیگر اقداماتی برشمرد که در راستای توسعه سیره و فرهنگ رضوی صورت پذیرفته است.
وی تصریح کرد: طی سال 1401 ، 11 عنوان کتاب در کتابخانه رضوی منتشر شده است که نسبت به سال گذشته 70 درصد رشد داشته است. حسینی، حمایت از پایان نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی را از دیگر اقدامات در دستور کار این سازمان برشمرد و افزود: در این راستا 8 عنوان پایان‌نامه مرتبط با سازمان مورد حمایت قرار گرفته که نسبت به سال گذشته رشد 15 درصدی داشته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی