پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت دفتر نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم انجام شد
۱۴۰۱-۰۹-۲۱

برگزاری کرسی علمی قلمرو و ساختار فقه بین الملل در قم 

به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم، کرسی علمی و ترویجی قلمرو و ساختار فقه بین الملل در قم برگزار شد. 

به گزارش آستان نیوز، کرسی علمی و ترویجی قلمرو و ساختار فقه بین الملل از سلسله نشست های بر کرانه فقه به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم با همکاری مدرسه فقاهت عالم آل محمد(ع) در این شهر برگزار شد. 
در این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود راعی ارائه دهنده مبحث فقه بین الملل در خصوص سلسله برنامه های گذشته با این عنوان گفت: سلسله جلسات فقه بین الملل پیرامون ضرورت ها و دلایل شکل گیری فقه بین الملل و چالش ها تاکنون برگزار شده است و این جلسه پیرامون ساختار فقه بین الملل است.
وی افزود: حضرت امام خمینی درباره فقه فرمودند، فقه تئوری اداره انسان از گهواره تا گور است اگر این جمله را بخواهیم مد نظر قرار بدهیم به این معنا است که تنها اداره بعد فردی انسان مدنظر نیست و این دیدگاه می تواند رویکرد تمدنی هم داشته باشد و این کلام امام خمینی فرصت های بی نظیری برای حوزه علمیه و طالبان فقه رقم زد.
حجت الاسلام و المسلمین راعی ادامه داد: در فقه بین الملل آنچه می توان براساس یک ساختار ارائه کرد این است  که خداوند در ساختار فقه بین الملل حضور دارد. این نظر در برابر تفکری که معتقد است در این ساختار باید دین  کنار گذاشته شود و اگر سراغ این مطلب هم برویم یک نگاه تعاملی با دین داریم، قرار می گیرد.
مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد نجف‌آباد اظهار کرد: ساختار، شیوه و روش ساماندهی مسائل یک علم به شکل معقول و منسجم به منظور دستیابی به اهداف آن علم است.اگر ما برای فقه هدفی را دنبال می کنیم در آن هدف، تعریف فقه از منظر امام خمینی مد نظر است تا ساختار مباحث در قالب یک روش تنظیم  شود. هدف این ساختار انسجام در فقه است و آموزش فقه و ساختن حلقه ها و مهمتر از همه آن ها تعیین قلمرو برای این مباحث است. 
حجت الاسلام و المسلمین حمید درایتی به عنوان استاد ناقد این کرسی مطرح کرد: تمرکز ما در این نشست بر ساختار فقه بین الملل است ساختار در دانش دو جهت ثبوتی و اثباتی دارد.
وی افزود: ساختار ثبوتی دانش عبارت از ساختاری که در آن، صرف نظر اینکه محقق بخواهد آن را چینش کند بین مسائل آن ارتباط واقعی وجود دارد و این متفاوت از آن است که محقق آن را سامان ببخشد و به آن هندسه علم می گویند.
استاد دروس خارج از فقه حوزه علمیه خراسان گفت: هندسه علم ارتباط و رابطه منطقی بین مسائل یک دانش دارد  و ما نمی توانیم به آن دست ببریم. گاهی از اوقات ما دنبال کشف این ساختار واقعی هستیم تا ببینیم سازه های این دانش چیست تا هندسه واقعی علم را کشف کنیم. 
وی اظهار کرد: ساختار دیگر علم ساختار اثباتی است که محقق در آن براساس یک ارتباط منطقی ساختاری را می چیند و این ساختار می تواند متفاوت، متغیر، منعطف و کامل باشد و اگر از ساختار فقه بین الملل صحبت می کنیم به ساختار ثبوتی آن اشاره داریم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی