پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در یکصد و پنجاهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی صورت گرفت؛
۱۴۰۱-۰۹-۲۲

برگزاری نکوداشت استاد فقید سیدعلی اردلان جوان در کتابخانه حرم مطهر رضوی

همزمان با هفته پژوهش، مراسم نکوداشت استاد فقید سیدعلی اردلان جوان پژوهشگر برجسته سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در یکصد و پنجاهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی این آستان مقدس در کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، این مراسم نکوداشت همراه با رونمایی از کتاب «بازشناخت تفاسیر خطی فارسی، موجود در گنجینه رضوی»، صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان و همچنین اعضای خانواده و دوستداران زنده‌یاد سیدعلی اردلان جوان در محل اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس برپا شد. 
کتاب بازشناخت تفاسیر خطی فارسی، موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی، آخرین تألیف سیدعلی اردلان جوان به شمار می‌آید که پس از درگذشت وی به همت این سازمان با ویراستاری علمی سیدمحسن ناجی نصرآبادی و ویراستاری ادبی جواد فرهمندنژاد در سال جاری به زیور چاپ آراسته شده است. در این اثر 104 تفسیر خطی فارسی موجود در گنجینه رضوی معرفی شده است. 
 

معرفی ویژگی‌های اخلاقی برجسته استاد 
در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجلال حسینی با تأکید بر ماندگاری افرادی همچون مرحوم سیدعلی اردلان جوان، برخی از ویژگی‌های رفتاری این استاد فقید همچون تواضع، گشاده‌رویی و سعه صدر را برشمرد و اظهار کرد: عینیت بخشیدن به آموزه‌های دینی در اخلاق و رفتار مرحوم اردلان جوان به وضوح قابل مشاهده بود. 
در ادامه محمد وفادار مرادی پژوهشگر و نسخه‌شناس گفت: استاد اردلان جوان در دوران مدیریت خود بر کتابخانه و همچنین موزه آستان قدس رضوی به طور دائم در حال علم‌آموزی بود و علاوه بر ادب و حُسن اخلاق، ادب در نگارش نیز داشت و آثارش را با دقت خاصی می‌نوشت. 
وی افزود: روحیه کار گروهی این پژوهشگر برجسته به ویژه در تألیف آثار پژوهشی نیز زبانزد عموم بود و این روحیه همکاری مشترک را به دیگران آموزش می‌داد. 
 

الگوی یک مدیر و پژوهشگر نمونه برای نسل جوان
سیدمحسن ناجی نصرآبادی پژوهشگر و مصحح نیز در این مراسم ضمن اشاره به مراحل تألیف و انتشار کتاب بازشناخت تفاسیر خطی فارسی موجود در گنجینه رضوی بعد از درگذشت اردلان جوان بیان کرد: این استاد فقید الگوی یک مدیر نمونه برای جوانان بود.
وی با تأکید بر اینکه تألیفات مرحوم اردلان جوان از نظر آموزشی و پژوهشی مورد توجه و بررسی قرار دارد، ادامه داد: این استاد فقید به کوچکترین نکات در نسخه‌های خطی توجه کرده و آن‌ها را با رعایت امانت در آثارشان ذکر می‌کردند. 
اصغر ارشاد سرابی پژوهشگر و ویراستار متون ادبی نیز ضمن معرفی استادانی که در تربیت و پرورش مرحوم اردلان جوان نقش داشتند، گفت: این استاد فقید در کارش صداقت داشت و در تمامی مقاطع تحصیلی خود در دانشگاه، از دوران کارشناسی تا دکتری در رشته ادبیات فارسی، دانشجویی ممتاز و برجسته بود. 
برادر مرحوم سیدعلی اردلان جوان نیز ضمن تقدیر از برگزاری این آیین نکوداشت تصریح کرد: اگر استاد توانست در دوران حیات خود خوش بدرخشد و یادی نیکو از خود برجای گذارد، به دلیل همراهی و گذشت و فداکاری همسر و فرزندانش بود.  
 

از زندگی‌نامه تا تألیفات استاد 
سیدعلی اردلان جوان در سال 1324 در مشهد دیده به جهان گشود. وی در سال 1343 پس از اخذ مدرک دیپلم و شرکت در کنکور، در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل شد و درجات عالی تحصیلی را به ترتیب با موفقیت در این دانشگاه طی کرد و در سال 1374 موفق به اخذ مدرک دکتری در این رشته شد.
 این استاد در سال 1350 به استخدام آستان قدس رضوی درآمد چنانکه طی سال‌های 1351 تا 1357، ریاست موزه آستان قدس رضوی و از سال 1372 تا 1377 ریاست اداره کل کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این آستان مقدس را برعهده داشت. وی در اردیبهشت 1397 به علت بیماری چشم از جهان فروبست و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) آرام گرفت. 
اردلان جوان در دوران عمر پربرکت خود خدمات ارزنده‌ای را در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی انجام داد و آثار ارزشمندی همچون «فهرست کتب خطی کتابخانه آستان قدس رضوی(جلد اول) و (جلد نهم)»، «نگاهی به موزه مرکزی آستان قدس رضوی» و «تجلی شاعرانه اساطیر و روایات تاریخی و مذهبی در اشعار خاقانی»، را تألیف کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی