پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

 به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی،
۱۴۰۱-۰۹-۲۲

نشست نقد و رونمایی کتاب «انسان و خودحرمتی مشفقانه» برگزار شد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نشست نقد و بررسی و رونمایی کتاب «انسان و خودحرمتی مشفقانه»  برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، در این نشست علمی که ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام و المسلیمن رضا وطن دوست نگارنده اثر و جمعی از پژوهشگران در تالار نمایشگاه دائمی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن معرفی و رونمایی کتاب «انسان و خودحرمتی مشفقانه»، این اثر نقد و بررسی شد.
حجت‌الاسلام و المسلیمن وطن دوست در ابتدا به ویژگی ها و مطالب این کتاب اشاره و عنوان کرد: کتابچه‌ای در دانشگاه علوم اسلامی رضوی با عنوان «مسئولیت‌پذیری و مسئولیت‌گریزی» به عنوان مقاله در ۴ بخش مسئولیت انسان نسبت به خدا، دیگران، خویشتن و محیط زیست به چاپ رساندم. وی ابراز کرد: بخش سوم که مسئولیت انسان نسبت به خویشتن است، از دیرباز مورد دغدغه بنده بود از همین رو با تشکیل گروه اخلاق و تربیت اسلامی در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، طرحی با عنوان «انسان و خودحرمتی مشفقانه» با ضرورت تکریم نفس با رفتار کرامت مدارانه با خود، ارائه کردم که حاصل آن کتابی با همین عنوان شد.
این پژوهشگر ادامه داد: در این اثر که از تعامل انسان با خود و ضرورت تکریم نفس سخن می‌گوید، توانسته‌ایم مباحث مربوط به این موضوع را در ۴ بخش کلیات، مبانی کرامت نفس، عوامل و موانع کرامت و آثار و بازتاب‌های کرامت نفس، تبیین کنیم. 
وی افزود: در بخش نخست که به کلیات اختصاص یافته کوشیده شده علاوه بر مفهوم‌شناسی واژگانی به بیان ضرورت و اهمیت موضوع و پیشینه تحقیق پرداخته شود‌. بخش دوم نیز که درباره مبانی کرامت نفس گفت وگو می‌کند، مطالب را به تفکیک در سه فصل با عنوان‌های مبانی عقلانی کرامت نفس، مبانی دینی نفس و مبانی کرامت نفس در اسناد بین‌المللی تبیین می‌کند.
این پژوهشگر خاطر نشان کرد: بخش سوم که بخش عمده‌ای از حجم اثر را به خود اختصاص داده است به بررسی عوامل و موانع کرامت نفس می‌پردازد و در بخش چهارم نیز به بیان آثار و بازتاب‌های کرامت نفس پرداخته و کوشیدیم مطالب مربوط به این موضوع را در دو فصل آثار فردی و اجتماعی کرامت نفس سامان دهیم. 
دکتر سعیدی رضوانی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز به عنوان ناقد در این نشست موضوع این اثر را ارزشمند و بی‌نظیر دانست و گفت: بخش مفاهیم این کتاب مفید است اما آن طور که باید انتظار خواننده را برآورده نمی‌کند. وی ادامه داد: در این کتاب در خصوص کرامت و عزت نفس مباحثی آورده شده است اما به موضوع اعتماد به نفس پرداخته نشده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی