پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۹-۲۴

تحلیل 140 شاخص جنگ نرم در کتاب «تکنیک‌های عملیات روانی و شیوه‌های مقابله با آن»

کتاب «تکنیک‌های عملیات روانی و شیوه‌های مقابله با آن»که توسط انتشارات به نشر منتشر شده است، به بررسی و تحلیل 140 تکنیک پر کاربرد جنگ نرم می‌پردازد که با زبانی روان و ساده عملیات روانی، چیستی و اصول و قواعد آن را بیان ‌کرده است.

 به گزارش آستان‌نیوز، در شرایط حاضر و بمباران رسانه‌ای بهترین راه برای تشخیص درست از نادرست، شناسایی و تشخیص عملیات روانی و بالا بردن آگاهی رسانه‌ای نسبت به آن است. کتاب «تکنیک‌های عملیات روانی و شیوه‌های مقابله با آن» یکی از بهترین آثاری است که خواندن آن به علاقمندان حوزه رسانه توصیه می‌شود.
رضا جنیدی مولف اثر در این کتاب پرحجم در هشت فصل اصول و مفاهیم اساسی عملیات روانی، تکنیک‌های عملیات روانی سطح راهبردی و درباره چیستی و اصول و قواعد آن با مخاطب خود سخن می‌گوید.
فصل اول اصول و مفاهیم اساسی عملیات روانی را به طور اختصار بیان می‌کند. فصل دوم  آن دسته از تکنیک‌های عملیات روانی که در سطح راهبردی و بیشتر برای پیشبرد اهداف گسترده و بلند مدت طراحی می‌شوند و عمدتاَ تاثیر ملموس آن‌ها در آینده مشخص می‌شود را مورد تحلیل قرار می‌دهد.
 فصل سوم، تکنیک‌های عملیات روانی را که در سطح  تاکتیکی و در یک منطقه جغرافیایی مشخص با مخاطبان محدود  به منظور  ارتقای  کارایی راهبردها صورت می پذیرد را مورد بررسی قرار داده است و فصل‌های چهارم  و پنجم نیز به جنبه‌های مختلف تکنیک‌های «شایعه» و «فریب» به عنوان یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین تکنیک‌های عملیات روانی می‌پردازد و از جنبه‌های مختلفی تعریف انواع، چگونگی شکل گیری، کارکردها و شیوه‌های مقابله با آن را روایت می کند. 
فصل ششم بیان‌کننده تکنیک‌های ضد عملیات روانی است که بیشتر در استراتژی عملیات روانی تدافعی و واکنش  متقابل مورد  استفاده قرار می‌گیرند. 
 فصل هفتم پیشنهادهایی را برای مصون سازی جامعه در مقابل هجمه‌های عملیات روانی ارائه می‌کند و فصل پایانی کتاب ابعاد مختلف عملیات روانی را به صورت به هم پیوسته در چارچوب یک سیستم مورد تحلیل قرار می‌دهد و در این راستا پیشنهاداتی برای مدیریت موثر و هوشمند روانی توسط سازمان عملیات روانی  چابک ارائه می‌دهد. 
این کتاب با زبانی ساده و روان مثا‌ل‌های فراوان مباحث عمیق و پیچیده را مطرح می‌کند که کمتر پژوهشگری به این دقت و صراحت به آن پرداخته است. مولف کتاب ضمن طرح مباحث نظری، تکنیک‌های متعددی را توصیف می‌کند و فنون عملی موثری را برای اجرا  و مقابله ارائه می‌دهد و با تقسیم بندی‌های مختلف با اتکا بر تکنیک‌های ارائه شده، چشم‌اندازهای عالی و کم نظیر از مقولات فرهنگی،  اجتماعی،  سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی،  و نظامی را پیش چشمان کنجکاو و علاقه‌مند خواننده می‌گشاید و به آنها این امکان را می‌دهد تا به انتخابی صحیح دست زنند و تکنیک‌های مناسبی را برگزینند.   
نویسنده در مقدمه کتاب در خصوص اهمیت آگاهی افراد از عملیات روانی در جنگ رسانه‌ای می‌گوید : امروزه به سبب تاثیر معجزه آسای عملیات روانی در فرایند نفوذ اجتماعی مدیران، معلمان، والدین، روان شناسان، هنرمندان و سایر رده‌های اجتماعی نیز با استفاده از شیوه‌ها و تکنیک‌های پیچیده عملیات روانی به دنبال تاثیر گذاری بر احساسات، اندیشه دیگران  و کنترل رفتار آن‌ها هستند؛ به ویژه این که در دنیای کنونی استفاده از زور و خشنونت در مناسبات سیاسی و اجتماعی بیش از هر زمانی غیر موجه به نظر می‌رسد.  با به کار بستن تکنیک‌های اخلاقی و انسانی عملیات روانی می‌توان به بسط حقیقت در فضای مبهم  کنونی جهان امیدوار شد. این کتاب با بررسی و تحلیل 140 تکنیک پر کاربرد، عملیات روانی را در چارچوب اصلی و کلان  و شیوه‌های مقابله با آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.
این اثر بنا به استقبال خوب مخاطبان اکنون به چاپ ششم رسیده و از ابتدا تاکنون با شمارگان ده هزار نسخه از سوی به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی