پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی،
۱۴۰۱-۰۹-۲۴

نشست علمی بررسی و نقد کتاب «اطلس تاریخی سادات فارس» برگزار شد

کتاب «اطلس تاریخی سادات فارس» در  قالب نشستی علمی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نقد و بررسی شد.

به گزارش آستان‌نیوز، دکتر سید حسین حسینی، پژوهشگر گروه تاریخ و سیره اهل بیت (ع) و انساب بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این نشست علمی که با حضور جمعی از پژوهشگران در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: مشخصه اصلی پژوهش حاضر این است که با توجه به مهاجرت سادات گستره بزرگی از نظر جغرافیایی کل ایران در نظر گرفته شده است و محورهایی همچون سیر مهاجرت سادات به هر منطقه، خادان‌ها و نقش سیاسی و اجتماعی آنان در هر منطقه و مزاراتی که متعلق به سادات است معرفی شده است.
این پژوهشگر ادامه داد: بخش ویژه این کتاب نقشه مسیرهای مهاجرت و نمودارها و شجره نامه‌هایی است که تهیه شده و تصاویر مزارات و بقاع متبرکه برای عمومی‌سازی کار آورده شده است. 
حسینی در ادامه یکی از موضوعات مهم در ایران را مهاجرت سادات در این سرزمین ذکر کرد و گفت: حضور سادات در ایران پیامدهایی همچون آماده‌سازی برای ورود مذهب تشیع در ایران را در پی داشت، همچنین با تشکیل خاندان‌های سادات موقوفات خاص و مزارات در این سرزمین شکل گرفت.
وی ضرورت پرداختن به این موضوع را جمعیت 6 میلیونی سادات در ایران دانست و افزود: سادات در رخدادهای سیاسی و فرهنگی و تمدنی نقش داشتند و ایران در مقایسه با سایر سرزمین‌های دیگر،  بیشتر پذیرای سادات بوده است، بعد از ایران عراق و بعد از آن کشورهای مصر و هند بیشترین جمعیت سادات را دارا هستند.
پژوهشگر گروه تاریخ و سیره اهل بیت(ع) و انساب عنوان کرد: طبق اسناد تاریخی و نقشه ایران کنونی، سادات بیشتر در مناطقی همچون مازندران، ری، خوزستان، خراسان ساکن هستند و منطقه فارس مقام پنجم و سیستان و بلوچستان کمترین مهاجرت سادات را دارد.
وی هدف از این طرح را شناسایی خاندان‌های سادات و شاخه‌های مختلف آنان و همچنین نقشی که در تحولات منطقه داشتند ذکر کرد و ادامه داد: روش این پژوهش به شیوه کتابخانه‌ای و اسلوب آن توصیفی تحلیلی است.
حسینی با بیان اینکه کتاب «اطلس تاریخی سادات فارس» در 400 صفحه و 7 فصل نگاشته شده است، گفت: فصل اول شامل کلیات،تعاریف و تاریخچه‌ای از فارس می‌شود، در فصل دوم سادات حسنی که شاخه‌های مختلفی همچون سادات نسل جعفربن حسن مثنی و... هستند و همچنین کتیبه‌هایی که در برخی از مزارات باقی مانده است، عوامل مهاجرت سادات به فارس و... آمده است.
این پژوهشگر خاطر  نشان کرد: فصل سوم کتاب به معرفی سادات حسینی پرداخته که در شاخه‌های مختلف همچون حسین بن زید و سادات دشتکی، فصل چهارم سادات موسوی و شاخه‌های مختلف آن همچون احمدبن موسی اسماعیل بن موسی و اسحق بن موسی ... در فارس بررسی شده است.  
وی تصریح کرد: در فصل پنجم نیز سادات علوی که نسب اکثریت آنان به حضرت ابوالفضل العباس می‌رسد و در شهرهای فسا و شیراز ساکن هستند پرداخته شده و در ادامه این فصل نیز از سادات محمدی و  دو بقعه جعفر ثالث و نورالدین علوی یاد شده است.در فصل ششم نقش سیاسی سادات از قیام عبدالله معاویه و سایر قیام‌هایی که در منطقه عراق صورت می گیرد و منطقه فارس را نیز تحت تاثیر قرار داده است، مورد بررسی قرار گرفته و فصل هفتم به نقش علمی و فرهنگی سادات اختصاص یافته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی