پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۹-۲۶

حاشیه‌های شیرین محفلی قرآنی در مدرسه امام رضا(ع)

مجلس، مجلس قرآنی بود و رحل‌ها سینه گشوده، منتظر مهمانان و مستمعان بودند. ولی نه از آن دورخوانی‌های آشنای قرآنی! 

به گزارش آستان نیوز، یک محفل قرآن کریم با چند تلاوت مجلسی از قاریان خوش‌خوان ملی و بین المللی که مثل همه مراسم دانش آموزی، حاشیه‌های شیرینی در آن رقم خورد.  
مستعمان محفل، دانش آموزان دبیرستان پسرانه امام رضا(ع) واحد 10 بودند که همیشه یک پای مجالس قرائت و استماع قرآن کریم هستند. مجری برنامه آقای عظیمی از آن اساتید خوش ذوق قرآنی بود که دل به دل مخاطبان نوجوان مجلس داده بود و شیرینی کلامش حضار را سر ذوق می‌آورد. 
تا پشت تریبون رسید، با همان لحن طنزآمیز، یک کلاس فشرده آداب معاشرت و مجلس‌داری برای حضار گذاشت. اولش حواس‌ها را جمع کرد که این مجلس، محفلی غرق در نور کلام الهی است. سپس به سراغ مهمترین ارکان جذابیت این دست محافل رفت و گفت: عزیزان باید طوری با شور و احساس و در عین حال حواس جمعی در مجلس حاضر باشید که از تلاوت شورانگیز قاریان از خودبی‌خود شوید و با «الله الله»گفتن ایشان را بیشتر و بیشتر به قرائت ترغیب کنید.  
او همچنین اضافه کرد: امروز صلوات هاطوری بفرستید که سالن به لرزه درآید! بعد تلاوت قاری، با تشویق؛ از احسنت و بارک الله ایشان را بدرقه کنید. بعد از آن هم صلوات قرآنی از یادتان نرود.
درس بعدی هم این بود: مهمان مجلس هر کسی بود، با هر مقام و جایگاهی، از پای قرآن بلند نمی‌شوید چون شأنیت و احترام قرآن کریم اجلّ از همه است. اگر به هر دلیل خواستید بلند شوید، همراه کتاب قرآن پا می‌شوید. خدا را شکر که همه بچه های هیئتی و قرآنی هستید و قرار است امروز یک مجلس با شوروشعور قرآنی داشته باشیم.  
بعد از اتمام توصیه‌ها، نوبت به ترغیب بچه‌ها رسید تا با همان حواس جمعی مدنظر مجری تا آخر مجلس بنشینند. با لحنی حاکی از یقین مدعی شد، هیچ کس نمی‌تواند آن طور که من می‌خواهم سوره توحید را از حفظ بلد بخواند! مطلبی که مایه خنده و تعجب پسرها شد. جایزه را هم این طور اعلام کرد: یک وعده غذای متبرک حرم مطهر حضرت رضا(ع) و یک کارت هدیه که نقداً تحویل برنده می‌شود.
 

یک پله از تلاوت بالاتر
در این میان، مهمانان هم یکی‌یکی از راه می‌رسیدند. اما چراغ مجلس را، صوت خوش محمدامین کهن قاری شناخته شده مدرسه روشن کرد. او که باوجود نوجوانی در طول پنج سال تلاش قرآنی، موفق به کسب رتبه‌های اول و دومی زیادی از مسابقات دانش آموزی قرآن کریم کشور تا تلاوت در حرمین و مجالسی چون مجلس شورای اسلامی شده، یکی از بهترین قاریان برای آغاز این جلسه بود. 
کهن، بخشی از سوره‌های مبارکه قمر و الرحمن را به زیبایی هر چه تمام‌تر خواند و وقتی مجری مراسم نظر استاد حسینی یکی از قاریان مهمان را درباره او خواست و استاد گفت: الحمدالله ایشان از افتخارات قرآنی ما هستند و امیدواریم پیشرفت و کسب افتخارات بیشتر ایشان را ببینیم. 
آقای عظیمی که خود دستی در آموزش قرآن شهر مشهد دارد، کارنامه همه جلویش باز است و در تعریف هر مهمان اوصافی برای گفتن داشت. درباره کهن گفت: او یک هنرمندِ به تمام معنای قرآنی است، از قرائت و ابتهال گرفته تا مؤذنی حرم مطهر رضوی ولی از همه این‌ها بالاتر، پسری بااخلاق و مودب است.
 

قرائت استادان حسینی!
یکی از دیگر نکات جالب مراسم، هم شهرت و نیز اهل سادات بودنِ قاریان مهمان بود؛ یکی سیدجواد حسینی نام داشت و دیگری سیدعباس حسینی! با صلواتی که تقدیم ارواح طیبه شهدای اسلام و در رأس همه، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شد، ابتدا به پیشواز تلاوت استاد سیدعباس حسینی رفتند. 
او پس از استقرار در جایگاه، آیات آخر سوره مبارکه فرقان را قرائت کرد. تلاوتی که علاوه بر زیبایی، قوت و استحکام خاصی را نمایان می‌کرد و نشان از توان و سال‌ها تمرین ایشان داشت. در هر فراز، دانش آموزان مرتباً او را با تشویق‌های قرآنی همراهی می‌کردند تا اینکه با آیه «الذی اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف» تلاوتش به آخر رسید. 
به عنوان میان برنامه، مسابقه قرائت سوره توحید با اعلام آمادگی چند نفر شروع شد. مجری از بچه‌ها خواست که سوره توحید را از آخر به اول بخوانند که اشتباهات پشت سر هم آن ها، برای دقایقی دست‌مایه انبساط خاطر حضار شد.  
در بخش دیگری از برنامه هم دانش آموز قرآنی دیگری، سینا تیزابی که حافظ کل قرآن مجید بود روی سن رفت و با پاسخ دادن به سوالات پیاپی مجری و بچه‌ها به خصوص قرائت بی وقفه آیات چندین صفحه قرآن رو به عقب، موجب تحیر شد. طوری که حاضران از پس ورق زدن صفحات و همراهی با او برنمی‌آمدند. 
عظیمی به اینجای تلاوت‌ که رسید گفت: دیدید، به این می‌گویند، از آخر به اول خواندن آیات. در حالی که شما به سختی توانستید سوره چهار آیه‌ای توحید را از آخر به اول بخوانید. حالا متوجه تلاش بسیار و ارزش کار آقای تیزابی می‌شوید. با اینکه 5 سال از حافظ شدنش می‌گذرد، هر روز 3 جزء معادل 60 صفحه قرآن را فقط در طول 2 ساعت مرور می‌کند!   
 

شکوه تلاوت 
نوبتی هم که بود، نوبت مهمان ویژه مراسم رسید. کسی که مجری او را این گونه معرفی کرد: استاد سیدجواد حسینی نابغه قرآنی جهان اسلام و دارای 30 سال سابقه تلاوت قرآنی در محافل داخلی و بین المللی و ... اما از چهره جوان استاد این همه سابقه به نظر نمی‌آمد. تا اینکه پشت میکروفون نشست و همه شنیده‌ها را باورپذیر کرد. 
او پیش از شروع، همه حضار را با بیان خاطره‌ای به جلوی سکو دعوت کرد تا دور هم صمیمی بنشینند و بر گرمای محفل بیفزایند. بعد از بیان چند خاطره و این نقل قول از رهبر معظم انقلاب که «هوش شنیداری قرآنی مردم مشهد خیلی خوب است»، قرائت راآغاز کرد. از حفظ می‌خواند. صوت قراء و فراز و فرودهای باشکوه استاد حسینی، شنونده را به یاد تلاوت‌های مجلسی اساتید مصری خاصه مصطفی اسماعیل می‌انداخت. 
به میانه قرائت که رسید، دیگر کمتر مستمعی از جذبه صوت استاد، متوجه خط بردن از روی کتاب بود. یا چشم به لب‌های استاد دوخته بود و یا همان طور که مجری اول جلسه گفت، ناخوآگاه دست بلند کرده و احسنت و بارک الله می‌گفت. قرائت که به ذکر صدق الله رسید، مستمعان با موجی از احسنت و صلوات استاد را تا دم در مشایعت کردند. آنجا هم جمعی از معلمان و شاگردان برای عکس گرفتن با استاد حسینی دورش حلقه زدند.  
با معرفی نرم افزار موبایلی «قلم هوشمند قرآنی» و دعوت به استفاده از دوره‌های مؤسسه الازهر الجمیل الاعلی فعال در حوزه قرآن و عترت نوجوانان و نیز اقامه نماز جماعت ظهر و عصر مجلس به پایان رسید. 
گزارش از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی