پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۰۹-۲۹

به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی،نشست تخصصی «نسبت برنامه‌ریزی فرهنگی با علوم شناختی» برگزار شد

به همت مدیریت مطالعات و بررسی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نشست تخصصی «نسبت برنامه‌ریزی فرهنگی با علوم شناختی» در سازمان علمی و فرهنگی برگزار شد. 

به گزارش آستان نیوز، در این نشست که در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با حضور مسئولان و کارشناسان طرح و برنامه ستادها و موسسات سازمان علمی فرهنگی در محل این سازمان برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا، رئیس پژوهشکده حکمت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تبیین برنامه‌ریزی فرهنگی در حوزه های جدید از جمله علوم شناختی پرداخت.
وی اظهار کرد: در این مبحث سه مرحله کلیت علوم شناختی، ارتباط علوم شناختی و ارتباط بین مباحث با برنامه‌ریزی فرهنگی وجود دارد که باید در این موارد به بحث و گفت وگو پرداخت. 
قائمی‌نیا با اشاره به تعریف علوم شناختی تصریح کرد: علوم شناختی بررسی مجموعه‌ای از علوم ذهن و فرآیندهای ذهنی است که علوم مختلفی از جمله زبان‌شناسی، هوش مصنوعی، فلسفه ذهن و سایر علوم در آن دخالت دارند و این علوم با شناخت و فرآیندهایی که در ذهن انسان پیرامون یک موضوع رخ می دهد ارتباط دارند. 
وی در ادامه ضمن تاکید بر شناخت فرآیند ذهن در دوره‌های مختلف تاریخی عنوان کرد: تا کنون 4 مرحله شناخت فرآیند ذهن طی شده است و محققان به این نتیجه رسیده‌اند که در علوم مختلف از جمله اقتصاد، جامعه‌شناسی، فلسفه و علوم اسلامی شناخت ذهن مهم است و برای شناخت علومی مانند فلسفه و حتی اقتصاد باید ابتدا ذهن را بشناسیم. 
رئیس پژوهشکده حکمت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطر نشان کرد: در ایران سند علوم شناختی در اوایل دهه ٩٠ طراحی شد و در قالب برخی رشته‌ها در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفت اما کار در حوزه علوم شناختی باید دقیق دنبال شود. وی افزود: در علوم شناختی ما با دو پارادایم علوم شناختی نسل اول و علوم شناختی نسل دوم روبرو هستیم که دیدگاه های این دو نسل نسبت به ذهن انسان متفاوت است. در نسل اول ذهن انسان مانند کامپیوتری فرض شده که قادر است نمادها را با هم ترکیب و تحلیل کند و در نسل دوم مدل‌های عصب شناختی و عملکرد نورن‌های مغز و عملکرد سلول‌های مغزی مورد توجه قرار گرفته است.
گفتنی است پایان بخش این نشست تخصصی برگزاری جلسه پرسش و پاسخ پیرامون مباحث تاثیر متقابل فرهنگ و علوم شناختی بود که توسط شرکت‌کنندگان در این نشست مطرح شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی