پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به میزبانی کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی صورت گرفت؛
۱۴۰۱-۰۹-۲۹

رونمایی از مجله «پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی» 

مجله «پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی»، در یکصد و پنجاه و یکمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی این آستان مقدس در کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا(ع) معرفی و رونمایی شد. 

به گزارش آستان نیوز، این مراسم رونمایی صبح امروز با حضور جمعی از مدیران، کارشناسان و پژوهشگران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس برگزار شد. 
پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجله‌ای در حوزه اسناد مکتوب و مطالعات آرشیوی است که پژوهش‌هایی را با تکیه بر اسناد موجود در آستان قدس و سایر مراکز آرشیوی به صورت دو فصلنامه منتشر می‌کند. 
رویکرد موضوعی این مجله بیشتر با تأکید بر تاریخ خراسان بزرگ و آستان قدس است و توسعه مطالعات آرشیوی براساس تجربیات کارشناسان و بهره‌گیری از مطالعات حوزه تاریخ شفاهی را جزو اهداف خود قرار داده است.  
 

ایجاد بستر مشخص ارتباطی با پژوهشگران 
در این مراسم ابوالفضل حسن‌آبادی مدیر مسئول پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت فراهم کردن زمینه مستمر پژوهش و بستر مشخص ارتباطی با پژوهشگران به ویژه دانشگاهیان توسط این سازمان گفت: نشریات از یک طرف زیرساخت‌های خروجی مناسبی برای نشر و معرفی منابع سازمان‌ها هستند و از طرف دیگر زمینه رشد و ارتقا را در حوزه‌های مختلف مرتبط با آن مجله فراهم می‌کنند.
وی با تأکید بر ظرفیت بالای سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در حوزه‌های منابع و نیروی انسانی افزود: این سازمان در 10 سال اخیر گام‌های بسیار خوبی در حوزه پژوهش اسنادی برداشته است و این فعالیت‌ها با اخذ مجوز انتشار این پژوهشنامه، جنبه رسمی‌تری پیدا کرد. 
مدیر مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی با بیان برخی از مشکلات در مسیر انتشار مجله خاطرنشان کرد: امیدواریم شماره دو این مجله نیز تا پایان سال جاری منتشر شود و بتوانیم شاهد رشد و پیشرفت آن در آینده باشیم. 
 

رونمایی از مجله «پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی»


اهمیت اسناد در مطالعات تاریخی 
در ادامه مرتضی نورایی سردبیر پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی که از اصفهان و به صورت وبینار در این نشست حضور داشت، در سخنانی بیان کرد: مطالعات اسنادی در اولویت مطالعات تاریخی قرار دارند و مطالعات با آن‌ها دقیق‌تر و مطمئن‌تر می‌شود.
این استاد دانشگاه اصفهان افزود: مطالعات اسنادی هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و هر سند می‌تواند به طور مکرر مورد بررسی قرار گیرد. همچنین بررسی اسناد توسط پژوهشگران مختلف می‌تواند منجر به کشف‌های جدید شود. 
وی با اشاره به ظرفیت بالای پژوهشی منابع موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: بسیاری از اسناد شرق ایران با مرکزیت مشهد و خراسان دست نخورده باقی مانده است و باید مورد بررسی محققان قرار گیرد. همچنین به همت این مرکز می‌توان آموزش در حوزه تحقیقات اسنادی را گسترش داد.
 

پیشینه پژوهش در مرکز اسناد آستان قدس رضوی
همچنین الهه محبوب رئیس اداره اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: از ابتدای تشکیل اداره اسناد این آستان مقدس در سال 1376، پژوهش به عنوان یکی از معیارهای مهم در این مرکز مورد توجه قرار گرفت. 
وی ادامه داد: از حدود سال 1378 نیز بخش پژوهش در مرکز اسناد آغاز به کار کرد و در نهایت در سال 1379 مجموعه مقالات در کتاب «دفتر اسناد» منتشر شد. 
محبوب با بیان اینکه دفتر اسناد، در پنج شماره به صورت موضوعی و با اولویت پژوهش‌های حوزه آستان قدس رضوی منتشر شده است، تصریح کرد: انتشار این کتاب مورد استقبال بسیار خوب پژوهشگران و مجموعه آستان قدس قرار گرفت و در شناسایی و معرفی اسناد مجموعه بسیار کارآمد بود. 
وی افزود: پس از انتشار جلد پنجم کتاب دفتر اسناد با موضوع وقف، پیشنهاد تبدیل این کتاب به مجله در سازمان مطرح و مجله پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی به چاپ رسید. پس از انتشار چهار شماره از این مجله نیز پیشنهاد شد تا مجله به سمت و سوی علمی- پژوهشی برود و برای آن هئیت علمی انتخاب شود. 
رئیس اداره اسناد آستان قدس رضوی گفت: از حدود سال 1398 رایزنی با استادان مختلف آغاز و سرانجام نخستین شماره پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی در قالب دو فصلنامه در سال 1401 به چاپ رسید. امیدواریم بتوانیم برای آن در آینده نزدیک درجه علمی- پژوهشی نیز دریافت کنیم. 
 

جذب اسناد نفیس
فاطمه خندان مدیر اجرایی این پژوهشنامه نیز با اشاره به پشتوانه علمی مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: این مرکز، جذب اسناد نفیس را برنامه‌ریزی شده انجام داده است. همچنین توانسته کارشناسانی تربیت کند که اهل پژوهش و چاپ کتاب و مقاله هستند و بسیاری از آن‌ها امروزه از متخصصان برجسته حوزه اسناد کشور به شمار می‌آیند. 
پژوهشگر مرکز اسناد آستان قدس رضوی اضافه کرد: در حال حاضر آماده دریافت مقالات برای انتشار شماره دوم مجله پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی این مرکز هستیم. 
همچنین در این مراسم، علی نجف‌زاده و مصطفی لعل شاطری؛ دو پژوهشگر کشور ضمن معرفی مقالات منتشر شده خود در شماره نخست این پژوهشنامه، به بیان برخی از مسائل در حوزه پژوهش‌های اسنادی و پیشنهادهای خود برای ارتقای هر چه بیشتر مجله در شماره‌های بعدی آن پرداختند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی