پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد،
۱۴۰۱-۱۰-۰۱

الگویی عملیاتی برای اثربخشی تبلیغ، تدریس و تربیت در کتاب «زبان‌های هم زمان»

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی  کتاب «زبان‌های هم زمان» منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش آستان‌نیوز، خردورزی در هر فعالیتی دغدغه اثر بخشی و ضرورت ارزیابی مستمر آن فعالیت را به میان می‌آورد، اثر بخشی فعالیت‌هایی مانند تدریس، تبلیغ و تربیت به عوامل گوناگونی مانند زبان بستگی دارد. این نوشتار با پژوهش نظام مند در زبان این گونه فعالیت‌ها به الگویی عملیاتی برای افزایش اثر بخشی تدریس تبلیغ و تربیت دست می‌یابد.
کتاب «زبان‌های هم زمان» در 15 فصل به موضوعاتی همچون دشوار آسان‌نما، ترازوی ارزیابی فعالیت تبلیغ، اندر چیستی تبلیغ 
اسلام، تبلیغ به مثابه ارتباط، هفت زمان همزمان، زبان کلامی، ادب تبلیغ کلامی در قرآن و روایات، ماجرای لایه‌های ارتباط کلامی، زبان بدنی، زبان پوششی، زبان کردار و کنش، زبان نیت و قصد، زبان منش و... می‌پردازد.
مسئله‌هایی گام به گام که در مراحل فرایند تحقیق رخ می‌دهند و تحلیل آن ها به ایده زبان‌های هم‌زمان می‌انجامد در فصل نخست این کتاب شرح داده شده است.
بستر بحث از زبان‌های هم‌زمان، دغدغه ارزیابی مستمر فعالیت‌هایی همچون تدریس، تبلیغ و تربیت است، در این کتاب تبلیغ کانون توجه قرار می‌گیرد و در مواردی هم به دو فعالیت دیگر اشاره می‌شود.ارزیابی فعالیت تبلیغ، مسائل گوناگونی را به میان می‌آورد نخستین مسئله یافتن ترازوی ارزیابی و شاخص‌های سنجش است که در فصل دوم طرح می‌شود.
جست وجو از شاخص‌های سنجش، نیازمند تعریف، تبلیغ و جست وجو از ماهیت آن است، در دو فصل سوم و چهارم دو رویکرد در چیستی تبلیغ به دو تعریف هویت واسطه‌ای تبلیغ دین، دین داری و تبلیغ به مثابه ارتباط می‌انجامد.
در واقع مراد از واژه تبلیغ در این نوشتار، تبلیغ اسلامی است، اگر چه راهکارها و مباحث فراتر از تبلیغ اسلام است، برای صرفه‌جویی در نوشتن و خواندن به صورت تبلیغ بیان می‌شود. تبلیع اسلام شکل‌های گوناگون دارد سخنرانی عمومی در دو فضای حقیقیی و مجازی، تدریس حضوری برای جمعی محدود، تدریس برای جمع نامحدود، گفت وگوی چهره به چهره و... که بر این اساس همه کسانی که به نحوی به تبلیغ اسلام می‌پردازند مخاطب نوشتار حاضر هستند.
جهت‌گیری این نوشتار کاربردی است و به همین سبب در شیوه نگارش آن فضای تعامل و گفت وگوی معرفتی با خواننده حفظ می‌شود. جای جای این نوشتار با طرح پرسش و درخواست نظر خواننده فرصت مشارکت و در مواردی فرصت خودارزیابی را به میان می‌آورد.
در انتهای هر فصل چند تمرین برای افزایش مواجهه انتقادی خواننده با مطالب طرح شده است.
این اثر به قلم احد فرامرز قراملکی و حوران اکبرزاده در شمارگان 300 نسخه و قطع رقعی تهیه و تدوین شده و در اختیار علاقمندان به کتاب  و کتاب‌خوانی قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی